تصاویر دیدنی از «خشت پورد» لاهیجان در روزهای سرد زمستان

لاهیجان یکی از شهرستانهای زیبا و توریستی گیلان و دارای جاذبه ها و آثار تاریخی بسیار است که پل خشتی یکی از این آثار تاریخی است.

تصاویر دیدنی از «خشت پورد» لاهیجان در روزهای سرد زمستان

به گزارش ۸دی، یه نقل از «لاهیجان»، این اثر در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۴۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل خشتی لاهیجان در شمال غربی لاهیجان در محله پرده سر قرار دارد و متعلق به دوره کیاییان است. در ساخت مجدد این پل در زمان قاجاریه ، حاجی جعفرخان بنا را تعمیر کلی کرد. طول این پل ۵۰ متر و عرض آن ۴/۵ متر و ارتفاع آن ۱۱ متر است. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی ، پل سیل برگردان وجود دارد. پل دارای یک سطح عابر روی مسطح و دو سطح شیب دار جانبی است که با سنگ قلوه ای سنگ فرش شده است. مصالح بنا آجر قرمز رنگ ، آهک و ساروج است. در سال های اخیر این پل مورد مرمت قرار گرفته است.

این پل در ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان لاهیجان، بر روی لاهیجان رودخانه ساخته شده و به گواهی منابع تاریخی ، بنای اولیه آن، از آثار اواخر قرن نهم هجری است.

عکس:زهرا شیخانی

%image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt%

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه