رییس سازمان صنعت ومعدن گیلان درگفتگوبا 8دی:

لوازم آرایشی بیشترین موارد قاچاق به گیلان / سرمایه گذاری در گیلان ۶۷ درصد رشد داشته است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: بیشترین قاچاق در استان گیلان در زمینه‌ی لوازم بهداشتی، آرایشی و پوشاک می باشد و بیشترین تخلفات هم در همین زمینه انجام می شود.

لوازم آرایشی بیشترین موارد قاچاق به گیلان / سرمایه گذاری در گیلان ۶۷ درصد رشد داشته است

بخش نخست/

علی منتظری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ۸دی به سوالات این پایگاه خبری پاسخ داد. متن این گفتگو به شرح زیر است:

۸دی-ضمن تشکر از حضور شما در دفتر این پایگاه خبری تحلیلی لطفا گزارشی کوتاه از عملکرد مجموعه خود ارایه کنید.

ضمن تشکر از شما و همکاران خوب شما، بنده ابتدا یک گزارش کوچک از حوزه‌ی صنعت و معدن و تجارت ارایه می کنم . مهم ترین شاخص ما در حوزه‌ی صنعت، شاخص سرمایه گذاری است. شاخص سرمایه گذاری در ارزیابی استانها بسیار موثر است و آن را خود وزارت صنعت و معدن و تجارت تبیین کرده است.

این شاخص بررسی میکند که در سال چه مقدار سرمایه گذاری اتفاق می افتد البته سرمایه گذاری هم در دو بخش تعریف می شود یکی سرمایه گذاری که عملا اتفاق می افتد و پروانه بهره برداری برای سرمایه گذاری انجام شده و بخش دیگر آن مجوزهایی است که صادر میشه و ممکن است منجر به اتفاقی هم نشود ولی یک مجوز صادر شده و این در واقع علامت سرمایه گذاری را نشان میدهد که چه مقدار استقبال شده و چه مقدار استقبال نشده است.

سرمایه گذاری ما در سال ۹۳ حدود  ۴۶۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۴ به ۷۲۰میلیارد تومان رسید و در واقع یک رشد ۶۷ درصدی را ما داشته ایم و در سایت وزارت صنعت و معدن و تجارت آمار سرمایه گذاری همه ی استانها ثبت شده است.

استان گیلان در جذب سرمایه گذاری های جدید رتبه ی دهم را دارد و این نشان دهنده ی استقبال از سرمایه گذاری در گیلان می باشد. عواملی هم در این رشد سرمایه گذاری تاثیر گذار بوده است که یکی از علل را میتوان همین بزرگراه رشت-قزوین دانست و در آینده راه آهن قزوین-رشت هم به این سرمایه گذاری ها کمک خواهد نمود.

در بحث معدن بیشتر آمار تولید و حقوق دولتی مطرح است . آمار تولید ما در بخش معدن در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی بوده است و چیزی هم حدود دومیلیارد حقوق دولتی گرفتیم.

۸دی- چه مقدار از این مواد معدنی به صورت خام صادر میشود؟

ما اصلا در گیلان صادرات مواد معدنی خام نداریم. چون مواد معدنی ما بیشتر شن و ماسه و سنگ آهک هست بنابراین در کارخانه های سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در خصوص مسئله تجارت بنده عرض کنم خدمت شما که ما بالغ بر ۱۰۰هزار واحد صنفی داریم که ۸۵ هزار واحد آن مجوز دارند و حدود ۱۵ هزار فاقد مجوز هستند و ما در حال ساماندهی آن ۱۵ هزار فاقد مجوز هستیم. حدود ۱۷۰ شرکت پخش و ۶۰ فروشگاه بزرگ در استان داریم.

ظرفیت سردخانه های ما حدود ۱۰۰ هزار تن و ۳۰۰ هزار تن هم ظرفیت انبارهای ما در استان می باشد.

۸دی-آیا ما در گیلان معادن طلا و فلزات دیگر هم داریم؟ در خبرها داشتیم که در برخی مناطق معادنی از طلا هم وجود دارد؟

ما در گیلان دنباله هایی از زون های معادن فلزی را در مناطقی چون طارم و هشتچین و نزدیک منجیل و لوشان و بخشی در تالش و ماسال داریم . در این دنباله ها یک سری کانی های فلزی وجود دارد که ما داریم روی طرح های اکتشافی آن کار می کنیم که مشخص شود اصلا چنین چیزی وجود دارد یا نه. البته یک نشانه هایی را ثبت کردیم ولی این نشانه ها و اکتشاف آن باید ارزش اقتصادی را داشته باشد و تا به امروز ما به جمع بندی نرسیدیم.

۸دی- وزارت صنعت و معدن چه وظیفه ای در رابطه با برخورد با  قاچاق میوه دارد؟

کلیه مجوزهای محصولات کشاورزی برعهده ی وزارت جهاد کشاورزی است ولی اگر کسی ثبت سفارش کند ما از آنها مجوز می گیریم مثلا اگر کسی بخواهد میوه وارد کند از ما سوال می کنند که آیا شما اجازه ی آنرا می دهید؟ متاسفانه هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته است و همه ی میوه ها به صورت قاچاق وارد شده است. در استان ما هم میوه ی قاچاق آمده؛ ولی خیلی محدود بوده است و ما با آن برخورد کردیم، جلسه ی کمیسیون قاچاق برای آن تشکیل شد و همکاران ما گزارش دادند و ما هم برخورد کردیم.

البته در استانهای دیگر مانند استان تهران و فارس، قاچاق میوه خیلی بیشتر بود ولی در استان ما خیلی کمتر و به صورت پراکنده انجام شده بود که ماهم برخورد کردیم.

اگر ما بخواهیم دامنه تخلفات را باز کنیم این تخلفات بسیار گسترده است منتها آن عواملی که بازدارنده می باشند بسیار ضعیف هستند و چون عوامل تعزیراتی بازدارنده نیست و جریمه ها به گونه ای نیست که که مجرم آنقدر خسارت ببیند که دوباره سمت تخلف نرود متعاقبا مشاهده میکنیم که دوباره تکرار می شوند.

در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار مورد بازرسی داشتیم و حدود ۱۵ هزار پرونده داشتیم که بنده خودم امضا نموده ام، اما اغلب این تخلفات جزئی میباشد.

۸دی- بیشترین قاچاقی که در گیلان صورت میگیرد بیشتر در چه زمینه ای میباشد؟

بیشترین قاچاق در استان گیلان در زمینه‌ی لوازم بهداشتی، آرایشی و پوشاک می باشد و بیشترین تخلفات هم در همین زمینه انجام می شود.

برای تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق، وارد کنندگان باید برگ سبز ارایه کنند و کسانی که مجوز واردات دارند برگ سبز باید داشته باشند و فروشگاه ها نیز باید برگه ی سبز ارایه کنند و یا باید آدرس ها و نشانه هایی را ارایه دهند که معتبر باشند و دارای مجوز باشند.

البته خود اداره بهداشت هم بازرس دارد و در زمینه‌ی قاچاق لوازم بهداشتی و آرایشی باید اقدامات لازم را انجام دهد.

در رابطه با بحث قاچاق نیاز به یک عزم ملی و نهضت فراگیر کشوری داریم و با اقدامات ضربتی و کوتاه مدت مشکل حل نخواهد شد.

ادامه دارد…

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه