راهنمایی برای سردردهای میگرنی

به گزارش هشت دی، سردردهای میگرنی ، سردردی است که اغلب با تهوع، استفراغ و حساسیت به نور خود را نشان می دهد.  این سردرد ممکن است ۴ ساعت تا ۳ روز زمان بر باشد و گاهی اوقات ممکن است طولانی تر باشد. علل سردردهای میگرنی پزشکان علل دقیق سردردهای میگرنی را نمی دانند، اگرچه […]

راهنمایی برای سردردهای میگرنی
به گزارش هشت دی، سردردهای میگرنی ، سردردی است که اغلب با تهوع، استفراغ و حساسیت به نور خود را نشان می دهد.  این سردرد ممکن است ۴ ساعت تا ۳ روز زمان بر باشد و گاهی اوقات ممکن است طولانی تر باشد.
علل سردردهای میگرنی

پزشکان علل دقیق سردردهای میگرنی را نمی دانند، اگرچه به نظر با تغییرات مغز و ژن های فامیلی هم ارتباط دارد. ممکن است حتی محرک ها را هم به ارث ببرد مثل خستگی، حساسیت به نور، تغییرات آب و هوا.

سال های زیادی دانشمندان تصور می کردند که میگرن در اثر تغییرات جریان خون مغز رخ می دهد.

میگرن زمانی شروع می شود که سلول های عصبی بیش فعال سیگنال هایی می فرستند که رگ های  خونی مغز باریک شده و بعد گشاد می شود. در این حالت درد ضربانی ایجاد می شود.
عوامل تحریک کننده میگرن

برخی از محرک های شایع میگرن عبارتند از:

استرس: این مورد یکی از شایع ترین محرک ها است. در این حالت مغز مواد شیمیایی آزاد می کند که باعث تغییرات رگ های خونی می شود.
غذاها: برخی غذاها و نوشیدنی ها مثل پنیر، الکل و افزودنی ها مثل نیترات و مونوسدیم گلوتامات ممکن است مسئول  ۳۰ درصد موارد میگرن باشد.
کافئین: مصرف بیش از حد کافئین و یا ترک آن می تواند سردرد بدهد.
تغییرات آب و هوا
خستگی زیاد
تغییرات الگوی خواب

آیا میگرن ارثی است؟

بله. به نظر می رسد میگرن زمینه ی خانوادگی داشته باشد. ۴ تا از ۵ نفر مبتلا به میگرن در سایر اعضای خانواده هم این مشکل را دارند. اگر یکی از والدین شرح حال میگرن داشته باشد، احتمال ابتلای فرزند آن ها ۵۰ درصد است و اگر هر دو والد مبتلا باشند تا ۷۵ درصد خطر ابتلای فرزندشان بالا می رود.
علائم میگرن

سردردی که مبهم باشد. با فعالیت بدتر می شود. ممکن است از یک سمت سر به سمت دیگر برود، ممکن است در جلوی سر باشد و یا در کل سر احساس شود.
حساسیت به نور، صدا و بو
تهوع، استفراغ، ناراحتی معده و درد شکم
کاهش اشتها
احساس گرما یا سرمای زیاد
رنگ پریدگی پوست
خستگی
گیجی
تاری دید
اسهال
تب ( این مورد نادر است )

در بیشتر موارد میگرن حدود ۴ ساعت طول می کشد ولی در موارد شدید ممکن است تا یک هفته هم ادامه داشته باشد. برخی افراد ممکن است هر چند روز میگرن داشته باشند ولی در بقیه ی موارد ممکن است یک یا دو بار در سال مبتلا شوند.
انواع میگرن

میگرن اورا ( به عنوان میگرن کلاسیک شناخته می شود)
میگرن بدون اورا ( میگرن شایع یا متداول خوانده می شود)

اورا می تواند ۱ ساعت قبل درد ایجاد شود ویا ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول داشته باشد. اورای چشمی شامل موارد زیر است:

فلاشینگ بینایی
لکه های تیره
تاری دید
کاهش بینایی موقت

موارد نادر میگرن شامل ۳ نوع زیر است:

میگرن همی پلژیک

دوره ی کوتاه فلج ( همی پلژی) و یا تغییرات عصبی دریک سمت بدن مثل ضعف عضله. ممکن است بی حسی موقت، گیجی، و یا تغییرات بینایی ایجاد شود. اگر این علائم ایجاد شود، باید به علائم سکته ی مغزی هم توجه شود.

میگرن رتینال

کاهش بینایی کوتاه مدت، نسبی  و یا کامل در یک چشم همراه با درد پشت چشم که ممکن است در بقیه ی سر هم ایجاد شود.

میگرن شریان بازیلاری:

ممکن است گیجی، منگی و یا کاهش تعادل قبل سردرد رخ دهد. ممکن است پشت سر هم درد داشته باشد. این علائم معمولا ناگهانی ایجاد می شود و ممکن است دشواری در تکلم، صدای زنگ در گوش،  استفراغ بدهد. این نوع سردرد بیشتر با تغییرات هورمونی  ارتباط دارد و  در زنان بالغ جوان بیشتر دیده می شود.

·     میگرن استاتوس

فرم نادر و شدید سردرد است که می تواند ۷۲ ساعت و یا بیشتر زمان ببرد. درد و تهوع ممکن است در حدی شدید باشد که بیمار نیاز به بستری داشته باشد. برخی داروها و یا ترک دارویی هم ممکن است علت آن باشد.

میگرن چشمی

درد اطراف چشم، مثل فلج عضلات اطراف چشم ممکن است رخ دهد. یکی از اورژانس های طبی است  به این علت که علائم می تواند در اثر فشار بر روی عصب پشت چشم و یا آنوریس باشد. سایر علائم آن نادر است مثل تاری دید و یا سایر تغییرات بینایی.

میگرن بدون اورا شایع تر است و چندین ساعت قبل از شروع سردرد، فرد ممکن است علائم واگال داشته باشد، مثل:

اضطراب
افسردگی
خستگی زیاد

درمان میگرن

میگرن درمان خاصی ندارد ولی بسیاری از داروها ممکن است برای درمان یا پیشگیری از میگرن استفاده شود.

مسکن: داروهای بدون نسخه در برخی افراد استفاده می شود مثل ایبوپروفن، آسپرین، استامینفن و کافئین.
داروهای ضد تهوع
داروهای پیشگیرانه. اگر اولین علائم و نشانه های میگرن رخ داده است، ممکن است این داروها باعث درد شود. این داروها ممکن است باعث توقف سردرد شود.
بیوفیدبک: این تکنیک به افراد کمک می کند تا بتوانند وضعیت های استرس زای محرک میگرن را بشناسند. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه