در سومین جلسه کمیسیون ترافیک شورای رشت مطرح شد؛

معاون امور عمرانی استانداری در رفع معضل ترافیک رشت کمک کند

رئیس کمیسیون حمل و‌نقل و ترافیک شورای رشت گفت: از معاون عمرانی استانداری گیلان تقاضا دارم در رفع معضلات ترافیکی رشت مساعدت داشته باشند و ان شاءلله حضور استاندار جدید گیلان منشاء خیر و برکت برای رشت باشد.

معاون امور عمرانی استانداری در رفع معضل ترافیک رشت کمک کند

به گزارش ۸دی، اسماعیل حاجی پور صبح امروز در سومین جلسه این کمیسیون اظهار داشت: مردم رشت بسیار با فرهنگ هستند مشکلات ترافیکی از طریق فرهنگ سازی برطرف خواهد شد.

وی با تأکید بر تسریع در بازگشایی خیابان آیت الله احسانبخش افزود: پیاده راه رشت نیازمند ترمیم است و مشکل نورافشانی آن بسیار اساسی است.

حاجی پور با بیان اینکه طرح جامع ترافیک رشت نقشه راه رفع مشکلات ترافیکی است گفت: باید تمامی مباحث ترافیکی را تفکیک نموده و به رفع آن بپردازیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت با اشاره به احداث پارکینگ طبقاتی مکانیزه در رشت اظهار کرد: بنده معتقدم چنین طرح هایی باید از پرداخت عوارض معاف شوند و پولی که بابت کسری پارکینگ از مردم در کمیسیون ماده صد دریافت می شود در حسابی جداگانه جهت احداث پارکینگ های طبقاتی در رشت اختصاص داده شود.
حاجی پور افزود: از معاون عمرانی استانداری گیلان تقاضا دارم در رفع معضلات ترافیکی رشت مساعدت داشته باشند و ان شاءلله حضور استاندار جدید گیلان منشاء خیر و برکت برای رشت باشد.
حاجی پور با اشاره به اینکه وضعیت اتوبوسهای شهر رشت مساعد نیست گفت: وقتی به شهروند می‌گوییم با خودروهای تک سرنشین تردد نکنید باید در ابتدا حمل و نقل عمومی مناسب را فراهم کنیم .
وی افزود: شانیت مردم رشت این نیست که بخواهیم از خودروهای اقساط دیگر شهرها استفاده کنند و برای بهبود حمل و نقل عمومی باید اتوبوسهای جدید به ناوگان افزوده شود.
در ادامه رئیس سازمان حمل و نقل_بار و مسافری شهرداری رشت گفت: در سالهای اخیر بخش عمده ای از ناوگان اتوبوسرانی رشت به علت فرسودگی در داخل سازمان متوقف شده است.
مهرداد حسینی افزود: سازمان همیاری شهرداریهای کشور شهرداری قزوین را به عنوان ستاد بازسازی اتوبوسها معرفی نمود و طی رایزنیها مقرر شد شهرداری قزوین تعداد یکصد و بیست دستگاه اتوبوسها را مورد ترمیم قرار دهد.
وی با اذعان به اینکه قرار بود سازمان همیاریهای شهرداریها اعتباری در اختیار شهرداری رشت قرار بدهد گفت: تاکنون مبلغی در این خصوص پرداخت نشده است.
حسینی با اشاره به اینکه ستاد بازسازی شهرداری قزوین سیزده دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری رشت قرار داده است گفت: متاسفانه در حال حاضر یازده دستگاه اتوبوس داده شده خراب و قابل استفاده نیست.
رئیس سازمان حمل و نقل_بار و مسافر شهرداری رشت گفت: در سال ۹۵ موضوع خرید بیست دستگاه اتوبوس مطرح شد و تا پایان سال جاری این تعداد اتوبوس به ناوگان افزایش خواهد یافت.
در ادامه این جلسه عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت رشت اظهار کرد: امیدوارم با حضور مشاوران توانمند اقدامات خوبی در رشت انجام شود.
محمد حسن عاقل منش افزود: در این کمیسیون باید به نیازهای اساسی و کاربردی شهروندان پرداخته شود و گره کور ترافیک رشت در برخی از مسیرها تنها با بازگشایی مسیر امکانپذیر است وی بیان کرد: توجه به زیر ساخت ها اصل مهمی است و اگر این تدابیر اتخاذ شود یقینا شهروندان طعم خوش اجرای طرح هایی از جمله پیاده راه و… را بیشتر خواهند چشید و مجموعه ای به مردم ارائه خواهد شد که بیشترین کاربرد را داشته باشد.
عاقل منش با بیان اینکه برخی از طرحها در ابعاد مختلف نیازمند بازنگری است گفت: وضعیت BRT رشت یکی از مباحثی است که باید به آن توجه شود و در شورای دوم بوستانی در رشت با عنوان پلیس نامگذاری شد که بعدها به نارون تغییر نام یافت و تقاضا دارم این بوستان مجددا به عنوان پلیس ثبت و حوزه پلیس در آن به آموزش فرهنگ ترافیکی بپردازد.
وی نقش آموزش و پرورش را در مباحث ترافیکی ضروری دانست و گفت: رفع مشکلات ترافیکی باید از پایه و در کودکی آموزش داده شود و تشکلهای مردم نهاد نیز می‌توانند در این مبحث مثمر ثمر باشند.
در ادامه جلسه رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت با اشاره به اینکه مباحث ترافیکی در رشت باید اولویت بندی شود گفت: با ارتباطاتی که داریم می‌توانیم از اهرم های دولتی و… در جهت رفع معضلات ترافیکی استفاده کنیم.
در ادامه این جلسه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: امیدوارم جلسات در حوزه ترافیک مثمر ثمر باشد.
محمد رضا محمدی افزود: رشت جزو استانهای باسواد و با فرهنگ است و در حوزه های ترافیک گیلان جزو استانهای پنجم است که این مشکل نیز به علت زیر ساخت ها است و اگر مشکلات زیر ساختی برطرف شودالگویی برای دیگر استانها خواهیم بود.

وی افزود: به عقیده بنده در شان شهروندان رشت نیست که از اتوبوسهای اقساطی دیگر استانها استفاده کنند و پیشنهاد می کنم از پتانسیل های منطقه آزاد در خرید اتوبوس با پلاک منطقه آزاد استفاده کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان گفت: مشکلاتی از جمله جانمایی گذرگاههای عابر پیاده در رشت وجود دارد که باید در مدخل تقاطع ها تعریف شود و چنانچه گذرگاههای عابر پیاده به درستی جانمایی شود و چراغ های عابر پیاده با آنها هماهنگی داشته باشد حجم مشکلات تا حدودی کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه مردم رشت و گیلان بسیار بافرهنگ هستند بیان کرد: اجرای طرح عابریار یکی از پیشنهادات جهت کاهش مشکل ترافیک در رشت می باشد.
محمدی با بیان اینکه رشت تبدیل به شهر هوشمند خواهد شد گفت: ما آمادگی داریم که با نصب چند پوستر ،حضور ماموران در قالب عابر یار اقدامات اساسی را با اولویت آغاز کنیم
در ادامه عضو دیگرکمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت گفت: اگر چارچوبهای فرهنگی وجود نداشته باشد در هر کاری با مشکل مواجه خواهیم شد.
جلال الدین محمد شکریه گفت: مبحث ترافیک نیازمند پیوست فرهنگی است و شهروندان انتظارات فراوانی در این بخش دارند.
وی با بیان اینکه ارتقای مباحث ترافیکی نیازمند بودجه است افزود: یکی از مشکلات اساسی حوزه ترافیک رشت سواری های شخصی است و فشار ترافیکی رشت بر روی چهار راهها حاکم است و در برخی از مسیرها شاهد ازدیاد تاکسی هستیم.
شکریه با اشاره به اینکه BRT موجب بروز مشکلاتی بسیاری برای املاک تجاری و بورس شد بیان کرد: BRT باید در جای دیگری از شهر اجرایی می شد و امیدوارم برای سال آینده بودجه مناسبی برای مبحث ترافیک در نظر گرفته شود.
در ادامه جلسه مشاور کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت گفت: در ادوار گذشته تلاشهای خوبی برای مباحث ترافیکی انجام شد وتصویب طرح جامع ماحصل همین تلاشها می باشد.
منوچهر ملک راه با اذعان به اینکه طرح BRT در رشت عقیم مانده است گفت: برای سرویس دهی مناسب به شهروندان باید نیاز شهر در زمینه اتوبوسها بررسی شود.در خصوص ترافیک باید در ابتدا امور را اجرائی و سپس خواستار فرهنگ سازی باشیم و گیلان به لحاظ فرهنگی جزو اولینها می باشد اما به لحاظ دستگاهها و ابزار مدرن عقب ماندیم.
وی افزود: باید زیر ساختهای مورد نیاز در رشت ایجاد شود و وضعیت یکصد و دو دستگاه اتوبوسی که در قزوین وجود دارد مورد بررسی قرار بگیرد و ببینیم چه مقدار از این اتوبوسها قادر به رفع نیاز شهر خواهند بود.
در ادامه رئیس راهنمایی و رانندگی گیلان گفت: متاسفانه BRT تبدیل به یک منطقه حادثه خیز شده است و شاهد آمار فوتی براثر تصادف در آنجا هستیم.
محمد رضا محمدی افزود: بعد از ایجاد BRT شاهد افزایش آمار تصادفات در آن نقطه از شهر هستیم.
یکی دیگر از مشاورین کمیسیون ترافیک شورای رشت نیز اظهار کرد: دوربینهای ثبت تخلف در اسرع وقت راه اندازی شود.
یدالله حسینی افزود: در اطراف بافت پیاده و… شاهد مشکلات متعددی هستیم و به منظور راه اندازی مرکز کنترل و ترافیک میلیاردها تومان هزینه شده است و مردم باید از خدمات آن بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته در بوستان پلیس به کودکان و نوجوانان آموزش های ترافیکی ارائه می شد گفت: امکانات مورد نیاز در آن بوستان وجود دارد و باید از آن بهره کافی را برد.
یدالله حسینی با اشاره به قرار داد خرید بیست دستگاه اتوبوس تصریح کرد: بنده نیز معتقدم باید از ظرفیت منطقه آزاد استفاده کنیم و اینکار به لحاظ قیمت و کیفیت بسیار به صرفه است .
وی با اذعان به وضعیت سرعت گیرهای سطح رشت گفت: اخیرا رئیس دادگستری در این خصوص مباحثی مطرح و حتی می تواند از این باب شهرداری را جهت پاسخگویی احضار کنند.
حسینی خواستار تشکیل کارگروهی به منظور ساماندهی سرعت گیرها شد و گفت: شهروندان از این بابت ناراضی هستند .
در ادامه جلسه یکی دیگر از مشاورین کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت گفت: به عقیده بنده بافت خوبی در کمیسیون حمل و نقل و ترافیکی ایجاد شده و یقینا می توانیم شاهد تحولات خوبی در حوزه ترافیک رشت باشیم.
مهیار عربانی افزود: توجه به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه ترافیک می تواند منجر به نتایج خوبی در این بخش شود.
وی با بیان اینکه اگر به دنبال جزئی نگری باشیم چندان به دستاوردهای خوبی دست پیدا نمی کنیم گفت: باید افق های ترافیکی مشخص شود ودر طول ده سال اخیر خیابانهای زیادی در سطح رشت ایجاد نشده است و از طرفی طرح جامع چندین سال مسکوت ماند و رشد بی رویه خودروها و عدم گسترش حمل و نقل عمومی موجب بروز مشکلات فعلی حوزه ترافیک در رشت شده است.
عربانی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهایی پیشرفته از دوران کودکی آموزشهای ترافیکی داده می شود بیان کرد: در ابتدا باید به مباحث عمومی توجه شود و زمانی که حمل و نقل عمومی مورد نیاز وجود نداشته باشد یقینا با خودروهای تک سرنشین مواجه خواهیم شد.
عربانی با اشاره به اینکه زمانی که حمل و نقل عمومی کافی در اختیار مردم باشد یقینا حجم بسیاری از ترافیک کاسته می شود افزود: شرایط مناسبی جهت رد کردن قطار شهری از مسیر شهرداری رشت داریم و قرار بود در طرح گذشته قطار شهری به عمق ۲۴ متر زیر زمین از این مسیر گذر کند.
وی در خصوص سرعت گیرها در رشت خاطر نشان کرد: آمار تصادف بالاست و در این راستا و به منظور جلوگیری از بروز حوادث سرعت گیرهای متعدد ایجاد می کنند که این کار صحیح نیست .
مشاور کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در خصوص درآمد زایی در حمل و نقل گفت: درآمریکا مالیاتی که بابت کشیدن سیگار میگیرند صرف حمل و نقل می‌کنند و یقینا عوارضی که بابت پارکینگ اخذ می شود باید در این راستا هزینه شود.
مشاور دیگر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز گفت: در اجرای طرح عابر یار می توانیم از انجمن های مردم نهاد کمک بگیریم و پیشنهاد می‌کنم کمپین (به ماشین نه بگوئیم) در رشت تشکیل شود.
پیمان بازدیدی افزود: سازمانهای مردم نهاد رشت از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و در بحث بحران برف اخیر سمن های بحران تشکیل و برای رفع مشکلات شهر توسط سمن ها اقدام شد.
وی افزود: بنده معتقدم برای رفع مشکلات ترافیکی باید جرائم بازدارنده ای هم وجود داشته باشد و یقینا با خرد جمعی می توانیم در کمپین(به ماشین نه بگوئیم) بسیار استفاده کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در خصوص تشکیل کمپین(به ماشین نه بگوئیم)گفت: این اقدام زمانی تاثیر گذار است که خودمان هم رعایت کنیم و از دوچرخه و ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نمائیم.
یکی دیگر از مشاورین کمیسیون حمل و نقل و ترافیک گفت: شورای ترافیک استانداری آمادگی لازم جهت هر گونه همکاری را دارد.
موسی موسی پورافزود: اگر بر اساس افق تعیین شده حرکت کنیم مشکلات برطرف خواهدشد و برخی از مباحث ترافیکی نقطه ای ایجاد می شود و چنانچه در کارگروههای مربوطه به چنین مباحثی از جمله وضعیت سرعت گیرها بپردارند مشکلات به مرور برطرف خواهدشد.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به باز و بسته شدن برخی از میادین شهر رشت گفت: این موضوع برایم سوال برانگیز است.
حجت جذب افزود: اخیرا شاهد تکرار مداوم باز و بسته شدن برخی از میادین رشت هستیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان گفت: باز و بسته کردن برخی از میادین رشت منظور کنترل ترافیک درساعات ترافیکی انجام می شود.
در این جلسه مقرر شد ساعت ده صبح روز سه شنبه اعضای کمیسیون ترافیک بازدیدی از مرکز کنترل ترافیک رشت داشته باشند.
در ادامه اسماعیل حاجی پور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت با بیان اینکه می توانیم برای رفع مشکلات شهر رشت گام های موثری برداریم گفت: رفع مشکل ترافیک رشت نیازمند همراهی همه مدیران است.
در ادامه این جلسه رضا نادم یکی دیگر از مشاورین کمیسیون ترافیک شورای رشت گفت: در خیلی از خیابانهای رشت به علت اجرای پروژه های عمرانی ترافیک ایجاد شده است و وقتی صحبت از مهندسی ترافیک می شود به دنبال این هستند که عرضه و خیابان ایجاد کنند منتهی در کشورهای پیشرفته همزمان با ایجاد خیابان به بحث کاهش تقاضا هم فکر می کنند تا مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز اظهار کرد: حدود هشت ماه است که اتوبوسها را برای تعمیر به قزوین داده ایم که تا کنون چهار دستگاه را تعمیر و در خطوط شهری قزوین به کار گرفته اند.
حجت جذب افزود: شهرداری قزوین سیزده اتوبوس به شهرداری رشت تحویل داد که از این تعداد یازده دستگاه مشکل دارد.
وی خواستار برگشت اتوبوسها به رشت جهت تعمیر و استفاده مجدد در ناوگان اتوبوسرانی شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در ادامه با اشاره به وضعیت ناوگان تاکسی رانی رشت گفت: موسسه کارآفرین اعلام پیشنهاد کرده که در صورت ایجاد سپرده گذاری به مبلغ هفتصد میلیون تومان توسط شهرداری و سیصد میلیون تومان توسط تعاونی به رانندگان تاکسی وام با کارمزد چهار درصد خواهد داد.
اسماعیل حاجی پور افزود: خودروهای تاکسی که قابلیت اقساط دارند می توانند از این وام استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه مشکل ترافیک این شهر مربوط به همه است بین کرد: وقتی ساعتها در ترافیک وقتمان گرفته می شود باید همه با هم برای رفع آن بکوشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت با اذعان به اینکه توان شهرداری و شورای رشت در حوزه ترافیک مشخص است گفت: اگر بخواهیم شهری بی ترافیک داشته باشیم همه باید کمک کنیم و اگر قراراست مشکل ترافیکی حل نشود و دیگران همراهی نکنند نمی توانیم به نتایج موثر دست پیدا کنیم و از طرح جامع ترافیک به عنوان نقشه راه رفع مشکلات ترافیکی استفاده کنیم و ان شاا شهری بی ترافیک و کم ترافیک داشته باشیم.
تشکیل کارگروه اجرایی به منظور ایجاد عابر یار،کارگروه راه اندازی مرکز کنترل ترافیک، راه اندازی مجدد پارک پلیس در رشت،اصلاح وضعیت سرعت گیرها در رشت از جمله مصوبات جلسه امروز کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت بود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه