آستارا در انتظار ورود اولین قطار باری جمهوری آذربایجان

بخشدار مرکزی آستارا گفت: ریل گذاری خط آهن آستارا-آستارا پایان یافته و بارانداز آن در حال تکمیل است و به زودی اولین قطار باری از آستارای جمهوری آذربایحان وارد آستارای ایران خواهد شد.

آستارا در انتظار ورود اولین قطار باری جمهوری آذربایجان

به گزارش۸دی بابک باستانی عصر سه شنبه در نشستی با تعدادی از مسئولان و مشتریان ایرانی یک شرکت خودرو سازی در هتل اسپیناس آستارا افزود: اواسط هفته آینده قطار باری جمهوری آذربایجان، بار خود را در بارانداز آستارای ایران در حضور مسئولان راه آهن این دو کشور تخلیه خواهد کرد.
وی اضافه کرد: ساخت بارانداز راه آهن آستارا با حدود ۶۰ هکتار وسعت در مراحل پایانی است و پس از تکمیل آن، خط آهن آستارا به رشت و قزوین متصل خواهد شد و آستارا نخستین شهر ایران خواهد بود که به سه شیوه حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز مرتبط می شود.
وی ادامه داد: قرار گرفتن این طرح در بخش مرکزی آستارا، زمینه رونق و آبادانی روستاهای مرزی این شهرستان را فراهم و مرزنشینان، از تجارت بین المللی بهره مند خواهند شد و صاحبان صنایع خودرویی نیز می توانند از این فرصت اقتصادی استفاده کنند.
باستانی گفت: جمهوری آذربایجان آمادگی خود را به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در خط ریلی آستارا-رشت اعلام کرده و با تکمیل راه آهن آستارا-رشت و اتصال آن به جنوب کشور، مبادلات تجاری در تمام زمینه ها رونق خواهد گرفت.
خط آهن آستارا – آستارا، اسفند ماه پارسال در سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، با ورود آزمایشی قطار آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران افتتاح شد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و ساخت بارانداز در آستارای ایران اجرا می شود و این طرح به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات ایران است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه