پاسخ عطا الله مهاجرانی به شبهه افکنی های جدید در کشور + عکس

اخیرا یکی از کانال های ضدانقلابی فیلمی از جلسه خبرگان رهبری برای تعیین جانشین امام خمینی(ره) که منجر به انتخاب آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) شد، را منتشر کرد و سعی کرده با تحریف واقعیت، شبهه هایی را در ذهن مخاطبانش ایجاد کند.

پاسخ عطا الله مهاجرانی به شبهه افکنی های جدید در کشور + عکس

به گزارش ۸دی، عطا الله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات که با خروج از کشور و اقامت در انگلیس، به یکی از کارشناسان بی بی سی تبدیل شده است، در وب سایت شخصی خود نوشت: «کسانی که با هر انگیزه ای فیلم خبرگان را منتشر کرده اند، ممکن است در سطحی برخی غوغا سالاران را خرسند کرده باشند تا در این روزهایی که مطامعی علیه نظام و رهبری تیز شده است، دستاویزی فراهم کنند، اما خردمندان و نکته بینان می دانند و می فهمند که این فیلم نشانی از صداقت و صمیمیت درخشانی را به همراه دارد.»

مهاجرانی افزود: «عالیترین سمت کشور را به کسی پیشنهاد می کنند و او با برافروختگی پای بر نفس خود می گذارد و نمی پذیرد. به تعبیر امام سجاد (علیه السلام): “و لا ترفعنی فی الناس درجه الّا حططتنی عند نفسی درجه مثلها. مرا در میان مردم علوّ مقام مبخش، مگر آن که در درونم حس فروافتادگی بیشتر شود”.»

وزیر دولت اصلاحات در ادامه نوشت: «روز نخست رهبری آیت الله خامنه ای به دیدار ایشان رفتیم. در نگاه نخست ایشان ساده تر شده بودند. قبا داشتند و نه لباده. گفتند: «بار بسیار سنگینی را بر دوش من نهاده اند. شانه های من برای این بار ناتوان است. به خداوند توکل می کنم. یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ !» دنباله آیه را نخواندند. تازه این سخن پس از انتخاب ایشان به عنوان #رهبری بود. این ویژگی که فرد پای بر نفس خود می گذارد و خود را کوچک می شمرد، نشانه #توانایی و #بزرگی ست. فرهنگ ما متفاوت از فرهنگ غربی ست که با فریب و دروغ خود را چنان می نمایند که نیستند. ترامپ محصول چنین رویکرد و فرهنگی ست. سعدی در باب #تواضع بوستان سروده است: “بلندی از آن یافت کو پست شد/ در نیستی کوفت تا هست شد”»

منتشرکنندگان این فیلم، به سخن آیت الله هاشمی رفسنجانی استناد کرده اند که تا زمان همه پرسی قانون اساسی، آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انتخاب شده اند و ادعا کرده اند که پس از آن، بدون رای گیری مقام معظم رهبری به کار خود ادامه داده اند.

در انتهای این فیلم و به هنگام رای گیری، مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «آقایانی که با رهبری جناب آقای خامنه‌ای- تا رفراندوم البته، این موقته،دایمی نیست- تا اون موقع موافق هستند قیام بفرمایند.»

به گزارش مشرق، امام‌خمینی(ره) اردیبهشت ۶۸ در نامه‌ای به آیت‌ا… خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت، دستور بازنگری برخی اصول قانون اساسی درباره هشت موضوع از جمله «رهبری» را صادر می‌کند. شورای بازنگری قانون اساسی فعالیت خود را شروع می‌کند، اما یک‌ماه بعد امام فوت می‌کند.

مجلس خبرگان برای تعیین رهبر جدید تشکیل می‌شود. یکی از بحث های مطرح شده در این جلسه، این است که طبق قانون اساسی مصوب سال ۵۸، «مرجعیت» یکی از شروط رهبری است، اما تعدادی از اعضای خبرگان که عضو شورای بازنگری هستند اعلام می‌کنند که در جریان بررسی مسئله «رهبری» در بازنگری قانون اساسی، این مسئله مورد بحث قرار گرفته و امام طی نامه‌ای اعلام کرده‌اند مرجعیت را لازمه و شرط رهبری ندانسته و «اجتهاد» را کافی می‌دانند. متن دونامه پرسش و پاسخ مذکور توسط آیت‌ا… امینی در مجلس خبرگان قرائت می‌شود. بر اساس همین نظر امام، نام آیت‌ا… خامنه‌ای که از سال ۶۲ با توجه به مجتهدبودن عضو خبرگان است به عنوان گزینه رهبری مطرح می‌شود، اما چون هنوز بازنگری قانون اساسی به پایان نرسیده، تصمیم می‌گیرند تا همه پرسی اصول بازنگری‌شده قانون اساسی، آیت‌ا… خامنه‌ای به عنوان رهبرموقت تعیین شود و پس از همه پرسی، رای‌گیری مجدد با توجه به قانون جدید انجام شود.

این، همان مسئله‌ای است که در فیلم تازه منتشرشده توسط مرحوم هاشمی مطرح می‌شود. برخلاف شبهات این روزها، این مسئله آن زمان به هیچ‌وجه مخفی نبوده و اعلام می‌شود. ابتدای مردادماه، همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح قانون اساسی نیز به همه پرسی گذاشته می‌شود و با بیش از ۹۷درصد آرا توسط مردم تایید می‌شود. چند روز پس از انتخابات و رسمیت یافتن قانون جدید و حذف «مرجعیت» از شروط رهبری، خبرگان مجدد تشکیل جلسه می‌دهند و در رای‌گیری دوباره، رهبری آیت‌ا… خامنه‌ای با اکثریت قریب به اتفاق آرا به تصویب می‌رسد. صحبت های آیت ا… مشکینی در این باره ۱۶ مردادماه تیتر روزنامه‌های کشور می‌شود.

منبع: جام نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه