مدیر کل دامپزشکی گیلان:

۷ شهر گیلان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند

مدیر کل دامپزشکی گیلان گفت: هفت شهر گیلان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند.

۷ شهر گیلان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند

به گزارش ۸دی به نقل از فارس سهراب عاقبتی عصر شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان لنگرود با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: اکنون این بیماری در ۵۰ کشور جهان اتفاق افتاده است.

وی شهرستان ملارد را نخستین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور خواند و افزود: ۱۱ استان کشور و هفت شهر گیلان درگیر این بیماری هستند.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، تصریح کرد: استان‌های ساحلی گیلان، گلستان و مازندران از استان‌های پر خطر هستند و به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی و وجود تالاب‌ها و آبگیرها و جمعیت قابل توجه طیور روستایی در معرض بیماری مذکور هستند.

وی مشکلات عصبی مانند لرزش و تکان دادن سر را از علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و گفت: این بیماری بسیار سریع منتقل شده و مدام در حال جهش ژنتیکی بوده و تلفات بالایی دارد.

عاقبتی با اشاره به اینکه ۱۴۰ سویه این ویروس شناخته شده است، افزود: تاکنون هیچ کشوری نتوانسته واکسنی تهیه کند که همه این تیپ‌ها را پوشش دهد.

وی رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای را برای سلامت جامعه موثر دانست و گفت: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بر اثر فرآیند حرارت و پختن از بین می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه پرندگان صنعتی به بیماری فوق حاد پرندگان مبتلا نشدند، تصریح کرد: مصرف کنندگان می‌توانند با اطمینان فرآورده‌هایی که از مسیر نظارتی دامپزشکی عبور کرده‌اند مصرف کنند.

وی با تصریح بر اینکه عملیات قرنطینه، معدوم‌سازی و ضدعفونی در شهرستان‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: صید و شکار پرندگان وحشی و عرضه پرندگان بومی و روستایی در بازار ممنوع است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه