مدیر عامل اتحادیه تعاونی روستایي ماسال:

مزایده املاک تعاونی روستایی متوقف شد / تعاونی سوددهی ندارد اما املاک زیادی افزوده شده است

فرجی گفت: در دوره مدیریت قبلی وام ۶۰ میلیونی برای اعطا به کشاورزان دریافت شده بود که هم اکنون بدهی وام به ۴۰۰ میلیون رسیده.

مزایده املاک تعاونی روستایی متوقف شد / تعاونی سوددهی ندارد اما املاک زیادی افزوده شده است

به گزارش ۸دی، نبی الله فرجی مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی  روستایی شهرستان ماسال در گفتگو با ماسال نیوز ضمن واکنش به انتشار مطلبی در خصوص مزایده اموال تعاونی روستایی متحد گفت: من مدیرعامل اتحادیه هستم ما سه شرکت داریم در ماسال، شاندرمن و طاسکوه. شرکت متحد ماسال در زمان مدیر عاملان قبلی ۶۰ میلیون تومان وام گرفت. این ۶۰ میلیون تومان از همان زمان مرحوم غلام جوادی که بانک به آن معنا نبود یا وام نمی داد به کشاورزان وام پرداخت شد و آنان با استفاده از این مبالغ کارهای کشاورزی هود را انجام دادند.

 

وی افزود: سهامداران این تعاونی کشاورزان بودند و اینها هم که وام را گرفتند شاید نصفشان هنوز بدهکارند و تسویه نشده است. تعاونی همانطور به نسبت از سهامداران طلب دارد و بانک هم سال به سال سود خودش را  بالا می آورد و چیزی کم نمی‌کند. الان این وام به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

 

فرجی خاطر نشان کرد: زمانی که ما تعاونی را با ۲۰۰۰ سهامدار تشکیل دادیم  با یک مغازه اجاره ای کار را شروع کردیم و ملکی نداشتیم که الان کسی بگوید دارد به غارت می رود. در زمان پدر من خریداری شد. پس چیزی به این سهامداران اضافه شد. تا کنون اجازه نداده ایم کسی به مال سهامداران دست درازی کند. الان هم از مدیر کل بانک کشاورزی گیلان دستور گرفتیم و مزایده کنسل شده و برگزار نشد.

 

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی  روستایی شهرستان ماسال در پاسخ به این سوال که چرا چندین سال است سود نقدی یا کالایی به عنوان عایدی به سهامداران کشاورز پرداخت نمی شود ، گفت: کشاورزان ظاهر را می بینند و حق دارند این چنین بگویند. کشاورزان با مثلا ۲ هزار یا نهایتا ۲۰ هزار تومان در تعاونی متحد سهام دارند. همان ۲۰ هزارتومان در قدیم پول زیادی بود. الان رقمی نیست. متاسفانه الان هم در دفترچه مربوطه همان مبالغ نوشته شده است. ولی در عوض آن زمان با ۲ هزار تومان شرکت تعاونی را تاسیس کردند که هیچ ملکی نداشت. اما اکنون توانسته ایم در مرکز شهر ۶۴۰ متر  زمین برای تعاونی خریداری کنیم. این ملک متعلق به همه آنهاست و علاوه بر اینها دو انبار بزرگ ۲۵۰ و ۱۰۰۰ تنی برای کود در ماسال احداث شده است و شاندرمن هم یک انبار ۲۵۰ تنی جدا دارد. اینها آورده ای هست که برای این ۲۰۰۰ نفر اضافه شده است. درست است که سود سالانه نمی دهد اما در عوض املاکی هست که به دارایی آنها افزوده شده است. این چندین برابر سودی است که به آنها می بایست می داد. این ۶۴۰ متر دو میلیارد و پانصد میلیون تومان قیمت کارشناسی خورده است. اگر  قرار باشد بر اساس اساسنامه تعاونی را منحل کنند این سرمایه بین همین ۲۰۰۰ نفر تقسیم می شود.

 

عضو شورای شهر ماسال خاطر نشان کرد: تعاونی سوددهی روزمره ندارد تا بخواهد سودی تقسیم شود. در ضمن اساس تعاونی روستایی خدمات دهی است. قدیم که کالاهای کوپنی را می‌دادیم الان حدود ۱۰۰ نانوا داریم که ما آردشان را می‌د هیم.  در بخش عشایری ماسال و شاندرمن آرد رزق عمومی شان است که آن را هم ما می‌دهیم. اداره ما خدمات ده است. سود ده نیست. از اول نگفته اند تجارت بکن سود بده. وظیفه اش خدمات دهی است. الان هم ما داریم این خدمات کود و کالاهای یارانه ای را انجام می دهیم.

 

فرجی در خصوص انتقال سهم از کشاورزانی که در قید حیات نیستند گفت: هرکس که فوت شده سهامش در دفتر ثبت شده است. انتقال کاری ندارد؛ ورثه امضا می‌کنند که سهام شرکت تعاونی را می خواهیم به یکی از ورثه انتقال بدهیم که عملی است. خیلی ها مراجعه می‌کنند که می‌خواهیم سهام را ببندیم. من توجیهشان می‌کنم که اگر امروز ببندید ۲۰ هزار تومان ارزشش می شود اما امروز این املاک را شریک هستی اگر بخواهد تعطیل شود  به نسبت بین افراد تقسیم می شود. حتی ما لیستی تهیه کرده ایم و به سازمان مرکزی ارسال کردیم تا سرمایه واقعی را برای اینها انتقال بدهد که به نسبت دارایی که داریم سرمایه اسمی اینقدر است ولی نمی توانی برداری و قابل برداشت نیست . قرار است این سند اسمی صادر شود که متاسفانه تاکنون انجام نشده است. این دیگر دست من نیست. من می‌گویم حرف نزدن ما حمل بر این شده است حرف زدن نمی دانیم. متاسفانه برخی قضاوت سو می‌کنند.

 

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان ماسال در مورد نامه فرمانداری ماسال در خصوص بررسی گرانفروشی در تعاونی روستایی گفت: جواب نامه فرمانداری را من شخصا و کتبا دادم. یکی از کارمندان شرکت با مدیر  عامل خود مشکلی داشت به علت عدم دریافت حقوق، آمد یک لیستی تهیه کرد که این افراد کود را گران گرفته اند. من هم جواب زدم که این لیستی که نوشتید فقط یک نفر به نام آقای خدابخش صورمی از ما کود گرفته و سایر افراد لیست اصلا کودی نگرفته اند تا گران گرفته باشند.  ما برای صدور حواله کود اولا در دفتر می‌نویسیم ثانیا یک فاکتور دو برگی به کشاورز می دهیم. در آن اثر انگشت و امضا هست و قیمت جز و کل کاملا قید شده است و علاوه بر اینها ما برگ دوم را بایگانی داریم.  من به فرمانداری نوشتم فقط فلان آقا از ما کود گرفته و اگر ادعا دارد من خودم پولش را می‌دهم.

 

وی افزود: این موضوع سو استفاده افراد بوده است. فاکتورها کاملا دو برگی و موجود است.  به من فقط نامه فرمانداری رسیده و اگر تشکیل پرونده قضایی ای شده باشد من در جریان نیستم.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه