مشروح یکصد و شانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

خروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی دروغ محض است/ صدور کیفرخواست انتخاباتی برای ۱۲ استاندار و فرماندار

یکصد و شانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

خروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی دروغ محض است/ صدور کیفرخواست انتخاباتی برای ۱۲ استاندار و فرماندار

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، صد و شانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور نمایندگان رسانه‌ها در دفتر سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد.

در این نشست نمایندگان رسانه‌ها فرصت دارند در مدت ۹۰ دقیقه یک سوال را از حجت الاسلام محسنی اژه‌ای بپرسند.

حکم رئیس عرفان حلقه صادر شد/۱۴ نفر در پرونده تلگرامی‌ها به حبس محکوم شدند

حجت الاسلام محسنی اژه ای در صد و شانزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری اظهار داشت: با واسطه شنیدم حکم در هفته گذشته صادر شده است.

وی افزود: ولی ابلاغ نشده بود اون موقع، احتمالاً الان ابلاغ هم شده. اما چون قطعی نیست از بیان جزییات معذورم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص بازداشت مدیران وزارت مسکن گفت: اگر مورد سمنان مدنظر است درست است، در تاریخ ١٠ مرداد تعدادی بازداشت شدند، پرونده ای با عنوان مالی تشکیل شده اخیراً که در حال بررسی و رسیدگی مقدماتی است، در قزوین هم پرونده‌ایی بود که الان جزئیات را حضور ذهن ندارم.

اژه‌ای در خصوص پرونده مدیران کانال های تلگرامی و اینکه مطالب پیرامون وزیر ارتباطات اثبات شده یا نه گفت: از ٩١ روز حبس تا ۵ سال حبس برای ١۴ نفر که در یک پرونده متهم بودند داریم که البته بدوی است.

وی گفت: برای ٨ نفر دیگر هم دادگاه تمام شده یا حکم شان صادر شده یا صادر خواهد شد. البته پرونده های دیگری هم هست که باید ببینیم منجر به کیفرخواست می شود یا نه.

سرمایه‌گذاری، اشتغال و رفع مشکلات مردم از جمله اولویت‌های قوه قضائیه در کمک به دولت

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در صد و شانزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر، لاجوردی و تمام کسانی که توسط مزدوران و تروریست‌ها به شهادت رسیده‌اند، اظهار داشت: در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: بحمدلله مجلس با تلاش وافری که داشت به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد داد و انشاالله هر چه سریع‌تر دولت کار خود را شروع کند.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت نهایت همت و تلاش خود را در جهت انجام وظایف طبق قانون اساسی، تدابیر مقام معظم رهبری و خواسته‌های مردم به کار گیرد.

اژه‌ای ادامه داد: امیدواریم دولت به اولویت‌هایی همچون اشتغال و تولید، تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مردم بپردازد.

این مقام ارشد قوه قضائیه با تکرار این مطلب که قوه قضائیه با تمام توان در جهت تحقق این امور به دولت کمک می‌کند، اظهار داشت: قوه قضائیه در جهت تحقق امور به خصوص سرمایه‌گذاری، اشتغال توجه ویژه به تولیدات داخلی و رفع مشکلات مردم به دولت کمک خواهد کرد.

نسبت به ١٢ استاندار و فرماندار در پرونده انتخابات کیفرخواست صادر شده است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص تفاوت حقوق کارمند و قاضی گفت: عموماً به طور طبیعی حقوق قضات از کارمندان بیشتر است، تا جایی که امکان داشته تلاش داشتیم حقوق کارمندان را افزایش دهیم در سنوات مختلف اتفاق افتاده، قبول داریم با توجه به مجموعه شرایط کنونی حقوق شان کفاف زندگی شان را نمی دهد، اما کمبود بودجه داریم و قوه نمی تواند از جانب خود حقوق را افزایش دهد.

وی افزود: این موضوع برای کارکنان بسیاری از دستگاه ها صدق می کند، امیدواریم دولت، مجلس و قوه به کمک هم این مشکل را رفع کنند و یک زندگی شرافتمندانه را اداره کنند.

اژه‌ای در خصوص مصوبه تخفیف محکومیت اعدام و اینکه شامل محکومیت های قبلی می شود یا نه؟ گفت: این موضوع هنوز فرآیند نهایی را طی نکرده و باید از شورای نگهبان برگردد، شامل محکومیت های قبلی هم می شود.

وی گفت: هر زمان از شورای نگهبان بیاید و قابل اجرا شود در مورد آن صحبت هایی دارم که مطرح می کنم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تخلفات انتخاباتی و روند جدید این پرونده‌ها گفت: یک بخشی عنوان مجرمانه پیدا می کند که مربوط به قوه است و بخشی دیگر تخلف است که به قوه ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: در تهران نسبت به ١٢ استاندار و فرماندار کیفرخواست صادر شده و ارجاع شده به دادگاه و هنوز دادگاه تشکیل نشده است.

اژه‌ای گفت: در استان ها ١٧ مورد محکومیت و ٢۴ مورد برائت صادر شده و تعداد بیشتری در حال رسیدگی است. البته تعدادی هم قرار موقوفی تعقیب صادر شده است.

استفاده از عیون برای بازرسی‌های پنهانی در قوه قضائیه/ ایجاد شماره ۱۵۸۰ برای ارتباط مردم

 حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در صد و شانزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص پیگیری روند تعقیب افراد خاطی در داخل دستگاه قضائی اظهار داشت: همانگونه که در نشست‌های متعدد به آن اشاره کردم، یکی از مسائل مورد عنایت قوه قضائیه به خصوص از سال ۹۴ به این طرف، برخورد با متخلفین و کسانی است که در داخل دستگاه قضائی و سازمان‌های وابسته یا به نام آن تخلف می‌کنند.

وی گفت: تخلف این افراد خدشه‌ای بر اعتبار دستگاه قضائی وارد ساخته و مردم بعضاً گرفتار می‌سازد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به به برخی از آنها از جمله کارچاق‌کن‌ها، جعل عنوان و… گفت: در رابطه با این پدیده‌ها چندین کار صورت گرفته، از سال ۹۴ به این طرف نیز برخوردها تشدید شده که از آن جمله می‌توان به بازرسی‌های پنهانی یا استفاده از عیون در داخل اشاره کرد.

وی گفت: به صورت پنهانی در دستگاه قضائی و سازمان‌های وابسته عیونی مشخص شده‌اند تا اگر به مورد خلافی برخورد کردند، به صورت مستند و به سرعت آن را به ما گزارش دهند، که خوشبختانه این عیون توفیقات خوبی داشته‌اند.

وی افزود: دادسرای انتظامی قضات نیز به صورت آشکار، نوبه‌ای و همچنین با پیگیری شکایات به صورت علنی بازرسی‌های خود را انجام می‌دهد.

اژه‌ای تصریح کرد: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز فعال‌تر از گذشته با افراد متخلف چه قاضی، چه وکیل، چه کارشناس و چه افراد متخلف و چه کسانی که جعل عنوان انجام داده و چه با جهت و چه بی‌جهت خود را وابسته به دستگاه قضائی معرفی می‌کنند، برخورد لازم را انجام داده است.

سخنگوی قوه قضائیه به معرفی مرکز ارتباطات قوه با مردم از طریق تلفن گویا یا وب‌سایت اشاره کرد و گفت: بخش عمده این ارتباطات، مشاوره حقوقی به مردم است.

اژه‌ای به اقدام جدید مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه پرداخت و گفت: اخیراً این مرکز ستاد خبری‌ای را ساماندهی کرده و مردم می‌توانند آن چیزهایی را که احساس می‌کنند با شماره ۱۵۸۰ در میان گذاشته و سؤال کنند تا کسی سرشان کلاه نگذارد.

این مقام ارشد قوه قضائیه خاطرنشان کرد: البته نظارت‌های دیگر هم وجود دارد و هر دستگاه نسبت به خودش نیز نظارت کامل را دارد.

دادگاه نویسنده کتاب شنود اشباح برگزار شده است/تائید بازداشت آقای نویسنده

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه نویسنده کتاب شنود اشباح و مدیر یک سایت به خاطر جاسوسی برای اسرائیل در بازداشت هستند گفت: اینکه بازداشت هستند یا خیر، آخرین خبر را نگرفتم.

وی افزود: البته دادگاه این ها برگزار می شود و اتهامات شان هم امنیتی است اما فعلا از بیان جزئیات معذور هستم. این پرونده ٢ متهم دارد.

محسنی اژه‌ای در خصوص محدود کردن اعدام در ملاء عام گفت: نوعاً مواردی در ملاءعام اقدام می شود که اولاً با شورای تامین استان هماهنگ شود.

وی افزود: ثانیاً که فلان جنایت مردم را جریحه دار کرده باشد برخی موارد در حکم دادگاه قید می شود و اگر شورای تامین ایرادی نبیند اجرا می شود.

محکومیت دولت آمریکا در رابطه با شکایت ۱۸ نفر به واسطه بمباران شیمیایی/ ۹۳۰۳ میلیارد ریال خسارت تعیین شده

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در صد و شانزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات روزافزون آمریکا و اقدام دستگاه قضائی آنها برعلیه ایران و چگونگی اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: حقیقتاً مجموعه دستگاه‌های نظام اعم از قوه قضائیه، قوه مجریه و… آنگونه که شایسته و بایسته بوده است، نسبت به جنایت‌های آمریکا چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، اقدامی انجام نداده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: تا به امروز جنایت‌هایی که آمریکا نسبت به مردم جمهوری اسلامی روا داشته چه در محاکم داخلی و چه در مجامع بین‌المللی، آن پیگیری و اقدام شایسته و بایسته نبوده و ما باید بیش از این تلاش می‌کردیم تا جرایم آمریکا و دیگر کشورهای همدستش را علیه افراد، کشور و منافع‌مان آشکار سازیم.

وی گفت: قوه قضائیه در رابطه با تعقیب امور بین‌المللی با دولت و وزارت خارجه اقداماتی داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تعداد افرادی که بر اساس اقدامات تروریستی جریان‌هایی که با حمایت آمریکا صورت گرفته  و افراد اصلی آنها در آمریکا مستقر بوده و پشتیبانی تسلیحاتی می‌شده‌اند و یا اینکه آن افراد در داخل مستقر بوده و افرادی را تجهیز و آموزش می دادند که برخی را شهید کردند و آمریکا در همه آنها شریک بوده، مردم شکایت کرده‌اند و به صورت شاکی خصوصی این موارد را دنبال کرده که حکم آن صادر شده است.

این مقام ارشد قوه قضائیه اعلام کرد: تعداد افرادی که از بمباران شیمیایی صدمه دیدند، اعلام شکایت کرده‌اند که در این رابطه ۱۸ نفر از کسانی که در این مورد صدمه دیده‌اند یا از دنیا رفته‌اند، دادگاه برایشان حکم صادر کرده و خسارت آنها را برآورد کرده؛ همچنین از جنبه عمومی نیز به آن پرداخته و مبلغ ۹ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال در رابطه با شکایت‌ این ۱۸ نفر، دولت آمریکا محکومیت پیدا کرده است.

وی گفت: اگر چه اقدامات خوبی شده، اما جا دارد قوه قضائیه و بقیه نهادها نسبت به جنایت‌های آمریکا علیه ایران اقدامات بایسته‌ای انجام دهند.

رقم پرونده صندوق ذخیره بیش از ۸ هزار میلیارد است/ همه این رقم اختلاس نیست

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره پرونده املاک شهرداری و اینکه در آبان ماه دادستان تهران اسم شهردار فعلی را به عنوان کسی که از وی تحقیق شده است نام برد،این پرونده در چه مرحله ای هست؟ گفت: از ۱۸۶ نفر تحقیق شده است و نمی دانم دادستان تهران چه گفته است.در این تعداد از معاونین شهردار هم تحقیق شده است و از این فردی که اسم بردید نمی دانم اما اگر دادستان تهران اسم بردند حتما این فرد در پرونده بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری درباره درگیری یکی از نمایندگان مجلس با یکی از ماموران فرودگاه گفت: از آخرین وضعیت این پرونده اطلاع ندارم اما به طور طبیعی هر پرونده ای که بیاید، رسیدگی می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین رقم اختلاس از صندق ذخیره فرهنگیان و اینکه آیا از ۸ هزار میلیارد بیشتر شده است یا خیر گفت: مجموع رقم بیش از ۸ هزار میلیارد بود اما همه اینها اختلاس نیست و برخی از اینها معوقات است که اختلاس صدق نمی کند. این ۸ هزار میلیارد در ارتباط با ۵ الی ۶ نفر بود که بخشی بازگشته و بخشی نیز در حال مذاکره برای بازگرداندن است. املاکی را هم بابت بدهی تهاتر کرده بودند که این اموال توقیف شده و در اختیار بانک و صندوق است تا زمانی که دادگاه حکم صادر کند.

خروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی دروغ محض است/ قوه قضائیه تحت تأثیر فضاسازی و جوسازی منفعل نخواهد شد/ کاسبکاران سیاسی دل‌شان به حال زندانی و محصور نمی‌سوزد

 حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در صد و شانزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در خصوص درخواست‌های آقای کروبی در مورد اینکه نیروهای امنیتی از خانه‌اش بیرون بروند و محاکمه نیز شود و اینکه اولی انجام شده و دومی باقی است، اظهار داشت: چه کسی گفته اولی عملی شده است؛ نه‌ خیر؛ دروغ محض است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: خوب است ما هر موضوعی را بررسی کرده و جنبه‌هایش تفکیک کنیم چرا که وقتی یک حکم کلی می‌دهیم حق مطلب ادا نمی‌شود.

وی افزود: یک اتفاق مجرمانه در سال ۸۸ و ۸۹ رخ داد؛ عده‌ای در مقابل قانون ایستادند و اقدامات مجرمانه انجام دادند و سبب کشته شدن، توهین و نسبت‌ها و افتراها شدند که دستگاه‌های مسئول از جمله ناجا، قوه قضاییه و… برای برخورد با مجرمین مشغول شدند که در این رابطه عده‌ای دستگیر و عده‌ای دیگر نیز با رأفت اسلامی محاکمه و مجازات شدند.

اژه‌ای گفت: حتی افرادی که در سنین پایین بودند، دانشجو بودند و اظهار ندامت کردند مشمول عفو شده و از زندان خارج شدند.

سخنگوی قوه قضائیه به اقدام شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ اشاره و اظهار داشت: این شورا برای کسانی که در رأس بودند تصمیمی گرفت که آن تصمیم منجر به محصور شدن برخی افراد شد؛ این تصمیم به قوت خود باقی است و لغو نشده است.

وی افزود: هر فردی که زندانی باشد یا به دستور شورای عالی امنیت ملی در حصر باشد ممکن است دچار مشکلات خانوادگی شود یا نیاز به بهداشت و درمان داشته باشد یا مسائل حقوقی برای وی و خانواده‌اش پیدا شود که در حد قانون و مقدورات به آن رسیدگی می‌شود.

اژه‌ای اعلام کرد: ممکن است یک فرد زندانی یا یک فرد محصور شده نیاز به درمان پیدا کند که نسبت به درمان پزشکی آنها اقدام می‌شود؛ سازمان زندان‌ها برای زندانیان اقدام می‌کند تا بهترین سرویس به زندانی بیمار ارائه شود.

این مقام ارشد قوه قضاییه به پرونده پزشکی برخی از افراد محصور اشاره و تصریح کرد: اخیراً برخی از افراد محصور که به بیمارستان رفتند پزشکان با دیدن پرونده‌شان اعلام کردند که سرویس پزشکی به آنها داده شده به گونه‌ای است که به مقامات درجه یک کشور داده نشده است.

وی با اعلام این مطلب که برخی از افراد «کاسبکار سیاسی» هستند، اعلام کرد: این افراد دروغ می‌گویند، خلاف می‌کنند، دلشان به حال زندانی نمی‌سوزد، دلشان به حال محصور شده نمی‌سوزد، به فکر مسائل جناحی خود هستند و کاسبکار سیاسی‌اند و مسائلی را مطرح می‌کنند و دنبال منافع خود هستند که اینها نیز ۲ دسته‌اند؛ یک دسته‌شان تحریک شده و باعث جرم می‌شوند که قوه قضاییه با آنها برخورد می‌کنند؛ دسته دوم هم خفیف‌تر عمل می‌کنند که اغماض می‌شود.

اژه‌‌ای ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنم که قوه قضاییه تلاشش این بوده و هست که به هر فرد مجرمی طبق موازین قانونی رسیدگی شود و اگر چنانچه محکوم شد مجازاتش را اجرا کند؛ اگر قابل ارفاق بود صورت گیرد و اگر نیاز به درمان داشت تا جایی که مقدورات اجازه می‌دهد، عمل کند.

سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: به هیچ وجه در مقابل فضاسازی و جوسازی، قوه قضاییه منفعل نخواهد شد.

وی به این دسته از افراد گفت: پنبه را از گوش‌شان دربیاورند چرا که ما به هیچ عنوان تحت تأثیر فضاسازی و جوسازی اقدامی انجام نمی‌دهیم و خیلی از اوقات این اقدام افراد به ضرر افرادی است که این کارها را برای‌شان انجام می‌دهند

این مقام ارشد قوه قضاییه با تأکید براین مطلب که تلاش قوه قضاییه این بود در شرایط و فضاسازی‌ها از اعتدال و انصاف خارج نشود، گفت: حتی ما به سازمان زندان‌ها نیز توصیه کرده‌ایم که اگر فردی در دوران مرخصی خود نیز درست عمل نکرد در اقدامات بعدی در خصوص وی از حد اعتدال و انصاف خارج نشود و در حد امکان در مصیبت‌ها و شادی‌ها به این افراد امکان مرخصی را بدهد.

اژه‌ای دوباره در این مورد تأکید کرد: با فشار و فضاسازی تسلیم نخواهیم شد و تلاش می‌کنیم از انصاف و موازین خارج نشویم.

وی پاسخ سؤال این خبرنگار را تکمیل کرد و گفت: دوباره می‌گویم که قسمت اول سؤال‌تان دروغ بوده و در مورد قسمت دوم نیز هر زمان که مصوبه شورای عالی امنیت ملی برداشته شود قوه قضاییه به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص تشکیل کمیته رفع حصر علام کرد: در این خصوص توضیح داده‌ام؛ تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد ما تابع آن هستیم و هر موقع برداشته شد قوه قضاییه به وظیفه خود عمل می‌کند.

انتقال زندانیان بستگی به نوع جرم و میزان محکومیت دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در صد و شانزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی با این عنوان که خانمی ۷ سال در زندان مالزی بازداشت است و خانواده‌اش ماهی یک میلیون تومان برای مخارج وی پرداخت می‌کنند و اینکه چه معاضدت‌های قضایی برای انتقال زندانیان انجام می‌شود، گفت:‌ عدد کلی از تعداد زندانیان در خارج از کشور و اینکه چه تعدادی محکوم شده‌اند، ندارم.

وی گفت: این مورد که زندانی چه مخارجی دارد بسته به این است که خود فرد زندانی علاوه بر ضوابط زندان‌های دیگر کشورها یک مقداری خرج می‌کند و می‌خواهد علاوه بر سرویسی که زندان به وی ارائه می‌دهد، غذا، لباس یا امکانات بهداشتی بهتری داشته باشد که باید برای آنها پول بپردازد؛ البته میزان پول برای این نوع خدمات با توجه به افراد و نیازهای‌شان متفاوت است و البته قوانین و مقررات کشورها نیز در این خصوص تفاوت دارد.

اژه‌ای در خصوص معاضدت قضایی گفت: وزارت خارجه به این افراد کمک می‌کند اما کمک‌هایش محدود است و در صورت مقدور کمک و راهنمایی به این افراد انجام می‌شود.

این مقام ارشد قوه قضاییه در خصوص انتقال زندانیان گفت: با بعضی کشورها معاهده داریم و با برخی کشورها نیز در خصوص انتقال مجرمین توافق‌هایی داریم؛ با آنهایی که در خصوص انتقال مجرمین توافق داریم در قرارداد انتقال آمده که با چه شرایطی باید انتقال انجام شود که بستگی به نوع جرم، میزان محکومیت و… دارد؛ البته باید خود زندانی بخواهد؛ خانواده زندانی بخواهد و البته آن کشور هم موافقت کند؛ در این خصوص دادگستری، امور خارجه و روابط بین‌الملل قوه قضاییه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی در خصوص قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های وزرا گفت: این قانون در حال اجرا است و در همین روزها برای وزرا و کسانی که مشمول این قانون هستند اجرا می‌شود؛ همچنین برای افراد جدیدی نیز که وارد دولت می‌شوند طبق ماده یک اجرا خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام این مطلب که نسبت به ماده ۲ این قانون ابهاماتی وجود دارد، اظهار داشت: ۲ بحث وجود دارد یکی اینکه ابهامی در قانون است و دیگر اینکه زیرساخت‌های این مسئله برای همه کسانی که مشمول ماده ۲ به بعد شده‌اند آماده نیست.

اژه‌ای افزود: برخی از آنها واگذار شده به آیین‌نامه؛ آیین‌نامه نباید نه فراتر از قانون باشد نه محدودکننده قانون باشد گویا اینکه به خود قوه قضاییه اجازه داده برخی چیزهایی را تثبیت کند.

وی گفت:‌ این مسئله در حال رفع و رجوع است و طبق روال عادی باید آیین‌نامه نوشته شود. اما عبارتی آمده که گویا به خود قوه قضاییه اجازه داده چیزی را تثبیت کند که جنبه قانونی داشته باشد بنابراین باید بگویم بخشی از ماده یک در حال تصویب است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه