پاسخ به شبهات؛

آیا سگ زنده یاب و شکاری نجس است؟

سگ نگهبان، سگ شکاری و سگ زنده‌یاب از نظر اسلامی بسیار ارزش دارند و اگر کسی به آنها آسیب بزند نه تنها گناه کرده بلکه باید غرامت هم بپردازد.

آیا سگ زنده یاب و شکاری نجس است؟

به گزارش ۸دی، اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآنی و حدیث به این سوال که «وقتی سگ‌های زنده‌یاب اینقدر برای ما مفید هستند چرا باید بگوییم “سگ نجس است» پاسخ داد:

وقتی می‌گویند سگ نجس است یعنی سگ را توی رختخوابتان نبرید و ظرف غذایش را از ظرف غذای خودتان جدا کنید و اگر با دست خیس بدنش را لمس کردید بعدا دستتان را بشویید. یعنی سگ را مثل بچه‌هایتان بغل نکنید و اگر بغل کردید بعدا دستتان را بشویید.

وانگهی سگ نگهبان، سگ شکاری و سگ زنده‌یاب از نظر اسلامی بسیار ارزش دارند و اگر کسی به آنها آسیب بزند نه تنها گناه کرده بلکه باید غرامت هم بپردازد.

قرآن در سوره مائده آیه ۴ از سگ شکاری یاد کرده است. همچنین در سوره کهف، آیه ۱۸ و ۲۲ از سگ اصحاب کهف که نگهبان بود یاد کرده است.

از پیامبر ( ص) نقل شده است که خداوند فردی گناهکار را صرفا بخاطر «سیراب کردن یک سگ تشنه »، بخشید و از جهنم نجات داد. همچنین در تعالیم اسلامی آمده که در هنگام غذا خوردن اگر سگی به ما نگاه کند باید بخشی از غذایمان را به حیوان بدهیم.

نجس نامیدن سگ به معنای «آزار رساندن به این حیوان» نیست بلکه به معنای آنست که ظرف غذا و محل خواب انسان نباید با ظرف غذا و محل خواب سگ مشترک باشد. بنابراین اگر کسی بخاطر نگهبانی از خانه یا گله یا مزرعه‌ی خود نیازمند نگهداری سگ است باید مکان جداگانه‌ای برای زندگی این حیوان در نظر بگیرد و اجازه ندهد به محل خواب انسان رفت و آمد کند.

در روایات اسلامی آمده که ظرفی که سگ در آب خورده باید شست و خاکمال کرد.
متاسفانه اخیرا بعضی از کانال‌های تلگرامی به دنبال آن هستند که این آداب اسلامی را که در احادیث آمده است به تمسخر بگیرند و زیر سؤال ببرند بنابراین روایت‌ها و داستان‌هایی جعل می‌کنند که بگویند ” پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) سگ را همانند افراد غربزده به خود می‌چسبانده‌اند و به خوابگاه خود راه می‌داده‌اند”!! این کانال‌ها با جعل داستان و روایت می‌خواهند شمار انبوه روایات و احادیث اسلامی درباره «ضرورت حفظ فاصله با سگ» را مردود قلمداد کنند غافل از آنکه انسان مسلمان با عقل و استدلال به این نتیجه رسیده که راه سعادت اینست که تسلیم دستور پیامبر (ص) باشیم و خوخواهی‌ها و نظرات و سلایق شخصی را بر تعالیم اسلامی ترجیح ندهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه