دیوشل کجاست

دیوشل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود در استان گیلان است.

دیوشل کجاست

به گزارش ۸دی، دیوشل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود در استان گیلان است. این روستا در مسیر اصلی بین لنگرود و لاهیجان و در دو کیلومتری شهر لنگرود واقع است. دیوشل یک روستای کوهپایه‌ای است و از این رو دارای مناظر زیبایی می‌باشد. معروف است که باغ منجم باشی که یکی از زیباترین باغهای منطقه بوده درسالهای گذشته در این محل واقع بود که اکنون آثارچندانی ازآن باقی نمانده است.

این روستا در دهستان دیوشل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۲۶۸ نفر (۶۶۳خانوار) بوده‌است. عمده فعالیت مردم کشاورزی است. محصولات اصلی دیوشل چای، برنج و پیله ابریشم می‌باشد.

نقشه دهستان دیوشل با روستاهای آن همراه با جزییات

منبع درآمد

منبع درآمد روستای دیوشل اغلب کشاورزی می‌باشد بعد از رکود کشاورزی در ایران روستاییان میل کمتری به کشاورزی نشان دادند و شغل‌های جایگزینی پیدا کردند. یکی دیگر از منبع درآمد روستاییان پخت نان تمیجان می‌باشد.

خیابان اصلی روستای دیوشل

مکان‌های زیارتی

مقبره آقا سید حسن یکی از مکان‌های زیارتی شیعیان بوده و هر ساله مردم از سراسر ایران برای زیارت به این مقبره مشرف می‌شوند. این مقبره دارای محدود مقبره‌هایی می‌باشد که دارای شناسنامه می‌باشد.

مقبره امام زاده خلیل در کوه عطاکوه دیوشل

جاذبه گردشگری

بهترین جاذبه گردشگری روستای دیوشل کوه عطاکوه می‌باشد. این کوه از آبشارهای منحصر به فردی تشکیل شده است. بخش عظم این کوه را باغ‌های زیبا چای و درخت‌های میوه تشکیل داده‌اند. همچنین مقبره امام زادگانی (آقا سید خلیل) در این کوه وجود دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های دیوشل مرداب آن می‌باشد که منظره بی نظیری با درختان بزرگ، جنگل اطراف آن و مجموعه ورزشی کنار مرداب منطقه تفریحی بی نظیری برای گردشگران به وجود آورده است.

مرداب دیوشل و باغات چای در اطراف آن

مشاهیر

  • شیخ عبدالله مازندرانی از رهبران مشروطه و اصالتاً اهل دیوشل.
  • ملا محمد نصیر دیوشلی گیلانی پدر شیخ عبدالله مازندرانی
  • شیخ شعبان دیوشلی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه