گزارش اختصاصی 8دی؛

عضو شورای شهر از تخلفات چند میلیاردی شهردار رشت پرده برداشت / حیف و میل ۲.۵ میلیاردی برای یک طرح مطالعاتی

عضو شورای شهر رشت گفت: یک گروهی از کارشناسان دانشگاه شریف برای یک سری مطالعات در رشت دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان گرفته اند اما این مطالعات تاکنون به اندازه یک کتابچه هم خروجی نداشته است.

عضو شورای شهر از تخلفات چند میلیاردی شهردار رشت پرده برداشت / حیف و میل ۲.۵ میلیاردی برای یک طرح مطالعاتی

به گزارش ۸دی، محمود باقری خطیبانی از اعضای شورای اسلامی رشت است. وی از موافقین طرح استیضاح شهردار این شهر بود. طرحی که با امضای چند تن از دیگر اعضای شورا به تعویق افتاد. باقری خطیبانی حالا بعد از جلسه ی استیضاحی که مسکوت مانده، با حضور در دفتر این پایگاه خبری مسائل جدیدی از تخلفات شهرداری را مطرح کرد. متن این گفتگوی کوتاه به شرح زیر است:

۸دی: آقای باقری از استیضاح چه خبر و چرا استیضاح انجام نشد؟

ما خودمان ۱۰نفر موافق استیضاح، یک روز قبل از استیضاح جهت هماهنگی جلسه ی استضاح با هم جلسه داشتیم. در این جلسه، اسم آقای جمشیدی را به عنوان شهردار معرفی کردند و بنده معتقدم این کار، کار آقای ثابت قدم بود و طراح اصلی آن آقای ثابت قدم بوده است.

متاسفانه در جلسه استیضاح، یک نفر در دقیقه‌ی ۹۰  از نظر خودش منصرف می شود و برخلاف قول و قرارهای قبلی، نظرش را پس می گیرد. به نظر بنده این گونه کارها به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این همه هماهنگی ها صورت گرفته است ولی در لحظه آخر ما زیر حرفمان می زنیم و جلسه ی استیضاح را به هم می زنیم.

البته معتقدم این طرح یک طرح ثابت قدمی بود که در جلسه استیضاح اتفاق افتاد. وقتی دیدیم استیضاح انجام نمی گیرد گفتیم طرح را مسکوت بگذاریم بهتر است و اگر رای گیری میکردیم بیشتر به نفع آقای شهردار تمام می شد. بنده خیلی علاقه مندم در این یکسال و اندی که از حکم آقای ثابت قدم باقی مانده از بنده بپرسند که آقای باقری چرا انقدر با شهردار مخالفت می کند؟

متاسفانه تا به امروز علی رغم ارایه اسناد و مدارک به مراجع ذیصلاح در مود تخلفاتی که صورت گرفته، تاکنون هیچ کدام به ما جوابی ندادند. همین الان هم اعتقاد من این است که وضعیت شهرداری رشت وضعیت بحرانی است و کارهایی که آقایان دارند انجام می دهند کارهای تبلیغاتی است. مثلا می آیند پیاده راه فرهنگی را با میدان تقسیم ترکیه یا مواردی در هلند مقایسه می کنند. ولی آقایان بگویند که آیا در هلند و ترکیه قبل از ساختن چنین مواردی ، زیر ساختهای آن همینطور رها می شود و باعث نارضایتی مردم و کسبه می شود؟

محمود باقری خطیبانی شورای شهر رشت

۸دی-آیا ترکیه این حجم از ترافیک ما را در میدان اصلی شهر دارد؟!

متاسفانه هیچ پارکینگی در اطراف این پیاده راه فرهنگی وجود ندارد و معلوم نیست گردشگران باید کجا خودروهای خود را پارک کنند. هرکسی هم به این روند انتقاد کند بلافاصله به او برچسب ضدتوسعه زده می شود.

جوانی به نام مهندس کیوان بهمنش در داخل سایتها و رسانه ها نامش وجود دارد که این شخص مشاور شهردار بوده است و وقتی ایشان دید که این طرح انحراف بودجه پیدا کرده به شهرداری گفت که من دیگر نمی توانم ادامه بدهم. طبق آماری که خود آقای شهردار دادند، طرح پیاده راه فرهنگی بیش از ۳۰۰ درصد اختلاف بودجه داشته است.

من همین جا اعلام می کنم این طرح بالای ۵۰۰ تا قریب به ۷۰۰ درصد انحراف بودجه داشته است. آقایان شعارهای بومی گری می دهند. آقایان با شرکتی از اصفهان به نام پلشیر قرار داد بستند تا بیاید اینجا برای ما آب نما بسازد و مبلغی بالای یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه کرده اند. تا به امروز ۷ نفر از اصفهان به شهرداری آمده اند و در مراکز حساس شهرداری مشغول به کار شده اند بعد صدای هیچ کس در نمی آید و جالب است ادعای بومی سازی و حمایت از نیروی داخلی هم دارند.

سوال بعدی بنده از شهرداری این است که این همه تحقیق و مطالعه و پژوهش هایی که الان دارد بابتش هزینه های سنگینی می شود آیا ما واقعا توانایی اجرایی کردن آنها را داریم؟ اصلا اگر می خواهیم پژوهشی برای اجرای طرحها انجام دهیم چرا آنها را به متخصصین بومی و کارشناسان گیلانی نمی دهیم؟ ما این همه فارغ التحصیلان مستعد و تحصیلکرده در رشته های مرتبط با طرحهای عمران شهری داریم و چرا به این عزیزان خودمون اعتماد نمیکنیم؟

بنده امروز سندی خدمت شما ارائه می دهم شاید قابل توجه باشد. یک گروهی از کارشناسان دانشگاه شریف هستند که آمدند یک سری مطالعات و تحقیقاتی را در مورد شهر رشت انجام دادند که هزینه ی آن حدود دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان شده است که بنده اسنادش را دارم که آقای شهردار این مبلغ را پرداخت نموده است. بنده از دانشگاه صنعتی شریف در مورد این افراد استعلام کردم که تا به امروز جوابی به بنده داده نشده است. بنده یک سوالی از جناب شهردار دارم و آن اینکه: با وجود آنکه چنین هزینه ی هنگفتی برای این تحقیق و مطالعه انجام گرفته شده، خروجی این مطالعه و پژوهش تا به امروز چه بوده است؟ بنده به زودی نام این افراد را هم به همراه سند به شما خواهم داد.

محمود باقری خطیبانی 1

بعد از مدتی آمدند گفتند شرکتی آمده به نام شرکت داریک نوین که بعد از بررسی مشخص شد اعضای این شرکت داریک نوین همان کارشناسان دانشگاه شریف هستند! این افراد مبالغ فراوانی را بابت طرح های مختلف پژوهشی در شهر رشت دریافت نموده اند که تا به امروز هیچ ثمره و نتیجه ای در بر نداشته است. حتی یک کتاب یا کتابچه هم در این رابطه تاکنون از سوی شهرداری رشت منتشر نشده است.

اعضای هر دو گروه مشترک هستند و یکی می باشند. یکی متعلق به دوره ی قبل بوده و دیگری هم متعلق به این دوره ی آقای ثابت قدم می باشد. ما هیچ کجای قانون نداریم که شرکتی بیاید و اینگونه قرارداد ببندد. شرکت پلشیر از اصفهان آمده اینجا قرارداد بسته است. بنده از مدیرعامل فضای سبز و معاون خدمات شهری آقای بهارمست سوال کردم که اینها چطور آمده اند اینجا دارند کار می کنند و چرا ما در جریان این مسائل نیستیم؟ ولی این دوستان گفتند که برای رضای خدا آمده اند که به شهرداری کمک کنند. مکانش هم داخل پارک لاکان است. به بنده عین این جمله را گفتند : ” بعدا بهش حال می دهیم”! و راست می گویند الان واقعا دارند به او حال می دهند!

بنده جایی ندیدم یک شرکتی بیاید و کار علمی پژوهشی انجام دهد و ساختمان و امکانات را ما به آن شرکت بدهیم، حقوق افرادی که ظاهرا دارند آنجا کار مطالعاتی می کنند را هم ما بدهیم و سیصد میلیون تومان هم باز به آن شرکت بدهیم.

کجای قانون آمده است که شما قراردادی را با یک شرکتی ببندید و در متن آن قرار داد و در انتهای آن یک [و] و چند نقطه به معنای غیره بگذارند؟ یک قرارداد قانونی و صحیح باید انتهایش مشخص و بسته باشد. چرا صدای هیچ کارشناسی در نمی آید؟  اسم این شرکت هم شرکت پلشیر است.

بحث بعدی بنده انحرافات بودجه ای آقای شهردار است. البته برخی از دوستان همکار در داخل شورا می گویند ما چند برابر آقای باقری در مورد تخلفات شهرداری اطلاعات و آمار داریم ولی مصلحت نظام آن است که فعلا چیزی نگوییم. بنده می پرسم مصلحت نظام یا مصلحت برخی افراد؟!

مدتی قبل بود که متوجه شدیم در سبزه میدان رشت کیوسک بانک شهر گذاشته اند . در تاریخ پنجم فروردین ۹۵ بانک شهر نامه زده است که ما می خواهیم کیوسک بگذاریم. جناب شهردار هم به خاطر برخی مسائل پشت پرده و البته خلاف قانون،  خطاب به معاونت خدمات شهری نامه زده  که با این کار موافقت شود و جهت اقدام لازم.

آقای ثابت قدم وقتی که متوجه شد بنده دارم این تخلف را پیگیری می کنم دوباره نامه زد که ریاست محترم بانک شهر، شما در فلان مکان خودپرداز گذاشته اید و بیایید سریعا آن را جمع آوری نمایید. شهردار محترم در همان تاریخ دوباره یک نامه دیگر میزند خطاب به بانک شهر که با توجه به اینکه شما این کیوسک ها را گذاشته اید بنابراین بیایید از ما درخواست مجوز کرده تا بنده از شورا اجازه مجوز بگیرم. البته از اینگونه موارد ما زیاد داریم ولی یک بحثی که خیلی برای بنده مهم است رسیدگی به این تخلفات آقای شهردار می باشد.

یکی از تخلفات دیگری که شهرداری رشت انجام داده تبدیل وضعیت برخی نیروها از شرکتی به قراردادی است. هرگونه جذب نیرویی باید با مجوز سازمان امور استخدامی کشور باشد. نه اینکه تنها از وزارت کشور مجوز بگیریم. به غیر از این مسئله، نیروهایی که جذب می شوند ابتدا باید در آزمون شرکت کنند و بعد پس از قبولی، در مراحل گزینش و مصاحبه باید شرکت کنند.

حدود ۷۰۰ نفر بدون نظر حراست و گزینش در واحدهای حساس به کار گرفته شده اند. واقعا خیلی عجیب است وقتی می بینیم این افراد پست و مسئولیت هایی هم در شهرداری گرفته اند. در بحث تهاترها بنده معتقدم اگر بسیاری از این تهاترها در شهرداری رسیدگی شود در آنها خلاف قانون اتفاق افتاده است و ماده ۱۴ دارای مشکلات زیادی است. در برخی موارد ما جاهایی تهاتر کرده ایم که شاید ما تا سالهای سال آنها هیچ طرحی نداشته باشیم.

برای مثال یک فردی زمینی گرفته به متراژ ۴۳۰ متر در حریم رودخانه و آن را ۴۳۰ میلیون تومان خریده است و بعد از یک سال آن را به شهرداری ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروخته است. همچنین ساختمان دانا در فلکه ی گلسار ۴ میلیارد تومان بدهی به شهرداری دارد و متعلق به یک آقایی است. با یک عدد چک به این فرد پایان کار داده اند و آن ساختمان را هم فروخته و از این شهر رفته و تازه بر علیه شهرداری شکایت هم کرده که من از شهرداری طلب دارم. اگر اسم این کار خلاف نیست پس چه چیزی می باشد؟ البته از این موارد زیاد داریم.

همچنین استانداری هم اعلام کرده ۱۱۰ مورد خلاف های شهرداری وجود دارد و تاکنون هم کسی رسیدگی نکرده است. جناب شهردار هر نامه ای که می خواهد بنویسد ابتدای نامه می نویسد سلام بر شهیدان و امام شهیدان و بعد از طرفی می بینیم که این تخلفات سنگین را انجام می دهد. آن نام امام و شهدا را آوردن چیست و این تخلفات سنگین را مرتکب شدن چیست؟

بنده این همه از تخلفات شهرداری صحبت می کنم ولی متاسفانه یک نفر از مسئولین نمی آید بگوید که شما چه می گویی آیا اینها حقیقت دارد یا اینکه به دنبال تشویش اذهان عمومی هستی؟ به نظر بنده بهترین کار همان استعفا بود که بنده آن را انجام دادم. بنده مدارک تخلفات شهرداری را به استانداری، دادگستری دادستانی و دیگر نهادهای مربوطه ارائه دادم ولی تاکنون هیچ اقدامی نشده است.

ما ۱۳۰۰ پست سازمانی داریم ولی آقای شهردار تا به امروز ۲۳۰۰ نفر را در پست های مختلف جای داده است. ما ۲۲۰۰ تا نیرو داریم ولی جناب آقای ثابت قدم ۳۰۰۰ تا ابلاغ زده است در عرض یک سال و من به جناب رئیس جمهور هم نامه زدم که باید این کار در رکوردهای گینس ثبت شود.

برای مثال میبینیم یک نفر را در عرض یک سال ۹ بار جابه جا کرده اند. به مهندس امیرلو می گوییم چرا جنابعالی را از مجری ناظر طرحهای شهرداری برداشته اند وی جواب می دهد به علت امضا نکردن فاکتورها و اسناد.!

خواهش بنده این است که یک نفر به این ادعاهای بنده رسیدگی کند چون معتقدم اگر این روند ادامه داشته باشد پس فردا دیگر شهرداری هیچ چیز نخواهد داشت. متاسفانه ما داریم تمام امکانات شهرداری را هدر می دهیم و به مردم دارد ظلم می شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
مگر ما درگیلان سازمان نظارتی نداریم که سوالات مردم شفاف پاسخ دهد . بعدا که گندش درامد اظهار نظر به درد عمه ام می خورد
آشنای همیشه آشنا
با سلام ميدانيد چرا به زور ميگويند دين از سياست جداست؟ زيراسياست بي پدرومادراست وچيزي بنام عدالت وانصاف و وجدان نمي شناسد وسرشار از دو روئي ونفاق ودروغگوئي است . براي همين شهيد مدرس ، او ل سياست را عين ديانت وبعد ديانت راعين سياست دانسته . ازآنجائي که (...) دروغگوي قهاري ميباشند وبراي اينکه داراي سن کم تجربه ديني مبباشند از اين فرمايش شهيد مدرس چيز ي نميفهمند ومتاسفانه افرادي هم که ادعاي ديانت وسياسي بودن را دارند گول دروغهاي ايشان را خوردند وهردو دنياي خود را باختند. واسلام
در حاشیه