نوبخت: قرار نیست مجلس رأی گیری کند/ سبحانی نیا: مجلس بررسی و اعلام رأی در مورد برجام را وظیفه خود می داند

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در واکنش به اظهارات نوبخت گفت: دولتی ها نمی توانند برای مجلس تصمیم گیرنده باشند و ملاک آن ها در هر مورد مانند بررسی توافقنامه هسته ای ملاک کار مجلس نیست.

نوبخت: قرار نیست مجلس رأی گیری کند/ سبحانی نیا: مجلس بررسی و اعلام رأی در مورد برجام را وظیفه خود می داند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دیارباران، بعد از جمع بندی توافق هسته ای در وین اظهارنظرهای مختلفی نسبت به متن برجام ایراد شد. طبق گفته مسئولان اعلام شد متن بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی ایران و کنگره آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تصویب توافق مراحل نهایی خود را طی خواهد کرد.

در همین رابطه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه به مطالب متفاوتی نسبت به بررسی متن توافقنامه هسته ای در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که موضع دولت در قبال برخی درخواست‌های نمایندگان که عنوان شده متن توافقنامه باید در قالب یک لایحه به مجلس ارسال شود، گفت: اینکه متن توافق را در لایحه به مجلس ارسال کنیم حرف جدیدی است که می‌شنویم.

نوبخت: قرار نیست در مجلس پیرامون متن توافقنامه رای‌گیری صورت بگیرد

نوبخت افزود: شورای عالی امنیت ملی بررسی این متن را آغاز کرده و دبیر این شورا هم به حسب نیاز گزارش‌هایی را از نحوه چگونگی بررسی‌ها ارائه خواهد داد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مرجعی که باید این متن را بررسی کند شورای عالی امنیت ملی است، افزود: مجلس مشخص کرد که یک مرجعی(شورای عالی امنیت ملی) این متن را بررسی کند و همچنین قرار نیست در مجلس پیرامون این متن رای‌گیری صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مجلس به شورای عالی امنیت ملی ماموریت داده تا با در نظر گرفتن محورهای مورد نظر آنها و حفظ خطوط قرمز نظام و رهنودهای رهبری این متن را بررسی کند.

اظهارات دولتی ها ملاک کار مجلس نیست

حسین سبحانی نیا در گفت وگو با خبرنگار «دیارباران» با اشاره به روند بررسی توافق نامه مذاکرات ۱+۵ در وین در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: خانه ملت دولت را در قالب طرح الزام موظف به رعایت خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن ها حفظ دستاورد های فناوری هسته ای کرده است.

وی تصریح کرد: طبق این لایحه که به تصویب نمایندگان خانه ملت رسید متن بیانیه توافق نامه مذاکرات هسته ای باید توسط نمایندگان مردم در خانه ملت مورد بررسی قرار بگیرد، همانطور که کنگره آمریکا این کار را انجام می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس در واکنش به اظهارات نوبخت، اضافه کرد: دولتی ها نمی توانند برای مجلس تصمیم گیرنده باشند و ملاک های آنها در هر مورد مانند بررسی توافق نامه هسته ای ملاک کار مجلس شورای اسلامی نیست.

مجلس بررسی و اعلام رأی در مورد برجام را وظیفه خود می داند

سبحانی نیا با تاکید بر اینکه مجلس به استناد اصول قانون اساسی در بندهای ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی وظیفه خود می داند که در این زمینه ورود پیدا کند، ابراز کرد: مجلس بررسی برجام و اظهار نظر در این رابطه را جزء وظایف خود می داند لذا کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس شورای اسلامی به دقت در این مسئله ورود پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه آقایان عراقچی و صالحی و در مجموع عوامل تیم مذاکره کننده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس حضور یافتند و در جلسات چهار و پنج ساعته مسائل مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و ابعاد آن در کمیسیون بررسی شد، بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی هم مصوب شد که یک کمیسیون ویژه این مورد برای رسیدگی و جمع بندی نظرات تشکیل شود.

برجام در خانه ملت به رأی گذاشته می شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس اظهار کرد: ورود مجلس شورای اسلامی در بررسی توافق نامه هسته ای منطبق بر چهار چوب ها و مصالح نظام جمهوری اسلامی و خطوط قرمز مورد تأکید مقام معظم رهبری است که مجلس هم در این رابطه مصوباتی دارد و این برجام در خانه ملت به رأی گذاشته می شود.

متن ترجمه شده دوم برجام را با متن اصلی انگلیسی تطبیق می دهیم

سبحانی نیا در ادامه به ارائه متن دوم ترجمه برجام در مجلس اشاره کرد و افزود: متن دوم به جمع نمایندگان خانه ملت و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی ارائه شد و دقت نظر بیشتری برروی نسخه جدید آن اعمال شده است و همه ملاحظات مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هنوز ترجمه را با متن انگلیسی تطبیق نداده ایم و این ار صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: این متنی است که وزارت امور خارجه تائید کرده و می توان به آن استناد کرد و در تذکرات صحن علنی مجلس این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه