خیر گیلانی در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کند

فرد خیر گیلانی که در مدت دو ماه بالغ بر میلیون‌ها تومان به نیازمندان و زوج‌های جوان کمک کرده است، در خانه‌ اجاره‌ای زندگی می‌کند.

خیر گیلانی در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کند

به گزارش ۸دی نیوز، رسیدگی به مستمندان و نیازمندان عملی ارزشی، اخلاقی و معنوی بوده که به حکم فطرت انسان بسیار والا و ارزشمند است.

تقریباً به طور یکنواخت در تمام ادیان الهی و آسمانی رسیدگی به مستمندان و رعایت حال آنها از ضرورت‌های اعمال انسان محسوب می‌شود.

در جهان معاصر که نظام‌های طبقاتی به وجود آمده‌اند و جامعه به فقیر و غنی تقسیم‌بندی شده است این مسئله اهمیت بیشتری دارد.

این عمل در اندیشه اسلامی جزئی جدا ناپذیر از دیگر اعمال واجب انسان بوده به طوری که حتی در برخی از موضع‌گیری‌ها، شرط قبولی عباداتی مانند نماز و حج، پرداخت زکات و انفاق‌های مالی به فقرای جامعه اسلامی و نیازمندان است.

*ثروت وسیله خیر و انفاق به نیازمندان

در اندیشه اسلامی، ثروت وسیله خیر است نه هدفی برای مرد مومن و به این صورت، انسان مومن باید در انفاق، اعطا و کمک به مستمندان عجله کند و این عمل را به تأخیر نیندازد و از منت گذاشتن در این راه خودداری ورزد که در غیر این صورت اعمال او ناروا و مردود شمرده می‌شود.

فرد خیر و گیلانی‌الاصل که پس از ۱۲ سال دوری از وطن و زندگی در آمریکا دوباره به ایران بازگشته و ماحصل تلاش خود را در راه رسیدگی به امور نیازمندان صرف کرده اما در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کند، نظر بسیاری را در رشت به خود جلب کرده است.

*کمک به نیازمندان تزکیه نفس است

خیر گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه پس از انقلاب برای تحصیل به خارج از کشور سفر کردم، اظهار کرد: در خارج از کشور به دلیل ضریب هوشی بالا پیشنهادهای بسیار خوبی برای کار و زندگی دریافت کردم اما هرگز وطنم را به آنها نفروختم زیرا فرزند این آب و خاک هستم و پس از بازنشستگی به وطن آمدم و بر خاک آن سجده کردم و خدا را شاکر شدم و زمین را بوسیدم.

الله‌یار شاکی، ادامه داد: با وجود اینکه در کشور آمریکا امکانات بسیار خوبی برای زندگی وجود دارد اما این نفت ماست که در رگ‌های آمریکاییان جریان دارد و آمریکایی‌ها خون ندارند زیرا مزدور هستند و به خدا اعتقاد ندارند.

این خیر گیلانی به وجود مجسمه آزادی در آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها مجسمه آزادی دارند اما هیچ چیز از آزادی نمی‌دانند و تبعیض‌نژادی بین آنها نمونه بارز بی‌توجهی آنها به امر آزادی است.

وی درباره مدرک تحصیلی خود، اذعان کرد: از ۱۷ سالگی مطالعه کرده‌ام و کتاب‌های بسیاری از بزرگان را خوانده‌ام و مدرک دکترای به خلق، خدمت به ایتام، نیازمندان و خدمت در راه اسلام را در زندگی گرفته‌ام.

شاکی، کتاب را بزرگ‌ترین خیر و بهترین دوست انسان خواند و گفت: کتاب خیری بی‌توقع، بی‌زبان اما گویاست.

وی به وجود چهار شماره حساب بانکی‌اش در ایران اشاره کرد و ادامه داد: صاحب اصلی این حساب‌های بانکی ایتام و نیازمندان هستند.

این خیر گیلانی کمک به دیگران و دیدن احساس شادی پس از برطرف شدن مشکلات در چهره نیازمندان را بالاترین احساس رضایت‌مندی خواند و یادآور شد: این احساس غیر قابل وصف است.

وی نیکوکاری و کمک به نیازمندان را یکی از مراتب تزکیه نفس خواند و تصریح کرد: تزکیه نفس به انسان کمک می‌کند تا چشم او واقعأ ببیند، گوش او آنچه باید بشنود و زبان او آنچه باید بگوید و دست او آنچه باید، بدهد.

*یک سال زندگی در کمد

شاکی، به سختی‌های بسیاری که در گذشته در زندگی‌اش اتفاق افتاده بود اشاره کرد و یادآور شد: برای آشنایی با زندگی و فشار و سختی واقعی مستمندان یک سال در کمد زندگی کردم و برای درک احساس زندانیان بی‌گناه به صورت داوطلبانه در زندان با آنها ملاقات کردم تا از نزدیک تنگناهای زندگی را لمس کنم.

وی با بیان اینکه ظالم و مظلوم هر دو مستحق سرزنش هستند، تصریح کرد: ظالم به خاطر ظلمی که می‌کند و مظلوم به خاطر ظلمی که می‌پذیرد مستحق سرزنش هستند.

این خیر گیلانی، وجود جهل و فقر فرهنگی را دلیل اصلی فقر اقتصادی در افراد مختلف خواند و ادامه داد: تفکر انسان باید بزرگ باشد زیرا درویشی بودن بهتر از توانگری است که به دیگران کمک نمی‌کند.

وی سیره امام علی (ع) را الگوی خود در زندگی ذکر کرد و افزود: دلم نمی‌خواست کسی از وجودم باخبر شود و بنده در خارج از کشور نیز به نیازمندان کمک می‌کردم و در راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی شرکت داشتم و به کودکان فلسطینی نیز کمک می‌کردم.

*زندگی خیر گیلانی در خانه اجاره‌ای

شاکی درباره زندگی در خانه‌ای اجاره‌ای با وجود متمول بودن، اظهار کرد: در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کنم که بابت پول پیش آن هنوز به صاحبخانه ۱۵ میلیون تومان بدهکارم زیرا اولویت خود را برای کمک به نیازمندان قرار داده‌ام.

وی به تدریس کتاب‌های ابن سینا در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: انسان باید مانند زنبور عسل از ماحصل تلاش‌هایش همه را شیرین‌کام کند.

این خیر گیلانی، درباره فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان، بیان کرد: بیشتر بزرگان و شاعران ایرانی پیرو حق و حامی ایتام بوده‌اند.

وی درباره اینکه چرا مستأجر است و خانه‌ای نمی‌خرد، گفت: تنها کفش است که پارگی جوراب را می‌بیند.

*نماز نزدیک‌ترین رابطه عاطفی انسان با خدا

شاکی، نماز را نزدیک‌ترین رابطه عاطفی انسان با خدا دانست و خاطرنشان کرد: در قنوت‌هایم «انا انزلنا» می‌خوانم و عاشق این سوره هستم.

وی تزریقات، تیراندازی، شنا، کفاشی، موتورسواری و … را از علاقه‌مندی‌های خود ذکر کرد.

این خیر گیلانی خطاب به افراد ثروتمندی که به اطراف خود توجه ندارند گفت: از تنگی چشم فیل آموختم که اغنیا محتاج‌تر هستند.

وی دعای خیر والدین را موجب رسیدنش به آرزوی کمک به مستمندان عنوان کرد.

شاکی، خواندن قرآن و دعا کردن به درگاه متعال را سبب زدودن زنگار از دل و جان انسان دانست و متذکر شد: فاصله حرف زدن تا عمل کردن به اندازه فاصله زبان تا قلب است و انسان مسلمان باید به آنچه می‌گوید عمل کند زیرا اسلام به ذات خود عیبی ندارد و هر عیبی دیده می‌شود از مسلمانی ما است.

*جوانان از انحرافات دوری کنند

وی از جوانان خواست تا هرگز به دنبال چیزهای جانبی و انحرافات در زندگی نروند و با کار و تلاش به هر آنچه می‌خواهند برسند زیرا «تجربه» دانشگاه گران‌قیمتی است که ابتدا امتحان می‌کند سپس درس می‌دهد و شهریه بالا از انسان می‌گیرد و انسان باید از تجربیات دیگران درس بگیرد.

به گزارش فارس، این خیر گیلانی تاکنون ۱۱ میلیون تومان به هیئت عاشقان عباس (ع) جامعهالقرآن کریم رشت، ۴۰ میلیون تومان به ایتام و نیازمندان در رشت و بالغ بر میلیون‌ها تومان دیگر به زوج‌های جوان، دانشجویان بی‌بضاعت، محرومان بی‌سرپرست و … در مدت دو ماه کمک کرده است./ فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه