زمین‌خواران پرونده “گردنه حیران” را نمی‌خورند/ قوه قضائیه مراقب است

لازمه مبارزه با زمین‌خواری، برخورد قاطع و بدون اغماض مسئولان سه قوه به ویژه مسئولان قضایی با عاملان آن است که البته برخوردهای صورت گرفته در موارد گوناگون نشان از عزم دستگاه‌های مسئول در برخورد با این پدیده شوم دارد.

زمین‌خواران پرونده “گردنه حیران” را نمی‌خورند/ قوه قضائیه مراقب است
به گزارش ۸دی ، تخصصی در زمین شناسی ندارند، اما زمین‌خواری را خوب می‌شناسند، از کویر تا دریا؛ اشتهای رویایشان حالا چندین هزار پرونده زمین خواری روی دست مسئولین گذاشته است.

زمین‌خواری؛ مفسده‌ای که از چند برگ گزارش تخلف ساده شروع و به پرونده‌های بزرگ ختم می‌شود؛ گزارش‌هایی که گفته می‌شود بسیاری از آن از سوی مردم ارائه شده و بالغ بر ۳ هزار مورد در هفته است.
زمین‌خواران با تصرف اراضی اعم از دولتی، شخصی و یا با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه‌های مختلف اداری و با شناسایی خلا‌های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سوء استفاده‌های مالی و ملکی می‌پردازند.
آیا زمین‌خواران پرونده
زمین‌خواری پدیده شوم و رو به گسترشى است که در ۱۰سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. این معضل در سال‌های اخیر از چنان رشدی برخوردار بوده که هم اکنون در صدر جرائم بزرگ و مفسده آفرین اقتصادی قرار دارد.
اما اینبار توجه رسانه‌ها بر موضوع زمین‌خواری “گردنه حیران” متمرکز شده است، منطقه‌ ییلاقی که در شهرستان آستارا واقع شده، البته تا سال ۷۶ مسئولیت حفاظت از این جنگل‌ها با استان اردبیل بود که از سال ۷۶ به استان گیلان و خصوصاً شهرستان آستارا واگذار شده است.
گفته می‌شود که حدود ۱۶۰ هکتار از زمین‌های بکر گردنه حیران به طور غیرقانونی صرف ویلاسازی‌های میلیاردی شده در حالی که تنها ۳۰ هکتار از زمین‌های منطقه حیران، قابلیت ساخت و ساز داشته است.
با بالا گرفتن انتقادات نسبت به ویلاسازی غیرقانونی در منطقه تنگه حیران، کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از تشکیل کارگروهی ویژه برای پیگیری پرونده‌های زمین‌خواری گردنه حیران خبر داده و به ۳ وزیر کابینه دولت و رئیس بنیاد مسکن دستور ویژه‌ای را جهت رسیدگی به تخلفات گردنه حیران ابلاغ کرده است، که این امر می‌تواند گویای اهمیت این موضوع نزد دولتمردان کابینه یازدهم باشد.
بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی نیز در هشتاد و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد پرونده زمین‌خواری گردنه حیران، گفت: این محل بیش از ۲ هزار هکتار است که بالغ بر هزار هکتار آن جزء منابع طبیعی و هزار هکتار آن هم جز مستثنیات است و مالک دارد، طرح هادی را در آن منطقه پیاده کرده‌اند و براساس آن برخی افراد که صاحب مستثنیات بودند ساخت و ساز کردند که این با مجوز طرح هادی بود که توسط شورای شهر و دهیاری صادر شد؛ همچنین یک بخشی از آن که در محدوده زراعی بود نیز مجوز گرفتند.
سخنگوی قوه قضاییه به ساخت و ساز غیر مجاز در آن منطقه پرداخت و گفت: معدودی حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از هیچ کجا مجوز نگرفته‌اند و ساخت و ساز کرده‌اند، در منابع طبیعی آنجا هیچ تصرفی صورت نگرفته و اگر باشد اندکی در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر است و اگر مواردی بوده جزء مستثنیات است که باید پرسید آیا در مستثنیات حق ویلاسازی و ساخت و ساز دارند که باید نهادهای ذیربط در مورد آن تصمیم بگیرند.
وی در ادامه این موضوع به تشکیل پرونده در این زمینه پرداخت و گفت: این منطقه در مرز استان اردبیل و گیلان است و پرونده‌های محدودی در دستگاه قضایی گزارش و تجمیع شده و استانداری و قوه قضاییه در حال رسیدگی است؛ دستگاه قضایی و استانداری در اردبیل و گیلان در حال فعال هستند تا مستثنیات تفکیک شود که ببینند چقدر ساخت و ساز کرده‌اند و اگر ساخت و ساز غیر مجاز باشد مال هرکسی باشد برخورد می‌شود و اگر مجوز داشته باشند باید در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.
محمدعلی پور مختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بررسی پرونده زمین خواری گردنه حیران در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: سال گذشته در رابطه با تخلف زمین خواری در منطقه گردنه حیران اطلاعاتی بدست ما رسید و ما هم پیگیر نحوه تخلف شدیم و یکسری آمار و گزارشاتی را مبنی بر این موضوع جمع آوری کردیم.
آیا زمین‌خواران پرونده
وی با بیان اینکه موضوع زمین خواری در منطقه گردنه حیران موضوع جدیدی نیست افزود: موضوع این تخلف به سال گذشته برمی‌گردد منتها پس از آنکه این موضوع رسانه‌ای شد حساسیت‌ها مبنی بر این موضوع فضای موجود فعلی را شکل داد.
محمدحسین میرمحمدی” رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ارسال پرونده زمین‌خواری گردنه حیران به سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌های نظارتی به منظور جمع‌آوری اطلاعات تکمیلی خبر داد.
رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌های نظارتی اطلاعات تکمیلی در مورد پرونده زمین‌خواری گردنه حیران را ظرف مدت دو ماه آینده به کمیسیون اصل نود ارائه خواهند کرد تا این کمیسیون و کمیته زمین‌خواری مجلس طبق آن تصمیم‌گیری‌های مقتضی را انجام دهند.
آیا زمین‌خواران پرونده
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم از نهایی شدن گزارش این سازمان درمورد تخلفات زمین‌خواری گردنه حیران خبر داد.
وی تاکید کرد: به دلیل اینکه محرمانه بودن این گزارش، از بیان جزئیات آن معذورم.
پس از اعلام قاضی سراج مبنی بر نهایی شدن گزارش تخلفات گردنه حیران به سراغ رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری مجلس شورای اسلامی رفتیم، وی در رابطه با اظهارات سراج تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور باید در اسرع وقت گزارش تکمیلی پرونده حیران را به کمیسیون اصل نود ارسال کند.
میرمحمدی ادامه داد: با ارسال پرونده تکمیلی گردنه حیران، کمیسیون اصل نود و کمیته مبارزه با زمین‌خواری به رسیدگی خود ادامه خواهد داد.
سخن آخر
“تعداد پرونده‌ها زمین خواری هر روز درحال افزایش است” این اظهارات رئیس سازمان امور ارضی کشور است. وی همچنین از آماری خبر می‌دهد که حکایت از مشارکت مردم در کوتاه کردن دست‌زمین خواران دارد. “مردم هر هفته ٢ تا ٣‌هزار گزارش از تخلفات زمین‌خواری را به سامانه تلفنی ١٣١ اعلام می‌کنند” یعنی هر روز بیش از ۴٠٠ گزارش مردمی.
اما دانستن این نکته ضروری است که لازمه موفقیت در زمینه مبارزه با زمین‌خواری، برخورد قاطع و بدون اغماض مسئولان سه قوه به ویژه مسئولان قضایی با عاملان آن است که البته برخوردهای صورت گرفته در موارد گوناگون نشان از عزم دستگاه‌های مسئول کشور در برخورد با این پدیده شوم دارد./ باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه