عامل گرانی برنج معرفی شد

دبیر انجمن وارد کنندگان با اعلام اینکه قیمت برنج خارجی در سطح عمده و خرده‌فروشی افزایش‌ یافته است گفت: دولت با سیاست‌هایی که اعمال می‌کند، عامل گرانی برنج خارجی و حتی ایرانی است.

به گزارش ۸دی به نقل از تسنیم، مسیح کشاورز اظهار کرد: دولت در شعار به دنبال ارزانی محصولات مختلف برای مردم است، اما در مقام عمل باعث گرانی می‌شود.

وی افزود: ممنوعیت واردات برنج در برخی از ماه‌های سال باعث می‌شود  که این محصول وارداتی گران شود تا از تولیدکنندگان برنج داخلی حمایت صورت گیرد و برنج خارجی رقیبی برای تولیدات داخلی نباشد.

کشاورز با بیان اینکه برنج وارداتی با توجه به فاصله قیمت زیادی که دارد رقیبی برای تولید داخلی نیست، خاطرنشان کرد: افرادی که برنج  ۵ هزارتومانی را می‌خرند، چطور می‌توانند برنج ۱۰ تا ۱۵ هزارتومانی ایران را جایگزین مصرف خود کنند؟  محدودیت و ممنوعیت‌های  واردات تنها باعث می‌شود که مردم قوت غالب خود را به قیمت بالاتری خریداری کنند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد: تولیدکنندگان باید  از طرف دولت حمایت شود، اما  شرایط مردم و امنیت غذایی آنها را نیز باید در نظر داشت تا مصرف کننده مجبور نباشند برنج را با تفاوت بالایی در مقایسه با قیمت‌های جهانی خریداری کنند.

مردم ایران برنج را ۳ برابر نرخ های جهانی می‌خرند

وی با بیان اینکه قیمت برنج ایرانی را نیز می‌توان گاهش داد، تصریح کرد: از طریق روش کشت مناسب، تجمیع اراضی کشاورزی، مکانیزه کردن کشت و استفاده از واریته های مناسب به‌ راحتی می‌توان مانند چین و تایلند قیمت تمام‌شده خود را کاهش داد.

کشاورز گفت: افراد در بیشتر کشورهای دنیا برنج را با قیمتی کمتر از یک دلار خریداری می‌کنند در حالی  که مردم ما برنج تولید خودمان را بیشتر از ۳ دلار خریداری می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت برنج ایرانی در آستانه ماه محرم بر خلاف سال قبل گران شد گفت: دولت در سال جاری اجازه واردات برنج را با ۲ ماه تأخیرصادر کرد، این امر باعث شد که واردکنندگان نتوانند به موقع  واردات انجام دهند و بازارهای  جهانی نیز نرخ خود را با توجه به زمان محدود مجاز باقی‌مانده واردات در کشورمان، ۳۰۰ دلار در هر تن بالا بردند.

کشاورز با اشاره به افزایش هزینه‌های واردات برنج گفت: در حالی که در ماه های گذشته قیمت فروش برنج خارجی در سطح عمده ۴۸۰۰ تومان بود امروز به ۵۲۰۰ تا۵۴۰۰ رسیده است و در نهایت مردم نیز این محصول را به قیمت گران‌تر می‌خرند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه