وحید جلیلی مطرح کرد؛

اولین مخالفان شعار مرگ بر آمریکا چه کسانی بودند

به گزارش ۸دی،  این روزها دوباره در بعضی فضاهای دانشگاهی و رسانه ای و سیاسی کشور، جریان مقابله با  مرگ بر آمریکا فعال شده  است. این جریان بیش از شصت سال سابقه دارد. اولین باری که این جریان خود را به رخ کشید  ۱۶ آذر ۱۳۳۲ بود. چند ماه بعد از ۲۸ مرداد است. کدخدا […]

اولین مخالفان شعار مرگ بر آمریکا چه کسانی بودند

به گزارش ۸دی،  این روزها دوباره در بعضی فضاهای دانشگاهی و رسانه ای و سیاسی کشور، جریان مقابله با  مرگ بر آمریکا فعال شده  است. این جریان بیش از شصت سال سابقه دارد. اولین باری که این جریان خود را به رخ کشید  ۱۶ آذر ۱۳۳۲ بود. چند ماه بعد از ۲۸ مرداد است. کدخدا می‌خواهد ببیند ماموریت سرسپردگانش در  ایران، آیا درست انجام شده یا نه؟ قرار است  نیکسون به ایران بیاید. دانشجوها به تب و تاب می‌افتند. فضا متشنج می‌شود. چند روز در  دانشگاه تهران تظاهرات صورت می‌گیرد و برای اولین بار فریاد مرگ بر آمریکا  در ایران طنین می اندازد.

جریان مقابله با “مرگ بر آمریکا”  از همان روز با سرکوب دانشجویان در دانشگاه تهران شروع می‌شود. سه نفر به شهادت می‌رسند. شهید بزرگ نیا،  شهید قندچی،  شهید شریعت رضوی و دهها نفر  از جمله دکتر  مصطفی چمران که آن زمان دانشجوی  دانشکده فنی بوده زخمی می شوند.

سه روز بعد از سرکوب دانشجویان، آقای نیکسون وارد ایران می‌شود و در همان دانشگاه، دقیقاً در همان نقطه‌ای که این دانشجوها کشته شده‌اند توسط پدر روشنفکری ایرانی و اساتید معظم دانشگاه تهران، به ایشان دکترای افتخاری حقوق اهدا می‌شود.

 امام به خاطر مرگ بر شاه تبعید نشد! 

مهرماه ۱۳۴۳، لایحه کاپیتولاسیون در مجلس آن روز تصویب شد؛ به این معنا که اتباع آمریکایی که روز به روز هم تعدادشان در  ایران افزوده می شد بر اساس قانون  آمریکا در این کشور زندگی خواهند کرد نه قانون ایران. کأنه اینجا قطعه‌ای از خاک آمریکا است و اگر جنایت و جرمی مرتکب بشوند باید برگردند کشورشان طبق قوانین آمریکا به جرایمشان رسیدگی بشود.

رهبر بزرگ دینی آن دوره وقتی که مقابل این لایحه سخنرانی کرد شب ماشین رفت در خانه‌اش. گفتند اینجا کسی حق ندارد به آمریکا توهین بکند، کسی حق ندارد به آمریکا اعتراض بکند. سوار ماشینش کردند بردند سوار هواپیمایش کردند از کشور اخراجش کردند.

امام به خاطر مرگ بر شاه تبعید نشد به خاطر  مرگ بر آمریکا تبعید شد.

بعضی‌ها این روزها توی دانشگاه‌ها راه افتاده‌اند که  اصلا انقلاب اسلامی ربطی به استکبارستیزی و آمریکا ستیزی نداشته! چقدر وقیحانه صریح‌ترین و بدیهی‌ترین واقعیات انقلاب را دارند انکار می‌کنند. اصلا تبعید رهبر این نهضت  به چه خاطر بود؟ این جمله امام که “تمام گرفتاری‌های ما از آمریکا است” مال سال ۶۸ نیست، مال سال ۵۸ هم نیست، مال سال ۴۳ است. در همان سخنرانی مشهوری که ایشان در سیزده آبان ۴۳ ایراد کردند.

استقلال از افغانستان و کامبوج؟
در همان شرایطی که اینها فکر می‌کردند مرگ بر آمریکا را با سرکوب ۱۶ آذر و ۱۵ خرداد و ۱۳ آبان از این ملت گرفته اند… انقلاب شد. انقلابی که اولین شعارش،  اولین واژه‌ای که از دهان مردم بیرون می‌آمد برای تبیین آ‌رمانهای انقلاب، ‌استقلال بود. “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی”.

باز یک عده می‌گویند که انقلاب  اصلا به دنیا، به غرب به آمریکا  کاری نداشت!

استقلال از کی منظور بود پس؟ استقلال از افغانستان میخواستند ملت ایران؟ استقلال از چی میخواستند؟ استقلال آزادی جمهوری اسلامی!

ویراسته‌ی سخنرانی وحید جلیلی در دانشگاه شریف و دانشگاه فردوسی، آبان ۹۵ –  به نقل از کانال تلگرامی وحید جلیلی

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه