فیلمی که وقایع دهه ی 60 را به تصویر کشیده است؛

«امکان مینا» متفاوت ترین فیلم کمال تبریزی / فیلمی که قربانی نگاه سیاسی می شود

«امکان مینا» جدیدترین ساخته کمال تبریزی این روزها در حالی روی پرده سینما قرار دارد که این فیلم جزو متفاوت ترین ساخته های کمال تبریزی است.

«امکان مینا» متفاوت ترین فیلم کمال تبریزی / فیلمی که قربانی نگاه سیاسی می شود

به گزارش ۸دی، معصومه نصیری از مدرسان دانشگاه ضمن یادداشتی به بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» پرداخت:

«امکان مینا» جدیدترین ساخته کمال تبریزی این روزها در حالی روی پرده سینما قرار دارد که عوامل مختلف و اما و اگرهای فراوان، جذب مخاطب آن را تحت تاثیر قرار داده است. برخی این اثر را در حد و اندازه تبریزی نمی دانند، برخی آن را تکرار سایر فیلم هایش و برخی دیگر این فیلم را سفارشی می دانند و این همه در حالی است که فیلم «امکان مینا» جزو متفاوت ترین ساخته های کمال تبریزی است.

«امکان مینا» در قامت یک فیلم عاشقانه ـ سیاسی به خوبی رخدادهای د‌هه‌ی ۶۰ را در ژانر مورد علاقه مخاطب، به تصویر کشیده و به دغدغه ای اشاره می کند که تنها مختص آن روزها نبوده و امروز نیز می تواند مبتلابه بخشی از جامعه باشد. بحث فعالیت  فرقه های مختلف و احتمال گرایش به آنها و در واقع اغوا شدن از سویشان از گذشته تا امروز همچنان دغدغه مردم و مسوولان بوده و این فیلم به خوبی نشان می دهد چگونه یک فرد در دل یه بستر آرام خانوادگی نیز می تواند جذب شعارهای خلاف واقع گروه هایی شود که ماهیتشان سالهاست عیان گردیده است.

بحث خیانت چه در زندگی عاشقانه و چه به کشور تم اصلی فیلم است و سازنده در تلاش است در پی به تصویر کشیدن عشق میان دو شخصیت اصلی فیلم، نشان دهد چگونه فرقه گرایی می تواند بنیان های یک زندگی را مخدوش کرده و البته در نهایت عشق می تواند ناجی آن باشد.

برای تحلیل درست از فیلم «امکان مینا» باید فارغ از گرایشات متداول سیاسی و بدون عینک حزبی به مباحثه پرداخت و شاید پاشنه‌ی آشیل تمام نقدهایی که به جدیدترین ساخته‌ی کمال تبریزی وارد می شود، بررسی اثر با نگاه سیاسی و جانبدارانه است.

برای تمام کسانی که آن دوران را تجربه کرده اند گرایش بخشی از جامعه در دوران سخت جنگ به گروه منافقین، امری انتزاعی نبوده و برای کسانی که تنها خاطرات آن دوران را شندیدند هیچ تمی بیش از یک تم عاشقانه نمی توانست تاثیرگذاری اثر را تا این حد بالا برد.

کمال تبریزی کارگردان فیلم امکان مینا در مورد این اثر گفته است: باید مراقب بود… لحظه هایی در زندگی عاشقانه هست که می تواند خطرناک باشد! دروغ و خیانت، امکان تغییر مسیر سرنوشت را به دنبال دارند! چهره ها می توانند نقاب های متفاوت باشند! باید مراقب بود!….. رفتارهای غیرقابل پیش بینی امکانی جبران ناپذیر را فراهم می کنند ! امکانی هراسناک !….. امکانی رنج آور !….. امکانی که در اختیار ناگزیر یک زن قرار گرفته است !….. امکان یک فاجعه !….. امکان مینا

البته این فیلم تاکنون به اندازه ای که در جشنواره مورد اقبال قرار گرفته و فرش قرمزش با استقبال شدید تماشاگران مردمی مواجه شده بود، در اکران عمومی مورد توجه قرار نگرفته است که شاید تبلیغات ضعیف برای این فیلم یکی از عهده دلایل باشد و شاید هم تبلیغات علیه فیلم برای دیده نشدن. البته مخاطب فیلم «امکان مینا» با مخاطب معمولی سینما تفاوت هایی دارد چراکه در بین انواع فیلم های عاشقانه و گیشه ای، دارای مضمونی اعتقادی و ملی است و همین کافی است تا عده ای برای دیده نشدن آن تلاش کنند.

فیلم خوش ساخت «امکان مینا» مربوط به اتفاقات دهه ۶۰ است  و ماجرای زن و شوهری را در روزهای موشک باران تهران روایت می کند. شوهر به نام مهران با بازی میلاد کی مرام خبرنگار است و همواره با دغدغه بر سر چرایی عدم انتشار مطالبش از سوی سردبیر با او بحث دارد و زن به نام مینا با بازی مینا ساداتی جاسوس سازمان مجاهدین خلق است که بدون اطلاع همسرش  خبرها و اطلاعات در دست همسر خبرنگارش را به سازمان مجاهدین می رساند و حتی تا جایی پیش می رود که علی رغم عشق میان این دو حاضر به اجرای فرمان سازمان برای قتل همسرش نیز می شود.

از ویژگی های بارز «امکان مینا» غیرقابل پیش بینی بودن فیلم تا انتها و غافلگیری مخاطب در تمام لحظات است. قصه و ساخت این فیلم اگر بر نمودار سینوسی مورد بررسی قرار گیرد همواره فراز دارد و فرودی در تمامی داستان مشاهده نمی شود.

هسته اصلی، قصه عاشقانه این زن و مرد جوان است و فیلم به خوبی روایت این عشق و دلدادگی، شک و خیانت را به مخاطب ارایه می‌دهد و شاید بازی خوب بازیگران و پرداختن به موضوعی که می تواند هر یک از ما در زندگی روزمره دچار سردرگمی کند، از دیگر نقاط قوت این فیلم باشد.

البته هنوز برای قضاوت درباره میزان اقبال عمومی از این فیلم زود است چراکه حدود ۱۰ روز از اکران عمومی آن می گذرد و به نسبت تبلیغات صورت گرفته برای آن، این میزان توجه نیز قابل قبول است. باید دید آیا در ادامه زمان باقی مانده اکران این فیلم در تبلیغات و همچنین در میزان استقبال مخاطبان تغییر محسوسی رخ خواهد داد یا خیر.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه