نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با 8دی:

سالانه ۵۰ هزار تن چای قاچاق وارد کشور می شود / واردات بی رویه بزرگترین چالش چایکاران

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین کارشناسی نرخ خرید تضمین چای شد و گفت: یکی از بزرگترین چالش های چایکاران واردات بیش از حد چای به داخل کشوراست.

سالانه ۵۰ هزار تن چای قاچاق وارد کشور می شود / واردات بی رویه بزرگترین چالش چایکاران

محمدمهدی رهبری املشی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به رونق صنعت چای در گذشته اظهار داشت: طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر نسبت به چای کم توجهی شده بود و مردم از کار کشاورزی دست برداشته بودند.

وی با بیان اینکه کشت چای برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشت، افزود: هزینه های کشاورز با درآمد حاصله از چای در تعادل نیست و کشاورز با پرداختن به چایکاری ضرر می کرد.

نماینده اسبق مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که  در چند سال اخیر به چای کمی بیشتر توجه شده است، گفت: قیمت چای در طی چند سال اخیر جهش بزرگی داشته است و باعث شده تا مردم علاوه بر اینکه هزینه تولیدشان تامین شود، مقداری از درآمد نیز برایشان بماند.

عضو اسبق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر افزایش نرخ خرید تضمینی چای، اظهار کرد: قیمت چای با توجه به افزایش نرخ تورم افزایش نیافته که به نظر می رسد دولت یازدهم باید نرخ خرید چای را باز هم افزایش می داد.

رهبری املشی با اشاره به کمبود سرانه چایکاری در کشور گفت: چایکاری نیاز به حمایت بیشتر دارد چون چایکاری در ایران از لحاظ ساختاری مشکلاتی دارد و سرانه تولید آن حدود شش دهم هکتار است.

نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قیمت برگ سبز چای بالا نباشد برای کشاورز نمی صرفد چون هم مساحت کم است و هم هزینه یک خانواده کشاورز را نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه کشت چای باید نصف مخارج کشاورز را تامین کند، بیان کرد: انتظار نداریم همه ی هزینه های یک خانواده از راه چای تامین شود اما حداقل باید برای آنکه به چایکاری مشغول می شود ۵۰ درصد هزینه زندگی خود را تامین کند.

رهبری افزود: از صد سال گذشته با ورود چای به کشور، این محصول از عواید واردات بود که موجب رونق آن می شد و به صنعت چای بر می گشت اما الآن عواید چای به عده ای از تجار چای بر می گردد و این یکی از بزرگترین چالش ها برای کشاورز است.

نماینده ادواری مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به صنعت چای هم از لحاظ بوته و هم از لحاظ کشت توجه شود، ادامه داد: برخی از بوته ها حدود ۵۰ سال سن دارند که باید از بین بروند و با توجبه به طبیعت گیلان کشت مجدد شوند.

عضو اسبق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم آبیاری قطره ای باغات چای، گفت: چایکاری گرچه در گیلان و مازندران بصورت کشت می شود و مشکل آب وجود ندارد اما برخی اوقات به دلیل اینکه تغییر در مقدار آب و بهینه آن اتفاق نمی افتد در ماه های خرداد و تیر و مرداد کم آب وجود دارد و دولت باید با آبیاری قطره ای به کشت چای کمک کند.

رهبری املش به ضرورت تعیین نرخ چای کارشناسی تاکید داشت و متذکر شد: قیمت برگ سبز چای باید کارشناسی شود و کارشناسان باید بشینند و محاسبه کنند تا نتیجه بگیرند که یک هکتار چای چقدر هزینه دارد و قیمت برگ سبز را با توجه هزینه ها تعیین کنند و در کنار آن بخشی از درآمد چای برای کشاورز باقی بماند تا بتواند زندگی خود را اداره کند.

وی افزود: در سال ۹۶ مقرر شده تا قیمت برگ سبز چای ۸درصد افزایش پیدا کند که باید دید روی چه حسابی نرخ چای تعیین می شود.

نماینده اسبق مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم پرداخت به موقع معوقات چایکاران، بیان کرد: نکته بسیار مهم که دولت باید به آن توجه کافی داشته باشد این است که در سال های گذشته هر ۱۵ روز یکبار پول چای کشاورزان پرداخت می شد اما اخیرا پول کشاورز تا ۵ تا ۶ ماه طول می کشد که بسیار به ضرر کشاورز است.

این نماینده ادواری مجلس گفت: کشاورز باید امرار و معاش کند و به دلیل اینکه پول در دست ندارد چای را به قیمت ارزان تر به مغازه دار محل می فروشد که این به ضرر تمام و کمال چایکار است.

رهبری املشی با اشاره به این نکته که اگر چای رونق بگیرد می تواند نصف چای مصرفی کشور را تامین کند، افزود: چای داخلی به دلیل اینکه قیمتش مناسب نیست بسیاری از مردم این محصول را ول کرده اند.

وی با بیان اینکه اگر قیمت این محصول مناسب باشد سالانه می توان ۷۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید کرد، ادامه داد: این مقدار چای اکنون با شرایطی که در کشور حاکم است به ۲۵ هزار تن تقلیل یافته است.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به این مهم که واردات چای برای وارد کنندگان چای بسیار منافع تامین کرده است، خاطرنشان کرد: حدود سه هزار میلیارد تومان تجار در حوزه چای منافع دارند که تقریبا یکهزار میلیارد تومان سود حاصله آنها از این واردات است.

عضو اسبق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: الان پولی که دولت به کشاورزان و در حوزه چای پرداخت می کند به ۲۰۰ میلیارد تومان نمی رسد.

رهبری املشی به ضرورت دولتی بودن چایکاری تاکید و اظهار کرد: چایکاری با دستور دولت وقت طی صد سال گذشته در کشور رونق گرفت و همیشه دولتی بوده و برخلاف سایر بنگاه های اقتصادی دیگر این محصول نمی تواند به بخش غیر دولتی واگذار شود.

وی افزود: این محصول همیشه نیازمند حمایت دولت است و مانند خودروسازی نیست که یک عده ای بسازند و تحویل مشتری بدهند.

نماینده اسبق مردم رودسر و املش گفت: برخی از واردت کنندگان انتظار دارند تا دولت از چای دست بکشد کما اینکه اکنون ۷۰ هزار تن تولید سالانه ما را به ۲۵ هزار تن بلکه کمتر رسانده اند.

عضو اسبق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰ هزار تن چای مصرف داخلی ما است و حدود ۲۵ هزار تن در داخل تولید می شود اما در این بین ۹۵ هزار تن چای خارجی وارد می شود، گفت:  از ۹۵ هزار تن چای وارداتی ۴۵ هزار تن از مسیر گمرک وارد کشور می شود و باید اعلام کرد که ۵۰ هزار تن باقی مانده از راه قاچاق وارد کشور می شود.

رهبری املشی با بیان اینکخ این مقدار چای را نمی توان گفت کوله بران به کشور وارد کرده اند، این مقدار چای قاچاق با تریلی و کانتینر وارد کشور شده است، یادآور شد:  عوامل وارد کنند چای باید شناسایی و معرفی شوند چون چایی که از طریق موارد قانونی وارد می شود از طریق وزارت بهداشت و درمان بررسی می شود اما چایی که از مبادی غیر قانونی وارد می شود چای غیر بهداشتی و غیر مصرفی هستند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان اذعان داشت: دولت باید واردات چای را مدیریت کند تا هم درآمد کشاورز مناسب شود و هم نصف مصرف داخلی چای کشور را در داخل تامین کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه