مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد؛

اختصاص ۴۶ درصد صادرات غیرنفتی به بندر انزلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از اختصاص ۴۶ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون از بنادر شمالی کشور به بندر انزلی خبر داد.

اختصاص ۴۶ درصد صادرات غیرنفتی به بندر انزلی

به گزارش ۸دی، حسین چراغی صبح امروز در جریان بازدید از این بندر با اشاره به وضعیت صادرات غیرنفتی گیلان گفت: در سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۳۹ درصد افزایش صادرات غیرنفتی در بندر انزلی داشتیم و بندر امیرآباد ۴۶ درصد و بندر نوشهر ۱۶ درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.

وی به اختصاص ۴۶ درصد از سهم صادراتی بازار کالای غیرنفتی به بندر انزلی از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و افزود: بخشی از سهم بندر امیرآباد را می‌توانیم به طرف بنادر گیلان هدایت کنیم و این امر نشان می‌دهد در زیرساخت‌ها عملکرد موفقی داشتیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه صادرات کالای غیرنفتی مورد تأکید تمام مسؤولان است، تصریح کرد: در ۱۲ ماه سال گذشته، ۸۶ درصد از صادرات کالای دریای خزر توسط بندر امیرآباد انجام شده و این روند در سال جاری ادامه پیدا کرده است.

چراغی از رشد صادرات کالای غیرنفتی در بندر انزلی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و اضافه کرد: در آسیب‌شناسی که انجام دادیم گروه‌های کالای ساختمانی «کلینکر» و «سیمان» را از آمارها خارج کردیم و این امر سهم بندر انزلی را در صادرات به‌ شدت افزایش داده است.

وی به صادرات ۴۴ درصدی کالای غیرنفتی از ابتدای سال ۹۵ تاکنون در بندر انزلی اشاره کرد و گفت: صادرات بندر امیرآباد ۲۵ درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه محور صادرات در بندر امیرآباد «کلینکر» و «سیمان» است، خاطرنشان کرد: صادرات «سیمان» و «کلینکر» از بندر انزلی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری است.

چراغی به فاصله ۳۰ کیلومتری کارخانه سیمان نکا تا بندر امیرآباد اشاره کرد و یادآور شد: سیمان استان مازندران در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند به بندر برسد.

وی با بیان اینکه کرایه حمل سیمان از کارخانه تا بندر امیرآباد هر تن هفت هزار تومان است، اظهار کرد: کرایه حمل سیمان از لوشان تا بندر انزلی تنی ۱۵ هزار تومان است و نسبت به هزینه حمل در بندر امیرآباد تفاوت قیمت داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به انجام امور عملیات اسنادی از طریق بندر انزلی توسط کارخانه سیمان لوشان توسط افراد دسته دوم و سوم اشاره کرد و افزود: واسطه‌ها عملیات گمرکی و اسنادی را انجام می‌دهند و این امر به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند.

چراغی با اشاره به اینکه مسؤولان کارخانه لوشان در حال برطرف کردن نقص مذکور هستند، تصریح کرد: امسال اقدام‌های اسنادی سه کشتی به طور مستقیم توسط مسؤولان کارخانه سیمان لوشان انجام شده و در کاهش هزینه‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی فروش سیمان کارخانه نکا را توسط مسؤولان این کارخانه به طور مستقیم خواند و تصریح کرد: در کارخانه سیمان لوشان واسطه‌ها حمل و نقل و تمام فرایندهای مربوط به خرید و فروش را انجام می‌دهند و این امر روی قیمت تمام شده تاثیرگذار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به حذف تعرفه‌ها به منظور کمک به صادرات در بندر انزلی اشاره کرد و گفت: هزینه انبارداری را حذف کردیم و در مدت ۱۵ روزی که سیمان در انبار ماندگاری دارد ریالی دریافت نمی‌کنیم.

چراغی با اشاره به استفاده از سیستم حمل یکسره در بندر انزلی خاطرنشان کرد: اکنون ۴۰ درصد از تعرفه‌ها را دریافت می‌کنیم و بیشتر از این دیگر نمی‌توانیم به صادرات سیمان کمک کنیم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم صادرات سیمان را از بندر انزلی رقابتی کنیم باید سه مشکل صادرات این کالا در گیلان برطرف شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مهدی عابدیان زیدی
فقط یک کارخانه سیمان به روسیه سیمان رسانی کونند،هر ۴۰ کیلو سیمان بنایی قیمت ۱۰ هزار تومان است فوروش نفت خام غلیظ ایران روزانه ۱۰۰۰ بشکه نفت به سراسر دنیا به فوروش می رسد
در حاشیه