سهم رودباری ها از مسافرت ها؛

بزرگترین شهرستان گیلان ترمینال مسافربری ندارد

نبود ترمینال در شهرستانی مثل رودبار که عنوان بزرگترین شهرستان گیلان را داراست و ۷۵ کیلومتر از راه مواصلاتی شمال- جنوب از امامزاده هاشم(ع) تا پاچنار را در خود جای داده، یکی از معضلات بزرگ است.

بزرگترین شهرستان گیلان ترمینال مسافربری ندارد

به گزارش ۸دی به نقل از زیتون خبر، در عصر کنونی با توجه به رشد چشمگیر جوامع بخشی از امورات افراد به وسیله ارتباطات الکترونیکی و بخش دیگر به واسطه آمد و شد و حمل و نقل انجام می پذیرد حال این جابجایی به واسطه امور شخصی و اداری روزمره یا در قالب یک مسافرت می گنجد اما داشتن سفری راحت، روان، ایمن نیازمند وجود شرکت های حمل و نقل مسافر یا پایانه و ترمینال مسافربری در هر شهر یا مقصدی است.

نیازی که یکی از نیازهای اساسی آغاز یک سفر درون شهری یا برون شهری است که به واسطه آن حمل و نقل در هر شهر و شهرستان و استانی دارای نظم می شود و در کنار آن مشاغل جانبی برای ارائه خدمات رفاهی به مسافران راه اندازی می شود.

نبود این زیرساخت به این بزرگی و دارای اهمیت به نام ترمینال در شهرستانی مثل رودبار که عنوان بزرگترین شهرستان گیلان را داراست و ۷۵ کیلومتر از راه مواصلاتی شمال- جنوب از امامزاده هاشم(ع) – تا پاچنار را در خود جای داده بیشتر احساس می شود.

قرار گرفتن ۵ شهر توتکابن، رستم آباد، رودبار، منجیل و لوشان در حاشیه آزاد راه رشت- قزوین که روزانه صدها و در تعطیلات هزاران مسافر از این مسیر تردد می کنند برخوردار بودن این شهرستان حداقل از یک ترمینال مسافربری برای ساماندهی امور جابجایی مسافر را ضرورت می بخشد.

ترمینالی که نبودش سبب شده تا بسیاری از مسافران یا روی پل توتکابن، یا در خلیل آباد و منجیل و رمپ لوشان در کنار خیابان زیر بارش و باران و آفتاب سوزان در تابستان و یا تاریکی دل شب چشم انتظار عبور اتوبوس هایی هستند که از استانهای شمالی راهی تهران هستند حال مسافرین خیلی باید خوش شانس باشند که اتوبوس ها خالی باشند یا راننده اتوبوس بخواهد جلوی پای این مسافرین ترمز بزند و آنها را به مقصد برساند.

اما آنچه مورد توجه است در خور مردم شهرستان رودبار نیست که برای یک مسافرت و انجام امور روزمره برای سفرهای برون استانی زن و بچه خود را در خیابان های رودبار آواره کنند و ساعتها منتظر بمانند تا سوار بر ناوگان حمل و نقل به قولی عمومی شوند.

در همین راستا خبرنگار ما با تنی چند از مسافرین که در خیابان های رودبار برای عزیمت به تهران کنار جاده کوله بار به دوش منتظر اتوبوس هستند گفت و گویی ترتیب داده که در ادامه خواهید خواند:

◊ مسافران رودبار کنار خیابان ویلانند

ناظری یکی از مسافرینی است که زیر پل عابر پیاده رودبار منتظر اتوبوس است تا به تهران برود، وی به خبرنگار ما می گوید: رودبار از گذشته تا کنون از بسیاری از داشته هایی که حق این مردم است محروم بوده ترمینال مسافر بری را هم به آن اضافه می کنیم.

وی ادامه داد: وجود یک ترمینال امنیت سفر را بالا می برد حداقل یک شرکت مسافربری مسئولیت مخاطرات سفر را عده دار است اما نبود ترمینال مشکلاتی مثل آوارگی مسافران در کنار جاده ها را به همراه داشته است.

این مسافر بیان کرد: کسانی که دارای خودروی شخصی هستند با خودرویشان مسافرت می کنند اما بدا به حال کسانی که باید با اتوبوس به مسافرت بروند، ساعت ها سرپا ایستادن کنار جاده برای سوار شدن در اتوبوس های بین راهی زیبنده مردم رودبار نیست.

◊ حق رودبار نیست از ترمینال محروم باشد

یکی دیگر از مسافران که می خواهد اسمش را ننویسیم می گوید: برای سهولت در سفر شاید بلیط ها را از طریق شرکت های حمل و نقل مسافر رشت تهیه کنیم اما در رودبار مکانی که در خور شأن مردم و زن و فرزند آنان باشد لحاظ نشده است.

وی می گوید: رودبار به سه استان هم مرز است خودش هفت شهر دارد و بیش از ۱۰۰ روستا حقش نیست از حداقل امکانات مسافربری یعنی یک ترمینال در خور شأن مسافرین بی بهره و محروم باشد.

این مسافر می گوید: سهم مسافر بری رودبار چند ایستگاه بدون امکانات تاکسی در شهرهای رودبار است که هم رانندگان و هم مسافران در مضیقه اند و مسافران مجبورند و چاره ای ندارد که برای انجام امور خود از ایین ناوگان استفاده کنند.

وی ادامه داد: مسئولین امر باید چاره ای برای این معضل بیاندیشند و با پشت میز نشینی و بی اهمیت نسبت به مشکلات مردم بودن دردی دوا نمی شود.

اگر شهرداری ها زمین مورد نظر را در اختیار پایانه قرار دهند بزرگترین پایانه اتوبوسرانی در شهرستان رودبار توسط پایانه ایجاد می شود

مسئول پایانه های رودبار نیز در گفت و گو با خبرنگار زیتون خبر، اظهار کرد: احداث ترمینالهای اتوبوسرانی توسط شهرداری ها و بخش خصوصی انجام می گیرد.

%image_alt%

مهدی یحیایی، ابراز داشت: بزرگترین مشکل عدم ساخت پایانه در رودبار زمین کافی و مورد نیاز است که اگر شهرداری ها زمین مورد نظر را در اختیار پایانه قرار دهند بزرگترین پایانه اتوبوسرانی در شهرستان رودبار توسط پایانه ایجاد می شود.

وی ادامه داد: فلسفه ایجاد ترمینال های مسافربری اینگونه است که ترمینال ها با مشارکت بخش خصوصی ایجاد و با ناوگان مورد نیاز تحت نظارت پایانه راه اندازی نماید.

مسئول پایانه های رودبار، بیان کرد: به دلیل به صرفه نبودن اجرای این طرح از بخش خصوصی برای ایجاد ترمینال اقدام نمی کند، در بسیاری از شهرهای گیلان مثل رشت، فومن و… شهرداری ها ورود و سرمایه گذاری کرده اند.

وی افزود: اگر تنها زمین مورد نیاز از سوی شهرداری ها در اختیار پایانه قرار بگیرد ساخت ترمینال را پاییانه انجام خواهد داد و ظرف شش ماه ترمینال را احداث و آماده خدمات رسانی می کند.

یحیایی، احداث ترمینال را از نیازهای اساسی شهرستان رودبار دانست و از شهرداری ها و مسئولین شهرستان برای رفع این مشکل استمداد طلبید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه