بررسی و تحلیل توصیه های رهبر معظم انقلاب از نحوه کار در سینمای کشور+ عکس

پیشنهادات رهبر معظم انقلاب برای فیلمسازی به اهالی سینما در دیدار ها و پیام های مختلف، در قالب اینفوگرافیک منتشر شده که به این مناسبت بررسی و تحلیل کوتاهی خواهیم داشت.

بررسی و تحلیل توصیه های رهبر معظم انقلاب از نحوه کار در سینمای کشور+ عکس

به گزارش سرویس سینمایی ۸دی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای چند روز قبل پیشنهادات مقام معظم رهبری را برای فیلمسازی به اهالی سینما در دیدار ها و پیام های مختلف، در قالب اینفوگرافیک منتشر کرد که به این مناسبت بررسی کوتاهی خواهیم داشت.

14

برای دریافت اینفوگرافیک در سایز اصلی اینجــــــــــــا کلیک کنید

 

رهبر معظم انقلاب همیشه و در همه ادوار برای روشنایی راه و راهکار در عرصه های مختلف توصیه هایی را به صورت کد و تیتر وار بیان میدارند که بعد از آن وظیفه همه اقشار و به خصوص خواص جامعه برای تحقیق و بررسی و گسترش در جامعه است.

گزیده ای که از سخنان رهبری برای سینمای ایران انتخاب شد شاید به شکل تیتر وار بتوان به آنها پرداخت و کار تولید کرد اما در کل عقبه ی این دسته بندی ها در چیست؟! آینده این روش به کجا میرود!؟ لازمه دست یابی به این توصیه های با ارزش چه طور خواهد بود؟!

همانطور که در تصویر اینفوگرافیک بالا آمده است عناوین کلی در نظر گرفته شده که شامل: دفاع مقدس، نماز، عدالت، سبک زندگی، دشمن شناسی، تاریخ انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، فلسطین، سیره اهل بیت(ع)، جهت گیری های کلی یا سینمای دینی.

اینکه واضح است که حکومت ولایت فقیه برای اتصال به حکومت امام مهدی(عج) خواهد بود و لازمه آن داشتن یک جامعه ای پویا، آگاه و بصیر، داشتن قدرت تشخیص و تحلیل در جهان و متعهد به آموزه های اسلامی در همه ابعاد است.

دفاع مقدس: دفاع حکومت اسلامی از ارزشهای اسلامی با مدد جویی از اهل بیت(ع)  در جنگی اعتقادی و سیاسی.

نماز: تکلیف واجب شرعی برای جامعه اسلامی.

عدالت: مهمترین محوریت حکومت امام مهدی(عج).

سبک زندگی: طبق تصویر بالا و همانطور که در جزئیات به طور تیتر وار عنوان شده است، با تکیه کردن بر فرهنگ غربی و زنده کردن آن با القای فرهنگ غیر اسلامی غربی مقابله کنیم.

دشمن شناسی: که شناسایی دشمن بیرونی مشخص و دشمن درونی نفسانی.

تاریخ انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی: در واقع نشان دادن اینکه شکل گیری انقلاب اسلامی با چه الگویی بوده و مورد خشم چه کسانی قرار گرفته و دستاورد آن چگونه زمینه شکل گیری بیداری اسلامی منطقه طبق این الگو شده است.

فلسطین: نشان دادن مظلومیت مسلمانان و نسل کشی آنان در سرزمین خود، که توسط یک رژیم فاسد تحت حمایت دولت های سلطه جو شکل میگیرد.

سیره اهل بیت(ع): که کاملا واضح است برای رسیدن به زندگی انسانی و اسلامی و شرافتمندانه الگو گیری از ابعاد زندگی ائمه را می طلبد.

جهت گیری های کلی: که در واقع تمام مسائل را درجهت رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی مردم در خود حل میکند.

در یک نگاه کلی به عناوین وجه اشتراکی در بین آنها پیدا میشود و آن پیاده کردن اسلام حقیقی وزمینه سازی برای رسیدن به جامعه مهدوی است و همچنین در این راه مقابله با نظام استکبار است که مقام معظم رهبری همیشه در فرمایشاتشان تاکید به دشمنی نظام استکبار به الاخص آمریکا با نظامهای اسلامی و عدالتخواه دارند.

نظام استکبار در کجا است به چه خطاب میشود؟!

نظام به معنای یک مجموعه هماهنگ و استکبار که از کبر و غرور می آید و ریشه همه اینها شیطان است، پس اینطور میشود که مجموعه ای هماهنگ که حدود جغرافیایی ندارد و هرچه که تبلیغ کننده و پیرو کبر و نیرنگ باشد جزء آن محسوب میگردد.

در این بین سینما هم وسیله ابلاغ است اما تنها مبلغ این تفکر نیست که عده ای سینما را فریب کار و نیرنگ می دانند، شاید به این سمت برگردانده باشند اما میتوان آن را زبان جامعه; حقیقت و هر روح پاک الهی و تبلیغ آموزه های اسلامی قرار داد.

نبرد خیر و شر، خدا وشیطان، اسلام و کبر ؛ که تمامی مسائل به این دو شاخه آغاز میشود و به نبرد اصلی آخرالزمان و فراهم آوردن زمینه ظهور امام مهدی(عج) ختم خواهد شد.

ولی برای عمل به این دسته بندی در این اینفوگرافی ؛ اول به تجمیع رسیدن و دوم مشخص شدن استعداد و وظایف هنرمندان، به گونه ای از پیش نیاز های شخصی هر هنرمند است!

اول به تجمیع و باور رسیدن است؛ که در این عرصه بیشتر سینماگران و هنرمندان در یک شلخته بازاری کار میکنند که فقط خودشان میبینند یا خواص جامعه!

تعارفات; خجالت; غربزدگی; عدم شکل گیری هدف درونی و ذاتی خود هنرمند و هدف بیرونی و اینکه بداند از هنر چه میخواهد و…..از جمله مشکلات و آفت های قابل رویت این روزهای سینمای ما را شکل میدهد.

یک هنرمند هرآنچه که از فطرت درون و محیط بیرون به عنوان زیبایی و اخلاق و سرشت پاک انسانی هست را برای خود برگزیند و با آرامش خود به منطق و بعد به نگاه و بصیرت درست از خود و پیرامون خود از طریق آموزه های اسلامی برسد و آنجاست که میتواند با حقیقتی که در دست دارد بر جامعه خویش اثر بگذارد ; و همه اینها را مدیون زیبایی آرامش و نگاه مهربانانه به پیرامون خود از نگاه اسلام و شناخت فطرت پاکی که از خداوند در درونش گذاشته است.

با این حال این تقسیم بندی یک استارت خوبی برای شروع در این هجمه های جهانی و این آشفته بازار علیه سینمای اسلامی جهان اسلام است که از جبهه شر و نظام استکبار بیرون می آید و همینطور که سینمای غرب و هالیوود چقد جلوتر و فعال تر در اشاعه فرهنگ جبهه مقابل هستند که در لابه لای سخنان رهبری راهکارهایی برای مقابله با آن بیان شده که در این اینفوگرافی موجود است.

تقسیم وظایف هنرمندان بر اساس استعداد ها هم میتواند در خور توجه قرار بگیرد ، به طوری که هنرمندان در جبهه ها و عقاید گوناگون به ارائه آثار نپردازند و همه و یا حداقل آنهایی که قصد زنده کردن زمینه مهدویت در جامعه و جهان را دارند، در یک جبهه مشترک ، با اتحاد و همدلی و برنامه ریزی، هر یک گوشه ای از کار را گرفته تا اینگونه آثار هنری و فیلمها بتواند اثر گذاری ملموس و قابل مشاهده داشته باشد.

امید مهمترین مسئله است و امیدواریم که سینمای دینی ما با این شروع و آغاز زمینه تحول بزرگی را فراهم کند و مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند:

«الان کلید دست شما [سینماگران] ست. من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شماست»

لینک خبر مربوط به سینما

 

محمد جواد فلاح

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
شهروند
تحلیل جالبی بود استفاده کردیم تشکر نگاه متفاوتی را به مقوله هنر این روزها در 8دی شاهد هستیم خوب است
amir
تا آخرش خوندم انصافا مطلب خوبی بود هرچند بازهم جای کار داشت ولی در هر حال بسیار بجا بود
علی
موضوع سینما خیلی مهمه اما گاهی اوقات به مسخره گرفته میشود لطفا از این مطالب بیشتر کار کنید
بهروز در پاسخ به علی
هر کی به مسخره میگیره حالیش نیست...
ناشناس
عالی... لینک گذاریتون منو کشته
در حاشیه