۱۰ بلندترین ساختمان جهان

شهرهای آسیایی فهرست بلندترین ساختمان های جهان را با دو مورد که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ به فهرست اضافه شد، تحت سلطه‌ی خود دارند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا فهرست ۱۰ بلندترین ساختمان جهان را برای شما بگوییم.

۱۰ بلندترین ساختمان جهان

به گزارش ۸دی، اگرچه پراکندگی آسمان خراش ها از خط افق هنگ‌کنگ شگفت‌آور است، اما با توجه به محدودیت ارتفاع ساختمان در این شهر، تنها یک ساختمان در هنگ‌کنگ دراین فهرست قرار گرفته‌است.

ده بلندترین ساختمان جهان با توجه به داده‌های “شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری” در این نوشتار ذکر شده‌اند. این سازمان تنها بالاترین نقطه‌ی این ساختمان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند، صرف نظر از ضمیمه‌های غیرمعماری و معماری. اندازه‌گیری بالاترین نقطه به تعیین ترافیک هوایی کمک می‌کند. این اندازه‌گیری همچنین شامل ضمیمه‌هایی است که می‌توانند اضافه شوند، تغییر کنند یا از این ساختمان‌ها حذف شوند.

گسترش شهرها و شهرستان‌ها نرخ ساخت‌وساز ساختمان‌های بلند را به دلیل کمبود زمین در جهان افزایش داده‌است، و به نظر می‌رسد رقابت زیادی در داخل و بین شهرها، مناطق و کشورها برای ساخت بلندترین سازه‌ها و پیچیده‌ترین هندسه‌ها وجود دارد. محل این آسمان‌خراش‌ها، کارکرد ساختمان، و متریال مورد استفاده برای ساخت آنها نیز با گذشت زمان تغییر می‌کنند. ۲۰ سال پیش شمال امریکا ۷۵ درصد از بلندترین ساختمان های جهان را داشت، اما درحال‌حاضر آسیا و خاورمیانه هستند که بلندترین ساختمان جهان را دارند. هزینه‌ی ساخت‌وساز این ابرساختمان‌ها نیز با توجه به پیچیدگی‌های رویکردهای مهندسی افزایش یافته‌است و مدام بالاتر و بالاتر می‌رود.

۱۰. مرکز تجارت بین‌المللی، هنگ‌کنگ – ۴۸۴ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

مرکز تجارت بین‌المللی، واقع در هنگ‌کنگ، ۱۰۸ طبقه دارد و در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد. در آن زمان، این ساختمان چهارمین آسمان‌خراش بلند و بلندترین ساختمان جهان بود، اگرچه درحال‌حاضر جایگاه خود را از دست داده‌است. یکی از ساکنان این ساختمان هتل ریتز کارلتون هنگ‌کنگ است که میزبان مرتفع‌ترین استخر و بار جهان در طبقه‌ی ۱۰۸‌ام این ساختمان است. این ساختمان یک سکوی بازدید، مرکز خرید و رستوران‌های پنج ستاره نیز دارد.

۹. مرکز مالی جهانی شانگهای، چین – ۴۹۱ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

مرکز مالی جهانی شانگهای در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد، و دارای ارتفاع ۴۹۲ متری و ۱۰۱ طبقه است. این ساختمان که به عنوان یک مرکز مالی و تجارت بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در منطقه‌ی پر از آسمان‌خراش پودونگ (Pudong) شانگهای واقع شده و دارای اتاق‌های هتل، ادارات، کنفرانس‌ها، سکوی بازدید و مراکز خرید است. برج آن دارای یک فضای خالی به شکل ذوزنقه است و کاربرد آن کنترل جریان هواست و حجم هوای متغیر (VAV) نام دارد، و با یک چهارچوب مورب طراحی شده‌است برای این‌که نیروهای خمشی و فشار آدم‌های داخل ساختمان، باد، و تجهیزات سنگین روی زمین کاهش بیابد. طراحی این آسمان‌خراش ار سوی منتقدان نظرات مثبتی دریافت کرده‌است.

۸. تایپه ۱۰۱، تایوان – ۵۰۸ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

ساختمان تایپه ۱۰۱ که ۵۰۸ متر ارتفاع و ۱۰۱ طبقه دارد در شهر تایپه واقع شده است. این ساختمان بیش‌تر به این دلیل مشهور است که پس از تکمیل‌اش در سال ۲۰۰۴ به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته شد، و همچنین به این دلیل که یک رنگ آبی سبز منحصر به فرد دارد. طراحی و ساخت این ساختمان بر عهده‌ی شرکت سی‌.وای.لی و شرکت سرمایه‌گذاری مشترک کِی‌تی‌آرتی بوده‌است و دارای انعطاف‌پذیری و کشسانی لازم برای مقاومت در برابر زلزله و بادهای توفانی است. این ساختمان جایزه‌ی “پیشرو در طراحی محیطی و انرژی” (LEED) را نیز دریافت کرده‌است. تایپه ۱۰۱ نمونه‌ای از معماری پست مدرن است.

۷. مرکز مالی سی‌تی‌اِف (CTF)، چین – ۵۳۰ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

مرکز مالی CTF واقع در شهر گوانگژو در جنوب چین، یک آسمان خراش چندمنظوره است که اخیرا به این فهرست اضافه شده‌است. این ساختمان که در اکتبر سال ۲۰۱۶ تکمیل شد دارای یکی از سریع‌ترین آسانسورهای موجود در جهان است. سرعت این آسانسور به ۷۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مرکز مالی سی‌تی‌اف در مجموع ۱۱۱ طبقه دارد. یک مرکز خرید در این ساختمان وجود دارد، که تعداد ۱۷۰۵ جایگاه پارک خودرو به آن اختصاص داده‌ شده‌است. این ساختمان همچنین میزبان دفاتر کار است، اگر چه شانزده طبقه‌ی آخر آن هتلی با مجموع ۲۵۱ اتاق است؛ البته این هتل هنوز بازگشایی نشده‌است.

۶. مرکز تجارت جهانی یک، ایالات متحده – ۵۴۱ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

مرکز تجارت جهانی یک که ۵۴۱ متر ارتفاع و ۱۰۴ طبقه دارد، بلندترین ساختمان نه تنها در شهر نیویورک سیتی، و ایالات متحده بلکه کل نیم‌کره‌ی غربی است. این ساختمان کاربردی که در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد به عنوان یادبودی برای حملات ۱۱ سپتامبر ساخته شد، و “برج شمالی” مرکز تجارت جهانی اصلی نامیده شد. نکته‌ی قابل توجه در مورد این ساختمان داشتن قابلیت‌های استفاده‌ی مجدد از انرژی است، از جمله استفاده‌‌ی دوباره ‌از آب باران. طرح‌های آینده برای مرکز تجارت جهانی عبارت است از ساخت پنج ساختمان اداری بلند، و همچنین یادبود و موزه‌ی ملی ۱۱ سپتامبر.

۵. برج جهانی لاته، کره‌ی جنوبی – ۵۵۴ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

برج جهانی لاته، واقع‌شده در کره‌ی جنوبی، یکی از جدیدترین ساختمان‌های اضافه شده به این فهرست است، چرا که ساخت آن به تازگی و در ماه مارس ۲۰۱۶ به پایان رسید، و به آن موقعیت پنجمین ساختمان بلند جهان را داد. پیش از ساخت برج جهانی لاته که در مارس ۲۰۱۱ آغاز شد، ۱۳ سال برنامه‌ریزی صورت گرفت. این ساختمان دارای ۱۲۳ طبقه است که شش طبقه‌ی آن در زیر زمین قرار دارد. سقف با چنان استحکامی ساخته شده‌است که در برابر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۹ در مقیاس ریشتر مقاوم است.

۴. مرکز تجارت بین‌المللی پینگ ان، چین – ۵۹۹ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

مرکز تجارت بین‌المللی پینگ ان در شنژن ۵۹۹ متر ارتفاع دارد و یکی از ساختمان‌هایی است که اخیرا به این فهرست بلندترین ساختمان جهان اضافه شده‌است. اگر چه ساخت این آسمان خراش رسما در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، اما ساخت‌وساز آن هنوز هم ادامه دارد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ تکمیل شود. این ساختمان دارای یک مرکز کنفرانس، هتل، و فضاهای خرده‌فروشی در یک مرکز خرید دارای کالاهای بسیار گران‌قیمت است. بیمه‌ی پینگ ان (که همنام خود ساختمان است) نیز در همین برج مستقر است. این ساختمان مجموعا ۳۳ دستگاه آسانسور دو طبقه برای دسترسی به ۱۱۵ طبقه‌اش دارد. در اصل، طراحی ساختمان وجود یک آنتن را نیز ایجاب می‌کرد، اگر چه این طرح در نهایت با استناد به نگرانی از ایجاد مشکل در پروازها حذف شد.

۳. ابراج‌البیت مکه، عربستان سعودی – ۶۰۱ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

ابراج‌البیت سومین بلندترین ساختمان جهان است که ۶۰۱ متر ارتفاع دارد. این ساختمان در شهر مکه در عربستان سعودی واقع شده و متعلق به دولت است. ابراج‌البیت یک هتل ۱۲۰ طبقه دارد، و توسط گروه سعودی بن لادن، که بزرگترین شرکت ساخت‌وساز در عربستان سعودی است، ساخته شده‌است. شرکت آلمان SL Rasch GmbH و شرکت محمود با هم طراحی برج ساعت این ساختمان را که در سال ۲۰۱۲ تکمیل شد، بر عهده داشتند. این ساعت ۱۳ متر مربع مساحت دارد و بزرگ‌ترین ساعت در سراسر جهان است.

این ساختمان علاوه بر اتاق‌های هتل، یک مرکز کنفرانس، یک موزه‌ی اسلامی، یک اتاق نماز که می‌تواند توسط ۱۰۰۰۰ نفر مورد استفاده قرار بگیرد، یک مرکز دیده‌بانی ماه که برای تماشای ماه در طول ماه مبارک استفاده می‌شود، و یک مرکز خرید ۵ طبقه دارد. ۲۱۰۰۰ چراغ سبز و سفید در بالای ساعت قرار دارد؛ این چراغ‌ها که زمان نماز را اعلام می‌کنند، از فاصله‌‌ی ۳۰ کیلومتری نیز دیده می‌شوند.

۲. برج شانگهای، چین – ۶۳۲ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

برج شانگهای، با ۱۲۱ طبقه و ۶۳۱ متر ارتفاع، دومین ساختمان بلند جهان است. ساخت برج شانگهای در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و هشت سال کار برد و نهایتا در ماه مارس سال ۲۰۱۴ به پایان رسید. این ساختمان دارای مرتفع‌ترین سکوی بازدید جهان است. کل هزینه‌ی ساخت این ساختمان ۴.۲ میلیارد دلار بود. این برج در منطقه‌ی مالی لوییجاژوئیِ شانگهای واقع شده‌است، و حتی بلندتر از دو آسمان‌خراش مشهور جهان در شانگهای است: برج جین مائو و مرکز مالی جهانی شانگهای. برج شانگهای به عنوان هتل و دفتر کار توسط گروه معماری جنسلر طراحی شده‌است. این ساختمان در مجموع ۱۱۰۰ فضای پارکینگ و ۳۲۰ اتاق هتل دارد. ساختار آن دارای منظره‌ی شگفت‌انگیز خط افق منحصر به فرد شانگهای است.

۱. برج خلیفه، امارات متحده عربی – ۸۲۸ متر

۱۰ بلندترین برج جهان

برج خلیفه که در اصل به عنوان برج دبی شناخته شده‌است، بالاتر از خط افق ساختمان‌های این شهر قرار دارد. این ساختمان ۱۶۳ طبقه و ۸۲۸ متر ارتفاع دارد، و بلندترین ساختمان در جهان است. برج خلیفه ساختمان که از فولاد و بتن ساخته شده، توسط شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز و شیکاگو، طراحی شده‌است. این شرکت معماری مسئول طراحی آسمان‌خراش‌های معروف همچون برج ویلیس و مرکز تجارت جهانی یک بوده است. شرکت ساخت‌وساز کره‌ای “سامسونگ سی‌اند تی” مهندسی و ساخت‌وساز این ساختمان را که که در سال ۲۰۱۰ تکمیل شده، بر عهده داشته‌است.

این ساختمان پروژه‌ای بود از سوی دولت امارات متحده عربی برای تغییر اقتصاد کشور از اتکای صرف به نفت به یک کشور توریسم محور و خدمات محور. این ساختمان دارای ۳۰،۰۰۰ واحد مسکونی، ۱۹ برج مسکونی، یک دریاچه‌ی مصنوعی به مساحت ۱۲۱۴۰۶ متر مربع، پارک به مساحت ۲۸۳۲۸ متر مربع، نه هتل، و یک مرکز خرید است. این ابرساختمان علاوه بر این‌که تحسین منتقدان طراحی را برانگیخته‌است، باعث شده‌است که امارات متحده عربی در سطح بین‌المللی شناخته‌شده باشد.

انتهای پیام/

منبع: بازده

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه