صابر شکور
به بهانه اقدام عجیب مسئول گیلانی؛

نذری دادن به محرومان سوءاستفاده از امام رضا است! قربانی کردن گوسفند سوءاستفاده از خدا نیست؟

نذری دادن و نبات و پارچه سبز سوء استفاده از امام هشتم است اما قربانی کردن گوسفند برای حل مشکل تصادف سوءاستفاده از خدا نیست؟

نذری دادن به محرومان سوءاستفاده از امام رضا است! قربانی کردن گوسفند سوءاستفاده از خدا نیست؟

به گزارش ۸دی، شهردار سیاهکل در پی تصادفات گسترده اخیر در سیاهکل عنوان کرده است که برای دفع این بلا به تاسی از آموزه های دینی اقدام به قربانی کردن گوسفند خواهند کرد.

« عیسی کاظمی در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل اظهار داشت: به دلیل تصادف های روزها و هفته های گذشته در سیاهکل و جان باختن همشهری های سیاهکلی، شهرداری سیاهکل اقدام قربانی چند رأس گوسفند می کند. وی با بیان اینکه این کار با هماهنگی امام جمعه سیاهکل انجام می شود، افزود: جان باختن شهروندان سیاهکلی همه ما را اندوهگین کرده است و در آموزه های دینی ما نیز آمده است تا برای دفع بلا قربانی انجام شود. »

ضمن تشکر از شهردار محترم سیاهکل بابت اقدام برای قربانی کردن گوسفند جهت دفع و رفع بلا، اما باید عنوان داشت چاره کار مبتنی بر همان دین اسلام تدبیر و تعقل و سیاست ورزی است.

سیاست به عقیده‌ی امام محمد غزالی که از فقهای بزرگ سده پنجم هجری دنیای اسلام است یعنی حسن تصمیم و تدبیر و اجرای آن به نحو احسن، بنابراین اقدام اولیه مسئولین شهرستانی و استانی و کشوری برای حل مشکل تصادفات گسترده در کشور علی الخصوص در سیاهکل باید تدبیر در امور حمل و نقل باشد.

قربانی کردن آنگونه که به نظر می‌رسد و از مفاهیم دینی برداشت می‌شود یک امر کاملا مردمی است و بهتر بود این اقدام تحسین برانگیر شما تحت عنوان یک پویش مردمی اتفاق می‌افتاد.

قصد طعنه زدن و کنایه نیست، اما به نظر می‌رسد اگر این اقدام توسط جناح مقابل رئیس جمهور محترم انجام می‌شد به سرعت آن را سوءاستفاده از دین، امام زمان، یا امام رضا می‌خواندند که ما قصد آن را نداریم و اصلا چنین برداشت سیاهی نمی‌کنیم.

فقط چند سوال باقی می‌ماند، آیا نذری دادن به محرومان که همواره بوده است و صرفا مخصوص ایام انتخابات نبود سوءاستفاده از امام رضا(ع) است اما قربانی کردن گوسفند سوء استفاده از خدا نیست؟

آیا نبات و پارچه سبز هدیه دادن به مردم سوءاستفاده از امام هشتم است اما گرفتاری و بلای حاصل از گرد و غبار را به گردن گناه کار بودن مردم انداختن سوءاستفاده از دین خدا نیست؟

رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان و در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری با اشاره به اینکه در روایات آمده «اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد عذاب الهی نازل می‌شود»، تأکید کرد: برخی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم، معروف و منکر فقط نماز و دروغ نیست، منکر دامنه‌اش خیلی وسیع است هر کار زشت و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف خواهد بود./ تسنیم

اشکال ما به روحانی این بود که در این نشست مشکلات را به گردن عذاب الهی، اشتباهات بشری در طول تاریخ، کشورهای دیگر و اقدامات دولت قبل انداخت و باز هم فقط وعده داد که باید چنین و چنان بشود؛ ما مبتنی بر سند اشکال کردیم، باز هم نگفتیم سوءاستفاده از خدا شده است. آیا اگر جناح یا گروه دیگری چنین حرفی می زد، رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت آبرویی برایش باقی می‌گذاشتند؟

البته ما نسبت به موضع رئیس جمهور در خصوص تعیین کننده بودن گناه در خصوص نزول بلا از آسمان ایرادی نداریم، اما فقط می‌گوییم این اولا منافاتی با تدبیر امور توسظ دولت مردان در جهت رفع مشکلات مردم سیل زده و اسیر گرد و غبار ندارد و دوما اگر از سوی جناح مخالف ایشان چنین مسئله‌ای عنوان می‌شد رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت چه برخوردی می‌کردند؟

آیا نمی‌گفتند متحجرین مقدس مآب بر مملکت حکومت می‌کنند؟ آیا نمی‌گفتند راهکارهای قجری در حال اجراست؟ آیا رئیس‌جمهور مملکت را متهم به رمالی و خرافه پرستی نمی‌کردند؟

بهتر بود رئیس جمهور محترم نیز دوری از گناه به عنوان راه حلی برای دفع بلا را تحت عنوان یک پویش مردمی پیگیری و تبلیغ و توصیه می‌کردند نه به عنوان یک توجیه و راهکار دولتی برای خاموش ساختن رسانه ها.

نمی دانم، شاید اگر گوسفندان در برابر قربانی شدن به دست مسئولان مقاومت زیادی نشان می‌دهند حکمتش این است که می خواهند بگویند قربانی کردن ما راه حل همه‌ی مشکلات شما نیست که اگر بود دیگر چه نیازی است به تشکیل حکومت اسلامی، دیگر چه نیازی است به پیچیدگی های عظیم و اهمیت معماری در اسلام، اصلا دیگر چه نیازی است به تبلیغ اهمیت همین قربانی کردن توسط مردم، پول می دهیم به فرمانداران که به تعداد مسئولین گوسفند قربانی کنند و در خندوانه جنبش هر دهیار یک گوسفند قربانی راه می اندازیم!

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه