روزهای بد انجمن شعر‌خاتم‌الانبیا‌رشت/شوک انجمن‌ادبی رشت به دو دهه نوستالوژی

تنها نقطه نظر مشترک ریاست اداره ارشاد و حراست سر این موضوع بود که بنده نباید رییس انجمن بشوم‌/ آقای قاضی گفته بودند اگر بنده به عنوان رئیس انتخاب نشوم به انجمن نمی آیم

روزهای بد انجمن شعر‌خاتم‌الانبیا‌رشت/شوک انجمن‌ادبی رشت به دو دهه نوستالوژی

سرویس فرهنگی-هنری ۸دی؛

چندی پیش طی یک گزارش از استعفای ۳ تن از اعضای انجمن شعر خاتم الانبیا در رشت خبر داده بودیم(دنیای این روزهای “شعر رشت” درگیر مسائل حادی شده …). آن خبر علاوه بر استعفای اعضا، از وضعیت تقریبا خراب شعر امروز هم حکایت میکرد.

در این گزارش مشروح استعفا اعضا را ارائه میکنیم.

در روزهایی که حوزه هنری با آرش فرزام صفت، و انجمن ترانه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری با روح الله (هانی) ملک زاده روزهای خوب و نسبتا حرفه ای خود را پشت سر میگذارند، حال و روز انجمن ادبی خاتم الانبیا که بسیار ریشه دار است و یقینا نوستالوژی تمام شعرای رشت است، بسیار وخیم است. انجمنی که از جلیل واقع طلب، حاکم زاده، آرش فرزام صفت، سیده زهرا حسینی و رضا نیکوکار سرانجام به روح الله (هانی) ملک زاده ارث رسید، اما با استعفای او تمام معادلات ثبات انجمن ادبی خاتم الانبیا بهم ریخت، و اعتبار شعر استان (حداقل در دو دهه ی اخیر) زیر سوال رفت.

اینکه رئیس فعلی انجمن خیلی به انجمن سر نمیزند، اینکه سه تن از اعضا استعفا دادند، اینکه افراد عادی جلسه را پشتیبانی میکنند، اینکه تریبون نقد شعر دست همه الا منتقدین افتاده و مهمتر از همه اینکه هیچکدام از آن هایی که حرف اول را در شعر میزنند، به انجمن نمی روند، و چند موضوع دیگر از جمله مشکلاتی است که انجمن شعر خاتم الانبیا با آن دست و پنجه نرم میکند.

در این گزارش بصورت مفصل این موضوع را زیر ذره بین قرار می دهیم.

اولین کسی که سراغش رفتیم روح الله (هانی) ملک زاده بود، کسی که بعد انتحابش به عنوان رئیس انجمن، و عزلش به دنبال آن انتخاب، سرانجام استعفا داد.

Screenshot001

روح الله (هانی) ملک زاده/ شاعر، رئیس مستعفی انجمن ادبی خاتم الانبیا رشت

ملک زاده در خصوص علت استعفای خود گفت:

مسئله هیأت مدیره انجمن شعر خاتم از چند جهت میتواند مورد بررسی قرار بگیرد
۱) عدم اعتماد سازمان ارشاد به جوان ها
۲) ‌دشمنی های پنهان در لباس دوستی بین اعضای انجمن
۳) کار شکنی اعضای قدیمی انجمن به علت نداشتن میدان کار و‌ دور شدن از کانون توجه
۴) شایعه پراکنی یکی از کاندیدای هیأت میدیره که رای نیاورد
۵) گزارشهای کذب و‌ مضحک به حراست مبنی بر لایق نبودن هیأت مدیره
۶) انتظارات بالای سازمان از انجمن برای برگزاری مراسمات مختلف بدون در اختیار گذاشتن هیچ گونه امکاناتی
۷) عدم مدیریت و قاطع بودن ریاست وقت سازمان
۸) عدم لایق بودن کارشناس انجمن های سازمان، مضاف بر‌ اخلاق بی ادبانه و غیر فرهنگی ایشون

 

متأسفانه این هیأت مدیره زمانی سر کار آمد که حراست اداره ارشاد با ریاست اداره ارشاد دچار کشمکش بودند و تاوان این جریان را انجمن شعر و اعضای هیأت مدیره دادند، دیر تایید شدن صلاحیت اعضا، دیر صادر کردن حکم اعضابعد از حدود نه ماه از رای گیری که باعث پخش شدن شایعه هایی و ایجاد شبهاتی بین اعضای انجمن شد و آبروی زندگی شخصی اعضای هیأت مدیره به خطر افتاد

تنها نقطه نظر مشترک ریاست اداره ارشاد و حراست سر این موضوع بود که بنده نباید رییس انجمن بشوم‌ و بعد ها حتی شنیدم که آقایان قبل از رای گیری انجمن رییس را انتخاب کرده بودند که البته سندی برای اثبات این ادعا وجود ندارد به هر حال علی رغم مخالفت های اداره و حراست بنده چهار رای از پنج رای اعضای هیأت مدیره را به دست آورده و رییس انجمن شدم
دو هفته بعد در بک جشنواره کشوری در جنوب مقام آوردم و در راه برگشت از بندر عباس بودم که خبر دادند جلسه ای برگزار شده و بنده برکنار شدم و شخص مورد نطر سازمان عهده دار ریاست انجمن شده بنابراین بنده این توهین را بر نتابیده و استعفای خود را به همراه استعفای دو نفر دیگر از اعضا تقدیم ریاست اداره ارشاد کردیم تا انجمن بماند برای کسانی که از وجدانشان برای رسیدن به صندلی اش گذشتند.

بعد صحبت های تقریبا چالشی ملک زاده به سراغ جواد پیشنماز یکی دیگر از اعضای مستعفی رفتیم.

 

Screenshot006

جواد پیشنماز/ شاعر، عضو مستعفی انجمن ادبی خاتم الانبیا رشت

او که دل پری از همه داشت ، در اولین کلام خود از رئیس فعلی (مجتبی قاضی) انتقاد کرد و گفت او برای دانشگاه بیشتر از انجمن وقت میگذارد و خبری از او در انجمن نیست. من که او را نمیبینم و تا جایی که میدانم انجمن را این و آن (شاعر ها) اداره میکنند.

او همچنین گفت در جلسه انتخاب رئیس انجمن طبق قانون ۴ نفر از پنج نفر به روح الله ملک زاده رای دادند، ولی ارشاد نپذیرفت و قاضی را به عنوان رئیس انتخاب کرد.

جواد پیشنماز اضافه کرد سال ۸۷ یا ۸۸ که ما وارد انجمن شدیم (زمان ریاست سیده زهرا حسینی) نمیتوانستیم هر کاری را در سالن آمفی تئاتر بخوانیم، هر کس جرئت نقد کردن نداشت. اما متاسفانه الان آقایانی امثال آقای … که شعر های خودش مشکل دارد، منتقد شماره یک انجمن است.

در آخر افزود: ارشاد رشت به دنبال رزومه رد کردن است و دنبال یکی میگردند که چراغ انجمن فقط روشن باشد، یکی باشد که در انجمن را باز کند.

بعد از جواد پیشنماز به دنبال سجاد حقیقت شناس رفتیم

 

Screenshot005

سجاد حقیقت شناس/ شاعر، عضو مستعفی انجمن ادبی خاتم الانبیا رشت

سجاد حقیقت شناس که ترجیح داد حرف خاصی در این باره نزند گفت: میخواستیم یکی از خودمان رئیس شود گفتند نمیشود، خبری هم از انجمن به هیچ وجه ندارم.

 

اما در پایان کار سراغ تیغنورد، مسئول انجمن های خاتم رفتیم که او درباره تقریبا تمام این موارد پاسخ هایی داد که قضاوت را بر عهده خودتان میگذاریم.

خانم تیغنورد با ابراز تاسف از اوضاع انجمن گفت: حق با آن سه نفر است و قانون گفته است که با رای حداکثر آرا رئیس انتخاب میشود و  روح الله ملک زاده باید رئیس میشد.

اما عدم انتخاب ایشان چند دلیل داشت:

  1. آقای قاضی گفته بودند اگر بنده به عنوان رئیس انتخاب نشوم به انجمن نمی آیم ( چون ایشان بیشترین رای را بین شاعران داشتند)
  2. در فاصله چند ماهی که طول کشید تا حکم مسئولیت اعضا بیاید، دو مورد شکایت از ملک زاده از طرف دو شاعر داشتیم( مبنی بر بد اخلقی ایشان در نقد و اداره انجمن)
  3. بر خورد خود آقای ملک زاده با مسئولین، من جمله بنده خوب نبود
  4. حراست ارشاد ضمن تایید آقای ملک زاده اصرار داشت که ایشان عضو عادی باشند ولی رئیس نباشند

دلایلی که در بالا ذکر شد انصافا دلیل نمی شود رای قانونی اعضا نادیده گرفته شود و هانی ملک زاده را از سمت خود عزل کند، اساسنامه ای که رای اکثر اعضا را پیشبینی کرده طبیعتا اینگونه دلخوری ها را هم باید پیشبینی کرده باشد، نه اینکه همینطور رای به برکناری یک نفر داده شود، البته فقط مورد ۴ میتواند منطقی باشد که در این مورد هم جای سوال است که چرا حراست به شخصی صلاحیت میدهد و شعرا او را انتخاب میکنند و بعد از تایید می آید میگویید فلانی نباشد و صلاحیت ریاست راندارد.

احتمالا در یک گزارش دیگر نظرات جناب ثقفی ریاست وقت ارشاد رشت و رئیس حراست را ارائه خواهیم داد. همچنین گزارش هایی از سه رئیس قبلی انجمن ( آرش فرزام صفت، سیده زهرا حسینی و رضا نیکوکار) در مورد وضعیت شعر و انجمن پخش خواهیم کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
فراهانی
سلام منم یکی از اعضای انجمن بودم چرا آقای [...] فراموش کرده که به بهانه های مختلف جلسات را به دعوا می کشاند و زمینه فرار آقای [...] را از انجمن فراهم کرد. الان که شهرداری با پول و امکانات وی را جذب کرده امیدوارم گذشته خود را فراموش نکند چون حرف برای گفتن زیاد است
ناشناس
شاید درست تر این باشد که بپرسیم 8دی به دنبال دوختن چه کلاهی از این نمد است ؟ اگر نه حال و روز شعر گیلان(صرف نظر از این که چه کسی رئیس انجمن شعر ارشاد یا هر جای دیگر باشد) دیرگاهی ست که بارانی ست.
پیمان
اگه مسولین ارشاد کشور اهل هنر و هنرمداری بودند الان وضعیت هنرکشور ما اینجوری نبود.
در حاشیه