عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران مطرح کرد::

مخالف سیاست راه بینداز و جابینداز وزارت بهداشت در جذب داروسازان هستم

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه دارو در کشور بالاست، گفت: این امر نیاز به آموزش اقشار مختلف مردم و فعالیت بیشتر رسانه‌ها در آگاه‌سازی دارد تا این روند کاسته شود.

مخالف سیاست راه بینداز و جابینداز وزارت بهداشت در جذب داروسازان هستم

به گزارش هشت دی، حمید خیری اظهار داشت: احداث داروخانه‌های گیاهی چالش جدید پیش روی داروسازان است که طبق این طرح ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و درمان، در فاصله ۱۰۰متری داروخانه‌های معمولی ایجاد می‌شود.

خیری با بیان اینکه این طرح در برنامه تلویزیونی نبض در شبکه خبر هم مورد نقد و بررسی توسط کارشناسان امر قرار گرفت، گفت: در این زمینه چندین پرسش مطرح شد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

وی در مورد سئوالات مطرح شده، تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان تاکنون چه برخوردی با عطاری‌ها داشته و نتایج این برخوردها چه بود؟ آیا داروخانه‌های گیاهی می‌توانند جلوی تخلفات عطاری‌ها را بگیرند؟چه تضمینی در این زمینه وجود دارد؟

خیری افزود: وزارت بهداشت یکی از اهداف این طرح را به‌کارگیری داروسازان جوان عنوان کرده که در این زمینه نیز سوالی مطرح می‌شود که با چه نیازسنجی در جامعه به پذیرش و آموزش افزون بر ۱۵۰۰ داروساز در سال اقدام می‌شود و کدام استراتژی مدون، این امر را زیرپوشش قرار می‌دهد یا بر اساس سیاست راه بینداز و جا بینداز برنامه‌ریزی شده است؟

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه انجمن داروسازان به‌شدت با این ترفند که به‌کارگیری داروسازان جوان را مطرح می‌کند مخالف است،گفت: چرا قطاری را که بر روی ریل خود به‌طور صحیح قرار دارد دچار آشفتگی سازیم.

وی با انتقاد از اینکه این طرح غیرکارشناسی، هدفی جز ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای که قبلا به بن بست رسیده است را دنبال می‌کند ندارد، تصریح کرد: داروهایی که منشاء گیاهی، حیوانی و معدنی دارند، همه در حال حاضر در داروخانه‌ها ارائه می‌شوند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران اعلام کرد: وقتی پزشک نسخه‌ای می‌نویسد که حاوی چهار داروی گیاهی و دو داروی شیمیایی است، بیمار مجبور می‌شود برای گرفتن داروها به دو داروخانه مختلف مراجعه کند و این امر با هدف دسترسی آسان بیمار به دارو کاملا مغایرت دارد.

خیری با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بدعتی در روابط و برنامه ریزی‌های نظام سلامت بر اساس علایق و سلیقه‌های شخصی، بدون نظارت کارشناسی در حال پایه گذاری است، گفت: دلیلی برای اجرای این طرح وجود ندارد و نظر تخصصی انجمن داروسازان در این طرح لحاظ نشده است.

وی با بیان اینکه ما داروسازان علاقمند به توسعه طب سنتی هستیم گفت: در حال حاضر ۸۵۰۰ داروخانه کشور به ارائه خدمات در زمینه داروهای گیاهی و فرآورده‌های گیاهی می‌پردازند که این فرآورده‌های گیاهی بسته بندی شده با شماره ثبت و مورد تأیید معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت است.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: داروساز یک مسئولیت مدنی در ارائه خدمات و یک مسئولیت حقوقی دارد که بر اساس آن اگر مشکلی برای بیمار رخ دهد، بیمار می‌تواند به نظام پزشکی و دادگستری شکایت کند و دکتر داروساز مسئولیت حقوقی پاسخگویی به این امور را نیز برعهده دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه دارو در کشور بالاست، خاطر نشان کرد: این امر نیاز به آموزش اقشار مختلف مردم و فعالیت بیشتر رسانه‌ها در آگاه‌سازی  دارد تا این روند کاسته شود.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا روز داروساز را به ثبت جهانی در سازمان جهانی یونسکو برسانیم، گفت: جامعه داروسازی با چالش‌های زیادی در قالب مشکلات مالیاتی و تأخیر ساختارهای بیمه‌گر در پرداخت‌ها روبه‌رو‌ست.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هر چقدر در پرداخت‌ها تسهیل شود، پتانسیل خدمات داروخانه در جامعه توسعه می‌یابد و این امر نیازمند هم افزایی سازمان‌های مرتبط است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه