کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل گزارش داد؛

سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای دولت یازدهم کاهشی شد/جذب سرمایه پس از برجام ۱.۳ میلیارد دلار کمتر از زمان اوج تحریم‌ها

ایران در سال نخست اجرای برجام ۳.۳۷۲ میلیارد دلار سرمایه‌ جذب کرده که ۱.۲۹ میلیارد از ۲۰۱۲، سال اجرای شدیدترین تحریم‌ها کمتر است.

سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای دولت یازدهم کاهشی شد/جذب سرمایه پس از برجام ۱.۳ میلیارد دلار کمتر از زمان اوج تحریم‌ها

به گزارش ۸دی، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) هر سال در سلسله گزارش‌های سرمایه گذاری خارجی جهان به بررسی روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف می‌پردازد و طی آن آمار مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای جهان را منتشر می‌کند.

آنکتاد هرساله چند روز پیش از انتشار رسمی این گزارش در سطح جهان، آن را به صورت ویژه در اختیار افراد یا نهادهایی می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۶ یعنی سال اجرای برجام افزایش یافته و به ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار رسیده است.

این افزایش درحالی اتفاق افتاده است که از سال ۲۰۱۳ یعنی آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران روند نزولی شدید داشته است و این افزایش حتی نتوانسته است رقم سرمایه‌گذاری خارجی را به رقم سال ۲۰۱۲ یعنی سال آخر دولت نهم و اوج تحریم‌های بین‌المللی برساند.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در ایران در سال نخست اجرای برجام یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار کمتر از رقم جذب سرمایه‌گذاری در سال اجرای شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی یعنی سال ۲۰۱۲ است.

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، علی‌رغم سیگنال‌ها و اشتیاق دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط ایران در سال ۲۰۱۵ وارد سومین سال متوالی کاهشی خود شده بود و ۲.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش یافته بود. همچنین ایران در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۳۰.۹۸ درصدی و در سال ۲۰۱۳ با کاهش ۳۵ درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی مواجه شده بود.

 ایران در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته بود.

میزان سرمایه‌مستقیم خارجی جذب شده در سال ۲۰۱۳ نیز ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۲ برابر با ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار برآورد شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه