آقایان، رطوبت هوا جیب مردم را نمناک کرده است!

چند سال پیش بحث ها و درخواست هایی پیش آمد در خصوص پرداخت حق جذب فوق العاده بدی آب و هوا به کارکنان دولت در استان گیلان و مصادیق برخورداری از آن که پس از کش و قوس های بسیار حذف شد.

آقایان، رطوبت هوا جیب مردم را نمناک کرده است!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از بهجت نیوز، ظاهرا مصادیق مناطق بد آب و هوا را سازمان هواشناسی معین می کند.اینکه تعریف سازمان هواشناسی برای معرفی مناطق بد آب و هوا چیست برای نگارنده مشخص نیست.اما با توجه به شرایط اقلیمی مناطق حاشیه دریای خزر و تحمیل هزینه های زیادی که این نوع خاص آب و هوا به ساکنان نوار شمالی کشور(استانهای گیلان و مازندران و گلستان) ایجاد نموده به نظر می رسد که این منطقه باید دارای شرایط بدی آب وهوا تعریف شود.

برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان محترم خصوصا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به این نکات توجه داشته و این مناطق را دارای شرایط آب و هوایی خاص تعریف نمایند تا بلکه قسمتی از این هزینه های تحمیلی از ناحیه اقلیم بر ساکنان آن جبران شده و اوضاع مالی کارمندان و کارگران قدری بهبود یابد.

سالهاست که ما متوجه این نکته شده ایم که سرسبزی شمال فقط پوششی برای محرومیت ها و نداری های این منطقه  علی الخصوص استان گیلان شده است و به همین دلیل ،شرایط سخت و هزینه های بالای زندگی در این شرایط آب و هوایی از دید مدیران عالی و برنامه ریزان کشور و حتی نمایندگان و مدیران استان نیز پنهان مانده و مورد توجه قرار نگرفته است.

بنابراین  این سرسبزی و پوشش جنگلی و به جای آنکه قاتق نان ما شود بلای جان ما شده زیرا هجوم گردشگران که اغلب حاصل آن تخریب و آلودگی محیط طبیعی،تغییر کاربری اراضی،افزایش زباله،ترافیک،ایجاد گرانی مضاعف و در نهایت تولید زحمت بیشتر برای ساکنان شده است.

مدیران عالی کشور معمولا تصورشان از محل زندگی ما مناطق خوش آب و هواست.آنها شهرهای شمالی را خوش آب و هوا می شناسند و لابد تصورشان این است که همه چیز هم در این شهر ها گل و بلبل است. حال آنکه واقعیت چیز دیگری است. زیرا شرایط اقلیمی هزینه های فراوانی را به ساکنان شمال بویژه گیلان تحمیل نموده است.

میانگین بارندگی در گیلان ۱۵۰۰ میلی‌متر در سال است.استان گیلان با متوسط ۱۳۵ روز بارندگی در سال ،مرطوب‌ترین استان کشور و همچنین مرطوب‌ترین منطقه از حاشیه جنوبی دریای خزر می‌باشد. ارتفاعات البرز مانند یک سد از انتقال رطوبت دریای خزر به سمت فلات داخلی ایران جلوگیری می‌کنند و موجب افزایش رطوبت و بارندگی در این ناحیه می‌شوند. بطورکلی میانگین رطوبت نسبی در استان گیلان حدود ۸۰ % می‌باشد که این مقدار می‌تواند به حداکثر ۹۶ % در مهرماه (اکتبر) و حداقل ۵۵% در تیرماه (ژوئیه) برسد.

در تابستان به دلیل گرمای زیاد ، شرجی بودن و رطوبت هوا بیشتر احساس می‌شود. رطوبت بسیار بالای استان علاوه بر اینکه در فصل گرم بر دمای محسوس و شرایط آسایش دمایی تاثیر نامطلوبی میگذارد.مشکلات زیادی نیز ایجاد می کند که فقط قسمتی از تاثیرات منفی آن به شرح زیر فهرست می گردد.

 ۱-هزینه های احداث ساختمان بسیار بالاتر از سایر استانها است چون سقف خانه ها حتما باید شیروانی باشدو بسیار سریع هم مستهلک می شود.تقریبا در تمام ایران بجزء منطقه پر باران شمال سقف خانه ها مسطح و با بتون و قیر اندود کردن یعنی کمترین هزینه پوشیده و به پایان میرسد. اما در شمال تازه از همین مرحله هزینه مضاعف سربندی (با چوب یا آهن) و سپس پوشش حلبی یا ایرانیتی آغاز می گردد.

۲-تاسیسات ساختمانی ،لوازم برقی و فلزی منازل  بر اثر رطوبت زیاد خیلی زود تر از مناطق دیگر خراب شده واز کاز می افتند.

۳-هزینه نگهداری اتومبیل و تاسیسات مکانیکی به دلیل تاثیر نامطلوب رطوبت بسیار بالاتر از سایر نقاط است.

۴با توجه به هزینه بالای استهلاک ساختمانی ،تاسیسات و سایر  سیستم ها، سرمایه گذاری  صنعتی و تولیدی توجیه اقتصادی ندارد. شاید به همین دلیل در استان گیلان ارزش افزوده صنعت رتبه شانزدهم کشور را دارا است.

 ۵-با وجود رطوبت زیاد امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد.هم قیمت کولر و هم هزینه برق مصرفی  کولر گازی  بیشتر  از کولر های آبی است.

۶-رطوبت و بارندگی مداوم حتی هزینه لباس، کفش کلاه ، چتر و … زیادی را نیز به ساکنان تحمیل می نماید.

۷-نگهداری بسیاری از مواد غذایی در محیط گیلان خیلی سخت است زیرا در کوتاه ترین زمان  نمور و فاسد می گردند. 

به دلیل شرایط اقلیمی که فقط قسمتی از آنها بیان شد زندگی در گیلان همیشه سخت و پرزحمت بوده است تا جاییکه از قدیم گفته اند که “مرگ می خواهی برو گیلان”. واقعیت این است که زندگی با پشه و رطوبت و شرجی هوا در تابستان،باران های مداوم ،سیلاب و زمین باتلاقی در سایر فصل ها چندان هم بی دردسر و همراه آسایش نیست. به همین دلایل شرایطی ایجاد شده است که از نظر اقتصادی نیز اوضاع استان گیلان چندان مساعد نیست که بحرانی نیز هست. شاید فقط قسمتی از نامه یکی از نمایندگان مردم رشت به رئیس جمهور(مرداد ماه ۹۱) می تواند بهترین مستند این ادعا فقط باشد.

“نرخ بیکاری رتبه ۲۷ کشوری و رتبه ۲۸ شهری – تولید ناخالص رتبه نهم کشوری- سرانه تولید رتبه سیزدهم کشور- ارزش افزوده صنعت رتبه شانزدهم کشور- ارزش افزوده خدمات ، رتبه هشتم کشور- میزان تولید سالانه کشاورزی،رتبه دوازدهم کشور- سطح زیر کشت کشاورزی ، رتبه بیستم کشور- و…”

وخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .

با توجه به مطالب مطرح شده از مسئولان محترم استان گیلان، برنامه ریزان،نمایندگان مجلس شورای اسلامی ومعاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی…تقاضای اقدام قاطع جهت برقراری فوق العاده بدی آب و هوا در حکم کارگزینی کارکنان دولت دارم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه