پاسخ به شبهات؛

چرا پیامبر فرمود فاطمه پاره تن من است / آیا امام علی می خواست با دختر ابوجهل ازدواج کند

چرا پیامبر فرمود فاطمه پاره تن من است / آیا امام علی می خواست با دختر ابوجهل ازدواج کند. در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

چرا پیامبر فرمود فاطمه پاره تن من است / آیا امام علی می خواست با دختر ابوجهل ازدواج کند

به گزارش ۸دی، کانال تگرامی مباهله قرن ۲۱ به شبهه «قصد امام علی(ع) برای ازدواج با دختر ابوجهل» پاسخ داده است:

متن شبهه:

در کتب اهل سنت آمده که علی قصد داشت با «جُوِیریه» دختر ابوجهل ازدواج کند که موجب ناراحتی فاطمه شد.  به همین خاطر پیامبر فرمود: فاطمه پاره تن من است

در کتاب “صحیح بخاری” حدیث ۳۱۱۰ آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: «فاطمه بضعه منی» یعنی: «فاطمه پاره تن من است». سپس به نقل از «مسور بن مخرمه» حدیثی جعلی نوشته است که: علی(ع) می‎خواست «جُوِیریه» دختر ابوجهل را #خواستگاری کند و به اصطلاع عامیانه بر سر حضرت زهرا(س) هوو بیاورد که پیامبر(ص) این سخن را فرموده‎اند و منظورشان این بود که: یا علی اگر بخواهی با دختر ابوجهل ازدواج کنی باید دختر مرا #طلاق بدهی!

پاسخ:

✅ طبق شهادت علمای رجال ـ مثل «ابن حجر» در جلد ۶ کتاب “العصابه” ، ص ۹۴ ـ «مسور بن مخرمه» در سال دوم هجرت تازه به دنیا آمده بود. بنابراین ـ همانگونه که «ابوعلم» از علمای بزرگ دانشگاه الازهر نیز در ص ۱۷۰ کتاب “فاطمه الزهراء” نوشته است ـ روایت جعلی خواستگاری علی(ع) از جویریه در سال دوم هجرت بوده است. پس در آن زمان یا «مسور» متولد نشده بود یا در قنداق بوده است!

✅«جُوِیریه» تا سال هشتم هجرت کافر بود و ازدواج با کافر حرام است.

✅این دختر تا زمان حیات پیامبر(ص) ـ سال دهم هجرت ـ اصلا به مدینه نیامد تا این اتفاقات رخ دهد.

تکمیلی کارشناس علوم حدیث ۸دی (اسلام ملکی معاف):

گویی برخی از دشمنان اهل بیت (ع) می‌خواسته‌اند حدیث صحیح و پرمعنای پیامبر(ص) را از طریق آمیختن آن با داستان جعلی خواستگاری از دختر ابوجهل خنثی یا بی‌اثر کنند.
واقعیت اینست که جمله‌ی « فاطمه پاره تن من است و هرکس او را بیازارد مرا آزار داده» ربطی به هیچ خواستگاری یا ماجرای خاصی ندارد و یک اصل و قاعده کلی برای همیشه بوده است. گویی پیامبر(ص) می‌خواستند فاطمه(س) را به عنوان «معیار شناخت حق از باطل» معرفی کنند تا در آینده نیز مردم بتوانند حق را بیابند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه