روضه خوانی و عزاداری اباعبدالله با زبان اشاره؛

اینجا فریاد عشق حسین به گوش ناشنوایان هم می‌رسد + تصاویر

اینجا فریاد عشق سیدالشهدا به گوش ناشنوایان هم می رسد کسانی که شاید نتوانند نام زیبای حسین(ع) را بر زبان بیاورند اما وقتی کاسه دلشان از این محبت لبریز می شود به عشق او ناله ای فراتر از همه صداها سر می دهند.

اینجا فریاد عشق حسین به گوش ناشنوایان هم می‌رسد + تصاویر

به گزارش ۸دی به نقل از «دیارباران»، هیئت عزاداری ناشنوایان استان گیلان از سال ۹۵ به صورت رسمی تأسیس شد، هیأتی که این روزها با حضور دو روحانی مسلط به زبان اشاره مراسم ویژه محرم را برای ناشنوایان در حسینیه حضرت علی اصغر (ع) بهزیستی رشت برگزار می کند.

رضا مهرگان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کانون ناشنوایان شهرستان رشت در این باره می گوید: امسال دومین سالی است که به لطف خداوند و با همکاری سازمان بهزیستی گیلان و مدیرکل سازمان بهزیستی توانستیم این هئیت را برگزار کنیم که خیلی هم مورد توجه ناشنوایان عزیز قرار گرفت و تمام کارهای این هیئت توسط خود این افراد انجام می شود.

اینجا فریاد عشق سیدالشهدا به گوش ناشنوایان هم می رسد کسانی که شاید نتوانند نام زیبای حسین(ع) را بر زبان بیاورند اما وقتی کاسه دلشان از این محبت لبریز می شود به عشق او ناله ای فراتر از همه صداها سر می دهند.

شیخ رضا اژدر امامی به همراه شیخ مهدی ظریفی مصداق کامل آتش به اختیارند که از دیار امام رئوف به گیلان آمده اند تا دلدادگان اباعبدالله (ع) در دیارباران را یاری کنند به برپایی خیمه عزای حسین(ع).

حجت الاسلام رضا اژدر امامی در گفت و گو با خبرنگار «دیارباران»، با اشاره به انگیزه های اولیه و حس و حال افرادی که در این هیأت حضور می یابند، اظهار کرد: ما دو طلبه اعزامی از مشهد هستیم که کارهای تبلیغی _ مذهبی برای شهرستان ها انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴سال است این کار تخصصی را برای ناشنوایان شهرستان ها به عنوان مبلغ برگزار می کنیم، گفت: قبل از این ۴سال بر هیئت ناشنوایان مشهد متمرکز بودیم که به اجرای برنامه های مذهبی در ایام خاص و سایر برنامه های خانوادگی، فرهنگی یا ترجمه برش هایی از فیلم‌های پر طرفدار تلویزیون مانند مختارنامه، یوسف پیامبر و… می پرداختیم.

اژدر امامی با بیان اینکه در ادامه سعی کردیم کار را از مشهد گسترش بدهیم، گفت: به تمام شهرستان ها از جنوبی ترین شهرهای کشور مثل خرمشر، آبادان، امیدیه، شوشتر تا سیرجان و کرمانشاه و تبریز رفته ایم و در حال حاضر در دهه اول محرم در شهرستان رشت هستیم و در انزلی و لاهیجان هم مراسم برگزار کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی استان گیلان نسبت به بهزیستی های سایر استان ها بیشترین همت و توان را گذاشتنتد تا به بهترین‌نحو این برنامه ها اجرا شود، گفت: این برنامه ها در ۱۱شب مراسم دهه اول عزاداری محرم در پارسال و امسال مخصوص ناشنوایان برگزار شده است که نتایج خوبی داشته است.

این روحانی مبلغ ادامه داد: به عنوان مثال در سال های قبل یک ناشنوا که در ایام‌ محرم به مسجد محل خود می رفت، نگاه می کرد همه سرشان پایین است و گریه می کنند و او هم سرش را پایبن می انداخت و چیزی نمی شنید که گریه و عزادارای کند، در مشهد به گونه ای بود که در ابتدای تأسیس این هیئت ها بسیاری از این افراد ناشنوا از احکام‌اولیه بی اطلاع بودند یا یک‌مرد ۵۰ساله از واقعه کربلا اطلاعات دقیقی نداشت.

**نیاز ناشنوایان فقط اخبار نیست

اژدر امامی با بیان اینکه در این زمینه نسبت به بچه های ناشنوا بی مهری شده است و کمتر مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفته اند، بیان کرد: ۸هزار ناشنوا در مشهد است که هنوز ما نتوانستیم این تعداد را به طور کامل پوشش دهیم به این علت که ما یک‌توانی داریم و به نظرم هنوز خیلی کار خاصی انجام نداده ایم فقط در حد توان خود توانستیم سی دی هایی از ترجمه زیارت عاشورا و برخی ادعیه را به زبان اشاره تهیه کرده و کلیپ هایی درباره محرم ساخته و این سی دی ها را به تمام ناشنوایان سطح کشور فرستادیم و درخواست کردیم همه توزیع کنند.

وی با بیان اینکه نیاز ناشنوایان فقط اخبار نیست، گفت: صداوسیما باید سایر نیازهای ناشنوایان را هم تأمین کند، این افراد حق دارند که از تمام برنامه های تلویزیونی استفاده کنند و سهمی از جامعه دارند.

**اختصاص شبکه مخصوص ناشنوایان توسط وهابیت

اژدر امامی با بیان اینکه ناشنوایان رتبه دوم در ۱۶گروه معلولین را دارند که نشان می دهد جمعیت کثیری هستند، تصریح کرد: وهابیت و بی بی سی و… برای ناشنوایان خود شبکه های خاصی تهیه کردند که تمام شبانه روز در حال اجرای برنامه است.

وی افزود: ترجمه فیلم مختارنامه در داخل مسجد کار ما نیست کار صداو سیما و سایر ارگان های مربوطه است ولی چون کار روی زمین افتاده است ما انجام می دهیم.

این روحانی مبلغ ادامه داد: در مشهد هر سال همایش جشنواره فرهنگی مذهبی ویژه ناشنوایان سراسر کشور که از ۱۳۸۸/۸/۸شروع به کار کرده است برگزار می شود که ناشنوایان بدون هیچ گونه هزینه ای ثبت نام می کنند و به مشهد مشرف می شوند و تمام هزینه های اسکان و رفت و آمد به حرم و کارگاه های آموزشی و… توسط بنیاد خیرین متقبل می شود که باب خوبی است تا با ناشنوایان سراسر کشور ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر حضور مبلغین مذهبی در مجالس ناشنوایان، ترجمه رساله های عملیه به زبان اشاره، قرآن مصور به زبان اشاره و… از جمله نیازهای اساسی ناشنوایان است.

عکس های عباس عاشوری عکاس پایگاه خبری «دیارباران» از مراسم هیأت عزاداری ناشنوایان گیلان را در ادامه مشاهده می کنید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه