مسجد اکبریه لاهیجان مرمت می شود + عکس

مسجد تاریخی اکبریه که به ایاصوفیه گیلان شهرت دارد به کمک میراث فرهنگی، مردم و هیئت امنای مساجد مرمت خواهد شد.

مسجد اکبریه لاهیجان مرمت می شود + عکس

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، شامگاه یکشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: مرمت بخش عمده مسجد اکبریه لاهیجان و بقعه پیل علی در انزلی با مشارکت مردم و هیات امناء مساجد و بقاء متبرکه در دست اقدام است .
وی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در زمینه حفظ و صیانت از بناهای تاریخی افزود: اداره کل اوقاف و سایر دستگاه های متولی مانند آموزش و پرورش، بانک ملی و غیره نیز که ساختمان های تاریخی در اختیار دارند باید به میدان بیایند تا با یک وحدت رویه علاوه بر حفاظت و صیانت از این بناها، مردم نیز لذت بیشتری از این بناهای تاریخی ببرند.

به گزارش «لاهیجان»، مسجد اکبریه یکی از مشهورترین مساجد گیلان و از بناهای مهم گردشگری لاهیجان بود، که در جنوب غربی شهر لاهیجان در محله گابنِه بناشده است، این مسجد در سال ۱۲۳۹ هجری قمری (زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار) به وسیله حاج علی‌اکبر لاهیجانی بنا شده است.

بنا به نوشته رابینو (سرکنسول دولت #بریتانیا در شهر رشت در اوایل قرن بیستم)، “این مسجد به علت سعایت بدخواهان حاکم وقت لاهیجان نزد شاه و کاخ نامیدن این مسجد، ناتمام ماند وگرنه یکی از مساجد و بهترین مسجد گیلان به شمار می‌رفت. در واقع شاید وجود تزئیناتی چون آونگ‌های قسمت شرقی و تزئینات کنگره‌ای چلیپا شکل، چنین حساسیتی را در آن دوره موجب شده باشد.”

محمد مهدوی لاهیجانی در کتاب “جغرافیای گیلان”، این مسجد را به مسجد ایاصوفیه (ترکیه) شبیه دانسته است. استان گیلان دارای بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوان است که تعطیلات نوروز و تابستان هرسال گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه