سیدجعفر منصوری
واکاوی یک معضل فرهنگی؛

ریشه اختلافات عمیق سپیدرود و ملوان کجاست؟

سالهاست که تیم های فوتبال دو شهر رشت و انزلی، هرگاه دربرابر هم قرارگرفته اند، کار از حد جدال ها و کری های معمول فراتر رفته و جدلی مهیا می شود بین طرفداران دو تیم، که هیچ کس علت و ریشه آن را نیز تا کنون در نیافته است!

ریشه اختلافات عمیق سپیدرود و ملوان کجاست؟

به گزارش ۸دی ، کافی است یک روز تیم های فوتبال دو شهر رشت و انزلی باهم دیدار داشته باشند تا ببینید نهایت زمان خودکنترلی برای ناسزا نگفتن توسط تماشاگران به ده دقیقه هم نمی کشد!

نمونه این اتفاقات ناگوار فرهنگی را می توانید در دیدار تیمهای داماش و ملوان در سالهای اخیر و همچنین دیدار ملوان و سپید رود در هفته های گذشته مشاهده کنید. اتفاقاتی که در عرض چند دقیقه، هفته ها فعالیت فرهنگی مدیران ورزشی استان برای برگزاری یک شهرآورد پاک را بر باد داد.

به راستی از موج ناسزا های بی شرمانه و وقیحانه به ناموس هموطنان و هم دینان، بخاطر یک رویداد ورزشی چه کسی متضرر می شود؟آیا غیر از این است که جامعه ورزش استان و مشخصا جامعه فوتبال گیلان با اینگونه حرکات غیر ورزشی ده ها سال به عقب بر می گردند؟

تا دیدار مجدد دو تیم ملوان و سپید رود در ورزشگاه عضدی شهر رشت، هفته ها زمان باقی است و مسئولان و نخبگان این دو شهر حساس و مهم، می توانند با ایجاد همدلی در بین شهروندان گیلانی گامی مثبت برای کاهش توهین ها بردارند، توهین هایی که نه تنها دون شأن یک مسلمان است، بلکه حیثیت فرهنگ غنی و دیرینه گیلان را نیز بر باد می دهد.

شاید از مهمترین علل تنش میان این دو شهر، نخبگان ناپخته ای باشند که با رفتارها و یا مصاحبه های تنش آمیز خود به جای وفاق و همدلی، تخم کینه و نفرت را میکارند.افراد سودجو نیز از آب گلالود ماهی گرفته و تلاش می کنند تا ریشه اختلاف و تفرقه در استان را بیش از پیش محکم کنند.

از طرفی رسانه های فرصت طلب و مغرض، برای بالا بردن آمار بازدید خود، رسالت خبرنگاری را کنار گذاشته و با انتشار مطالبی تنش زا و تفرقه آمیز، به جای ایجاد وحدت و همدلی برای پیشرفت و توسعه استان، در راستای مقاصد و منافع شخصی خود قلم می زنند.

اکنون دیگر در سطح ملی همه از اختلاف این دو شهر همسایه و هم استان آگاهند و به همین جهت باید تمامی نخبگان و فعالان اجتماعی به همراه مدیران و مسئولان فرهنگی در این زمینه تعامل داشته باشند تا در یک فرایند چند ساله رفته رفته اختلافات و تنش ها میان این دو شهر کاهش یابد.

اختلافات نه تنها در حوزه ورزش، بلکه در هر سطحی اعم از اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی که باشد، آسیبهایی جدی بر اهداف استان وارد می سازد، استانی که همواره مهد فرهنگ بوده، اکنون در آتش اختلافاتی جاهلانه می سوزد و شاید این اختلافات همانطور که آینده نسل گذشته را بر باد داد آینده نسل جدید را نیز با چالش مواجه کند.

سپید رود و ملوان، هردو از فرزندان همین استان اند و موفقیت هریک موفقیت برای یک استان است. طرفداری هریک از این دو تیم نه تنها بد نیست بلکه هیجان مسابقات ورزشی را نیز به اوج خود می رساند و خون تازه ای در رگ های ورزش استان تزریق می کند. درد آن جاست که چرا باید دو هم استانی در بستر رقابت دست به تخریب یکدیگر بزنند و در این میان برخی مسئولین، بازیکنان و طرفداران، نابخردانه بر آتش درگیری ها بدمند!

تمام ایران، گیلان را به فرهنگش می شناسد! ورزش، عرصه ای است که در بستر آن می توان یک فرهنگ را به کل کشور و حتی جهان عرضه داشت! بنابراین بد نیست اگر حواسمان باشد، دیگران از ما چه تصویری را به ذهن می سپارند!!!

منبع: تاثیر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه