روز شمار تاریخ گیلان / 30 مهر؛

مرگ نماینده‌ی شش دوره مجلس سنای ایران

حسن اکبر نماینده شش دوره مجلس سنای ایران در چنین روزی مرد.

مرگ نماینده‌ی شش دوره مجلس سنای ایران

به گزارش ۸دی، در ۳۰ مهر ماه ۱۳۵۷ حسن اکبر مرد.

حسن اکبر متولد ۱۲۸۹ش فرزند سردار معتمد و از نسل دوم خاندان حکومتگر «اکبر» به شمار می رفت. پدرش و پسرعموهای پدرش از پیشگامان فراماسونری در گیلان و از منحرف کنندگان مشروطه گیلان بودند. حسن اکبر به واسطه ثروت هنگفت خانوادگی اش با ویکتوریا صارم دختر صارم الدوله (فرزند ظل السلطان) ازدواج کرد. او از اعضای لژ فراماسونری مزدا بود و توسط میرزاکریم خان رشتی به محمدرضاشاه معرفی شد و در چهار دوره مجلس شورای ملی از سوی گیلان نماینده بود. او دو دوره سناتور انتخابی و ۴ دوره سناتور انتصابی بود و با دربار پهلوی دوم ارتباط بسیاری داشت و همچنین «مشاور دربار شاهنشاهی» نیز بود. به شدت اهل عیاشی بود و پایه ثابت بازی‌های شبانه محمدرضا پهلوی بود. او جانش را بر اثر کثرت استفاده از مواد مخدر در ۳۰ مهر ۱۳۵۷ از دست داد (۱).

۳۰ مهر ماه ۱۳۷۲؛ بهروز وثوقی زاده از سربازان وظیفه نزاجا، اهل انزلی در اهواز به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای انزلی به خاک سپرده شد(۲).

پی نوشت:

۱- آیت‌الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی، ص۲۷۰؛ روزنامه کیهان، ش۱۰۵۹۳، دوشنبه ۱ آبان ۱۳۵۷، ص۲؛ شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج۱، ص۱۶۹؛ رجال پارلمانی ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ص۱۳۰٫

۲- پایگاه اطلاع رسانی شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران

منبع: رنگ ایمان

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه