هشت دی گزارش می دهد:

ایجاد فرصت های شغلی در گیلان با احیای بوم گردی/ از طبیعت لذت ببرید و با آن دوست باشید

گیلان قطب بزرگی از صنعت گردشگری است که رسیدن به توسعه پایدار آن توجه جدی و زیربنایی را طلب می کند.

ایجاد فرصت های شغلی در گیلان با احیای بوم گردی/ از طبیعت لذت ببرید و با آن دوست باشید

به گزارش خبرنگار ۸دی، موضوعی که این روزها بسیار از طرف مسئولین گفته می شود بوم گردی است.

به گفته مقامات استان، گیلان قطب بزرگی از  صنعت گردشگری است و بی شک رسیدن به توسعه پایدار آن توجه جدی و زیربنایی را طلب می کند.

 

جاده شفت به قلعه رودخان

 

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این باره پیشتر گفته بود: امروز شاهد وضعیت مطلوبی در حوزه بوم گردی گیلان هستیم و رقبت بالایی از سوی بومیان مناطق روستایی و همچنین بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.برای اینکه شناخت درستی از واژه بوم گری پیدا کنیم ابتدا آن را تعریف و تحلیل می کنیم:

بوم گردی چیست؟

بوم گردی یا اکوتوریسم در تعریف خلاصه یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند. بوم گردی ، واژه ی پیچیده و غریبی نیست، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است؛ سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم ، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه ی گردشگری خا مفهوم بوم گردی و اکوتوریسم چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

با پیشرفت های صورت گرفته در صنایع حمل و نقل و فناوری اطلاعات، حتی دورترین و بکرترین نقاط روی زمین نیز در دید و دسترس علاقمندان به سفر و گردشگری قرار گرفته و در حال حاضر، گردشگری یا توریسم ، بزرگترین صنعت در دنیا محسوب می شود و شاخه ی طبیعت گردی نیز رو به رشد ترین بخش آن است.

تقریبا تمام آدمها سفرکردن را دوست دارند. دوست دارند به نقاط مختلف سفر کنند، از طبیعت لذت ببرند و دنیا را کشف کنند. اما این تجربه ی سفر و لذت طبیعت گردی باید به گونه ای باشد که به محیط طبیعی منطقه آسیبی نرسد.

در پاسخ به میل و اشتیاق رو به رشد سفر کردن و طبیعت گردی و در راستای حفظ محیط زیست، پایداری زیست بوم و فرهنگ مناطق گردشگری ، مفهوم و اخلاقیاتی نو به نام ” بوم گردی “یا ” اکوتوریسم ” ظهور کرده است. اکوتوریسم پیش از هر چیز یک نوع نگرش خاص و آینده نگرانه و اخلاقی-فرهنگی-انسانی به مقوله گردشگری است.

یکی از مهمترین نتایج این نگرش به گردشگری و طبیعت گردی، ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب در آمد برای آنان است؛ که از این طریق ساکنین منطقه ترغیب به حفظ محیط زیست، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است می شوند. به این ترتیب اکوتوریسم می تواند در حفظ و پاسداری محیط زیست طبیعی و انسانی و همچنین توسعه پایدار تاثیرگذار باشد.

بنابر آخرین تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی اکوتوریسم (TIES : The International Ecotourism Society) در سال ۲۰۱۵  بوم گردی یا اکوتوریسم ” سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراک و قدر طبیعت را دانستن ( و همراهی کردن با ویژگی های فرهنگی متعلق به گذشته و حال حاضر ) به طوری که حافظ زیست بوم بوده، سبب پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه شده،  شامل آموزش بوده و در آن گردشگر و در فعالیت های سودآور اجتماعی-اقتصادی مردم محلی مشارکت داشته باشد.” در بوم گردی کلمه ی آموزش بسیار مورد تاکید قرار داشته، هم شامل مسافران و هم شامل مردم محلی می شود.

 

منزلی قدیمی در ماسوله

 

بوم گردی و اکوتوریسم جدید در ایران

اکوتوریسم پایدارترین نوع طبیعت گردی و سازگارترین نوع توریسم با محیط است و ایران به جهت دارا بودن تواناییها وجاذبه های چشمگیر از نظر تنوع اقلیم و پوشش گیاهی یکی از کشورهای مهم دنیا محسوب میشود.

توجه به اصول و قوانین اکوتوریسم و همچنین ایجاد علاقمندی به طبیعت و حفظ محیط پیرامونی، باعث تداوم و بقای گنجینه ها و میراث طبیعی و انسانی خواهد شد و توسعه پایدار را در پی خواهد داشت. ایران از نظر اکوتوریسم از جایگاه ویژه ای ویژه ای برخوردار است. دلیل این موضوع را می توان تنوع اقلیمی بی نظیر کشورمان دانست. ایران کشوری چهار فصل است؛ همزمان که می تواند در یک نقطه دارای جاذبه های زمستانی مانند اسکی باشد، در نقطه ای دیگر در همان زمان دارای جاذبه های منحصر به فرد تابستانی است.

خوشبختانه اخیرا علاقه ی خاصی به سفرهای خاص و هدفمند در کشورمان ایجاد شده که می تواند راه را برای حرکت به سوی معنای واقعی بوم گردی و اکوتوریسم هموار کند. اکوتوریسم در ایران دارای شاخه های متعدد و فعالیت های گوناگونی است. شاخه هایی همچون گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، گردشگری ماجراجویانه و کشاورزی و فعالیت هایی که هریک وابسته به موقعیت جغرافیایی خاص خود است.

 

سد شهر بیجار ـ ارتفاعات شهرستان رودبار

 

بوم گردی در گیلان

به گفته رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، با هم افزایی مدیران استان هم اکنون شاهد رشد طرح های بوم گردی در گیلان هستیم.

این مقام مسئول خواستار به راه افتادن پویش همگانی برای توسعه طرح های بوم گردی در استان شد و اذعان کرد: تقویت صنعت گردشگری را می توان یکی از مهمترین پیامدهای اجرای این قبیل طرح ها برشمرد.

پیشتر نیز مصطفی سالاری استاندار گیلان در این باره گفته بود: گردشگری در بحث مسکن روستایی و واحدهای بوم گردی ظرفیت خوبی برای گیلان هستند و  خیر ویلاسازی به مردم استان نمی رسد اما روستاییانی که می خواهند در داخل طرح های هادی واحدهای بوم گردی جهت تامین معیشت ایجاد کنند، نباید محدودیت داشته باشند. باید برای ویلاسازی با محدودیت و پرهزینه تصمیم بگیریم.

استاندار گیلان در تشریح بوم گردی اضافه کرده بود: گردشگری اولویت اول استان گیلان است و ویلاسازی مشکل ما را حل نمی کند. نباید به دنبال افزایش جمعیت گردشگران گیلان باشیم بلکه باید درآمد بیشتر کسب کنیم. بازارچه های تولیدات روستایی و صنایع دستی، نمایشگاه های فصلی، جشنواره غذاهای محلی و بازدید از بناهای تاریخی می تواند در کسب درآمد از گردشگر موثر باشد.

 

عکس از ابوذر جانعلی پور

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه