واکنش دولت آمریکا به خبر دستگیری «کارچاق‌کن» بزرگ ایران

دولت آمریکا که ده‌ها شهروند ایرانی را به اتهام‌ دور زدن تحریم به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرده، نسبت به خبرهایی درباره بازداشت یکی از مدیران کرسنت در ایران واکنش نشان داد.

واکنش دولت آمریکا به خبر دستگیری «کارچاق‌کن» بزرگ ایران

به گزارش ۸دی، دولت آمریکا درباره خبرهایی از بازداشت فردی به نام “سیامک نمازی” در ایران واکنش نشان داد و گفت از این گزارش‌ها و خبرها آگاه است و آن‌ها را بررسی می‌کند.

 

 

گفته شده سیامک نمازی، مدیر ایرانی-آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت اخیرا در ایران بازداشت شده است.

 

 

کرسنت پترولیوم (Crescent Petroleum) یک شرکت نفتی خصوصی، مستقر در شارجه امارات است که فعالیت خود را از سال ۱۹۷۱ به عنوان نخستین شرکت خصوصی فعال در زمینه نفت و گاز در خاورمیانه آغاز کرد.

 

 

نام این کمپانی اماراتی در ایران، با فساد در قرارداد کرسنت بر سر زبان‌ها افتاد. قراردادی که طبق آن قرار بود گاز میدان سلمان ایران با قیمتی پایین به این شرکت فروخته شود.

 

 

سیامک نمازی

 

 

مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کرده‌اند، اما به بی‌بی‌سی گفته اند که در حال بررسی گزارش بازداشت احتمالی وی هستند.

 

 

به نوشته بی بی سی، مقامات ایران هم تاکنون به خبر بازداشت احتمالی سیامک نمازی واکنش رسمی نشان نداده اند.

 

 

تیتر رسانه انگلیس برای این خبر

 

 

سایت ضدانقلاب خودنویس، سیامک نمازی را با این جمله معرفی کرد: «فرزند آخرین استاندار خوزستان در دوران پهلوی، از مدیران شرکتی بود که در سال ۱۳۷۲ به سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی برای ورود به بازار پیچیده‌ی جمهوری اسلامی مشورت می‌داد.»

 

 

خودنویس در ادامه به نکته‌ مهمی اشاره می‌کند. نکته‌ای که دلیل حساسیت سایت‌های فارسی زبان غربی به این خبر را نشان می‌دهد: «در رسانه‌های بزرگ خارج از کشور از جمله بی‌بی‌سی، رادیو فردا و صدای آمریکا، کسانی پیشتر همکار و یا زیردست سیامک نمازی و بیژن خواجه‌پور بوده‌اند.»

 

 

شیرین عبادی در کنار تریتا پارسی پور و سیامک نمازی در “شورای ملی ایرانیان آمریکا” (نایاک)

 

 

یکی از دوستان خانواده نمازی که به گفته بی بی سی نمی خواهد نامش فاش شود مدعی شده است که حدود سه هفته پیش از نام و ایمیل سیامک نمازی برای حمله هک و فیشینگ استفاده شده است.

 

 

به گفته منبع رسانه دولتی انگلیس، سیامک نمازی مدتی بود که توسط نیروهای اطلاعاتی احضار و بازجویی می شد اما اکنون تحت بازداشت قرار دارد.

 

 

سیامک نمازی مدتی به‌عنوان کارشناس در “بنیاد ملی برای دموکراسی” خدمت کرده است. وی به‌طور منظم به‌عنوان یک مفسر در رسانه‌های بین‌المللی از جمله سی ان ان، بی بی سی، فایننشال تایمز، مجله فورچون، مجله فوربز، رویترز، نیویورک تایمز، زمان و واشنگتن پست ظاهر شده است.

 

 

سیامک نمازی و محسن کدیور

 

 

سایت فردا پیش از درباره فعالیت‌های وی نوشته بود: «شرکت “آتیه بهار” متعلق به خاندان نمازی نقش کار چاق‌کن بین المللی را برای شرکت‌های بزرگ نفتی بازی می‌کرد. در بررسی مدیران سابق و فعلی آتیه بهار به اسامی قابل توجه زیادی برمی‌خوریم که از جمله آنها می‌توان به “علیرضا اسیوار” قائم مقام کمپانی شل در ایران و “علی قزلباش” از مدیران برجسته شرکت نفت و گاز “هیدرو استات اویل” نروژ اشاره کرد که پیش از این در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مدیر آتیه بهار بوده‌اند.»

 

 

این سایت در ادامه خبر چند ماه پیش خود از آقای نمازی آورده بود: «در سال ۲۰۰۶ و پس از ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل، یک سازمان آمریکائی به‌نام “شبکه ۲۰/۲۰” تصمیم گرفت تا برای کمک به سیاستمداران و افکار عمومی آمریکا وارد عمل شود. برای انجام درست  این پروژه قرار شد تا اعضای هیئت اعزامی قبل از سفر، ملاقات و دیدارهائی با صاحب نظران مسائل ایران داشته باشند. افرادی چون گری سیک، ریچارد مورفی و سیامک نمازی از جمله سخنرانان این نشست‌ها هستند. سیامک همواره نقش پل ارتباطی برخی عناصر بدنام در داخل کشور را با دولت آمریکا بازی کرده و رانت وی و خانواده‌اش زمینه‌ساز نفوذ نرم آمریکا در ایران بوده است.»

 

 

سایت ضدانقلاب خودنویس هم در بخش دیگری از واکنشش به بازداشت احتمالی سیامک نمازی چنین نوشته است: «پدر سیامک در دوران سید محمد خاتمی، نفوذ بسیار زیادی یافت و مدیر سازمان غیردولتی همیاران غدا شد، که از سوی خیلی‌ها، یک “سازمان غیردولتی دولتی” محسوب می‌شد.»

 

 

در حال حاضر سه شهروند آمریکایی به دلیل جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی در ایران بازداشت به سر می‌برند.

 

 

نمازی در آتشکده زرتشتیان در شهر یزد

 

 

ده‌ها شهروند ایرانی نیز هم اکنون در زندان‌های آمریکا گرفتارند.

 

 

در آخرین نمونه، “مظفر خزاعی” از سوی دادگاهی در آمریکا به هشت سال و یک ماه حبس محکوم شد. این شهروند ایرانی پس از پایان دوره محکومیت باید سه سال نیز تحت نظر قرار بگیرد.

 

 

خزاعی متهم شده که با طرف‌های ایرانی «ایمیل‌هایی حاوی اطلاعات حساس رد و بدل کرده است» اما خزاعی در دادگاه گفته که این اطلاعات را با هدف ارسال معرفی‌نامه‌اش برای تدریس به دانشگاهی در تهران فرستاده است.

منبع؛ جام نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه