در بازار طلای رشت چه می گذرد؟!

رکود و ارزش افزوده آفت این روزهای بازار طلا/ مشکلات صنف طلا و جواهر رشت با جوسازی و اختلاف حل نمی شود

مالیات بر ارزش افزوده بسیاری از بازاریان را با مشکل مواجه کرده و در روزهای اخیر اختلافاتی را در بازار طلافروشان رشت ایجاد کرده است.

رکود و ارزش افزوده آفت این روزهای بازار طلا/ مشکلات صنف طلا و جواهر رشت با جوسازی و اختلاف حل نمی شود

به گزارش ۸دی به نقل از «دیارباران»، مالیات بر ارزش افزوده از جمله موضوعاتی است که خیل عظیمی از بازاریان را با مشکل مواجه کرده است و در این میان صنف طلافروشان با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

مالیات بر ارزش افزوده به گفته وزیر سابق اقتصاد و امور دارایی در ایران معکوس اجرا می‌شود زیرا در حال حاضر از ایجاد کننده ارزش افزوده این نوع مالیات اخذ می‌شود در حالی که ایجاد کننده ارزش افزوده نباید مالیات مذکور را پرداخت کند زیرا قانون و منطق حکم می کند که اگر کسی کالایی را خرید و ارزش افزوده ای بر آن ایجاد کرد و آن را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر فروخت؛ نباید مالیات ارزش افزوده بدهد اما اگر کسی کالایی را خرید و آن را مصرف کرد مشمول این مالیات می شود.

قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال ۸۹ به صنف طلا و جواهر ابلاغ و از اعضای این صنف خواسته شد که جهت ثبت نام اقدام نمایند. نظر سازمان امور مالیاتی  راجع به قانون ارزش افزوده برای طلا، اخذ مالیات از کل فروش طلا می باشد و در این صورت مالیات بر ارزش افزوده از سود مغازه دار بیشتر می شود.

فروشندگان طلا می گویند مالیات بر ارزش افزوده به طور ناعادلانه گرفته می شود و مالیات باید از اجرت طلا گرفته شود نه از اصل طلا؛ زیرا در هیچ جای دنیا از کل سرمایه مالیات دریافت نمی شود و این مالیات سنگین باعث افت بازار شده است.

در روزهای اخیر صنف طلافروشان رشت شاهد افزایش اختلافات بین دو طیف این صنف است؛ از سویی هیات رئیسه معتقد است تمام کارهای لازم برای نتیجه گیری قانونی در این خصوص را انجام داده و از سویی دیگر طیف مقابل معتقد است در این رابطه عملکرد مناسبی انجام نشده است.

**ارزش افزوده قانونی بدون کارشناسی است

محمد علی مرزبان مقدم رییس اتحادیه طلا و جواهر رشت در گفت و گو با خبرنگار «دیارباران» ارزش افزوده را معضلی در صنف طلافروشان عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده قانونی بدون کارشناسی است که از سال ۸۹ پیش از بسترسازی مناسب به اجرا درآمده و گربیانگیر صنف طلافروشان در سراسر کشور شده است.

وی ادامه داد: پیش از اجرای این قانون و صندوق مکانیزه باید مردم را توجیه و از طرفی اطلاعات کافی و لازم را در اختیار ما می گذاشتند تا این چنین دچار مشکل نشویم.

%image_alt%

رییس اتحادیه طلا و جواهر رشت با بیان اینکه ارزش افزوده روی کالاهای مصرفی، خوراکی و خدماتی منطقی و قابل توجیه است، گفت: طلا کالایی از بین رفتنی نیست بلکه همیشه هست و ارزش افزوده ۹درصدی فشاری بر طلافروشان و موجب ضرر مردم خواهد شد.

مرزبان مقدم در ادامه افزود: اگر یک مغازه را ۲۰۰میلیون تومان بخرید و به ازای قیمت کل آن یعنی همان ۲۰۰میلیون تومان ارزش افزوده قراردهند، تبدیل به مبلغی نجمومی خواهد شد به همین دلیل فقط روی حق العمل کاری مغازه یا سود حاصل از آن مسکن ارزش افزوده را محاسبه می کنند.

**ارزش افزوده باید ۷درصد یا از کارمزد طلا محاسبه شود

رییس اتحادیه طلا و جواهر رشت با بیان اینکه ارزش افزوده باید ۷درصد یا از کارمزد طلا محاسبه شود، گفت: ۹درصد ارزش افزوده یعنی یک قطعه طلا به ارزش یک میلیون تومان خریداری کنید که ۹۰هزارتومان آن توسط دولت کسر می شود.

%image_alt%

مرزبان مقدم ادامه کرد: سود مغازه دار ۷درصد و ارزش افزوده دولت ۹درصد است و این در حالی است که تمام هزینه ها بر عهده مغازه دار است و در نهایت مشتری از ۷درصد مغازه دار تخیفیف می گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا طوماری با همراهی سایر شهرستان ها بارها تهیه و امضا کردیم و به مجلس ارائه کردیم و نتیجه بارها پیگیری ما این شد که تا فرودین ۹۶این قانون را اصلاح یا ۹درصد را کاهش دهند.

**ارزش افزوده قانون کشوری است و با جوسازی برخی ها تغییر نمی کند

مرزبان مقدم ارزش افزوده را قانونی کشوری عنوان کرد و گفت: در صنف طلافروشان رشت کسانی جوسازی کردند مبنی بر اینکه می توانند شخصا قانون ارزش افزوده را تغییر دهند و همین امر باعث دودستگی بین برخی از اعضای اتحادیه شد در صورتی که کسی نمی تواند قانون کشور را تغییر دهد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر رشت افزود: بعنوان رئیس اتحادیه پیگیری و تعاملاتی با اداره دارایی این شهرستان مبنی بر حل برخی مشکلات حاصل از این قانون داشته ام که اگر حقی از کسی اجحاف شده است به وی بازگردد.

وی با بیان اینکه اگر شخصی در هیات مدیره برای رفع مشکلات، کاری از دستش بر می آید باید بدون جو سازی و ایجاد اختلاف در جهت کمک به سایر اعضا انجام دهد، گفت: همه ما عضو یک صنفیم و باید به جای ایجاد تنش و اختلاف برای رسیدن به پست ریاست در کنار هم باشیم.

**اگر رکود و فشار دولت در اخذ ارزش افزوده ادامه یابد تمام طلافروشی ها جمع می کنند

وی در ادامه بازار طلافروشان را در ایام آخر سال بسیار راکد عنوان کرد و گفت: اگر رکود و فشار دولت مبنی بر ارزش افزوده ادامه پیدا کند صدر درصد اطمنیان می دهم تمام طلافروشی ها جمع خواهند کرد و به شغل دیگری روی خواهند آورد.

وی با بیان اینکه امروزه فقط کسانی همچون عروس و دامادها خرید طلا انجام می دهند آن هم در حد انگشتر یا قطعه ای طلا، گفت: امیدوارم دولت در دو سه ماه آخر فعالیت خود چاره ای به حال این صنف بیاندیشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر رشت در ادامه خاطرنشان کرد: بنده همیشه از حقوق صنف دفاع خواهم کرد و هیچوقت نمی گذارم حق و حقوقی از صنف ما و همکارانم پایمال شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه