در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: نتوانسته ایم انطباق جنسیتی را در بیمارستان های سراسر کشور اجرایی کنیم / یک متخصص علوم پرستاری: انطباق جنسیتی با مدیریت صحیح قابل حل است

نماینده‌ی مردم آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه ما نتوانسته ایم در کل کشور بحث انطباق جنسیتی لحاظ کنیم گفت: متاسفانه با کمبود امکانات لازم برای این کار مواجه هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: نتوانسته ایم انطباق جنسیتی را در بیمارستان های سراسر کشور اجرایی کنیم / یک متخصص علوم پرستاری: انطباق جنسیتی با مدیریت صحیح قابل حل است

محمد حسین قربانی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه معمولا سعی می شود ارائه خدمات درمانی در بیمارستان انطباق جنسیتی رعایت شود اظهار داشت: معمولا تلاش می شود پرستار مرد بر بالین بیمار مرد و پرستار زن بر بالین بیمار زن فرستاده شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما نتوانسته ایم در کل کشور بحث انطباق جنسیتی لحاظ کنیم افزود: متاسفانه با کمبود امکانات لازم برای این کار مواجه هستیم همچنین به اندازه کافی نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز نداریم.

وی با تاکید بر اینکه البته تا آنجایی که من خبر دارم این تفکیک در حال انجام است گفت: علی الخصوص در بیمارستان ها و مراکز دولتی سعی می شود این انطباق جنسیتی رعایت شود اما به هر حال در بعضی از بخش ها و خصوصا شیفت های شب که نیرو کم است با مشکل مواجه ایم و در تلاش هستیم تا خدمات جنسیتی تفکیک شده تا آرامش روانی برای بیمار حاصل شود.

قربانی در رابطه با اینکه چرا در ایران بیشتر پرستاران خانم هستند  و آقایان تمایل به این شغل ندارند اظهار کرد: این بیشتر مربوط به ذائقه و سلیقه آدم هاست و منعی برای حضور آقایان وجود ندارد که همه با توجه به اینکه پرستاری با روحیه بانوان نزدیک تر است طبیعی است که جمعیت آنها در این کار بیشتر باشد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در پاسخ به این سوال که آیا عدم تمایل مردان به شغل پرستاری ناشی از درآمد پایین پرستاران نیست اظهار داشت: مسئله پایین بودن نسبت آقایان به خانم ها در شغل پرستاری هیچ ارتباطی به این مسئله درآمد ندارد.

وی با اشاره به اینکه الحمدلله از اجرایی شدن سند سلامت وضع درآمد پرستاران بهتر شده است افزود: درآمد پرستاران با گذشته اصلا قابل قیاس نیست ولی اگر بعضی از همکاران ما در حوزه پرستاری نسبت به دریافتی پزشکان گله دارند بحث دیگری است زیرا حقوق پرستاران به صورت ویژه افزایش پیدا کرده اند.

محمد حسین قربانی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بیمارستان ماسال و نبودن پزشک متخصص جهت زایمان سزارین و طبیعی گفت: من فکر می کنم اطلاعات شما ناقص است و گزارش شما درست نیست و این خبر را قطعا تایید نمی کنم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت سوق دادن مردم به سمت زایمان طبیعی است اظهار کرد: ممکن است یک روز پزشک آنکال یا متخصص مقیم برای انجام دادن زایمان نباشد و یا ممکن است بعضی خودشان اصرار داشته باشند برای سزارین که آان بحث دیگری است.

وی در پایان با بیان اینکه حتی اگر خبر شما در خصوص بیمارستان ماسال صحت داشته باشد ما نباید شمشیر برداشته و برخورد کنیم اظهار داشت: اگر در بخش زنان و زایمان این بیمارستان مشکل وجود داشته باشد یعنی کمبود نیروی متخصص وجود دارد و اگر این خدمت انجام نمی شود به معنای نبود پزشک متخصص است و باید از رئیس بیمارستان بخواهیم یک نیروی متخصص بیاورد و نیاز به برخورد نیست.

شهرام غلامرضایی متخصص علوم پرستاری نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به اینکه رعایت مسئله انطباق با مدیریت تقسیم شیفت به سادگی قابل حل است گفت: متاسفانه باور به تخصص‌های ویژه افراد در بسیاری از موارد وجود ندارد، به عنوان مثال همه‌ی وزرای بهداشت از ابتدا تاکنون پزشک بوده اند در حالیکه سالهای سال است که رشته‌های مدیریت بهداشت و درمان تا سطح دکترا در کشور وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر از متخصصین رشته های مدیریت سلامت و بهداشت در عرصه های مختلف مدیریت بیمارستانی استفاده شود به راحتی این مسائل به وجود آمده در خصوص حریم خصوصی بسیار حل می‌شود زیرا آن ها کاملا برای این موارد آموزش دیده اند و می‌توانند برای حل آن برنامه‌ریزی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه عرف و شرع ما هیچ مشکلی با عدم رعایت قانون انطباق و استفاده از پزشک یا پرستار جنس مخالف در موارد اظطرار و اورژانسی ندارد گفت: وقتی اظطرار و حالت اورژانسی وجود ندارد و انطباق رعایت نمی‌شود نشان دهنده‌ی این است که ما مشکل برنامه‌ریزی خصوصا در عرصه شیفت گردانی داریم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه