حتی یکبار نشده است که استاندار انتقادات احزاب و گروهها و فعالان سیاسی را بشنود

کربلایی گفت: در استان گیلان نیز حتی یکبار اتفاق نیافتاده است که استاندار محترم پیشنهادات و انتقادات احزاب و گروهها و فعالان سیاسی و اقتصادی را بشنود .

حتی یکبار نشده است که استاندار انتقادات احزاب و گروهها و فعالان سیاسی را بشنود

به گزارش ۸دی نیوز، سایت خبری رشت پرس مصاحبه ای با حاج حسن کربلایی انجام داده که در ادامه می خوانید:

رشت پرس : با توجه به فعالیت شما در حزب موتلفه ی استان ، اهم فعالیت های این حزب را در سالهای گذشته چگونه ارزیابی می کنید ؟

حزب موتلفه ی اسلامی به مانند سایر احزاب یک تشکیلات غیر دولتی است و مجموعه ای از افرادی می باشد که از اقشارو اصناف مختلف با رده های سنی گوناگون در این حزب فعالیت می کنند .

احزاب چیز جدایی از مردم نیستند . جلسات مختلفی در حزب موتلفه برگزار می شود که اقشار گوناگون در آن شرکت می کنند . کارگروههای مختلفی با شرکت اعضا و افراد مختلف تشکیل می شود ، نظیر جلساتی برای هنرمندان ، صاحبان نشریه و اصحاب رسانه و یا جلساتی برای فرهنگیان ، اساتید دانشگاه و… و دیدگاههای مقام معظم رهبری در آن موضوعات مورد بررسی قرار می گیرد و در خصوص مسایل ارزشی صحبت می شود . برای جوانان و هیات های مذهبی نیز جلسات ویژه ی اعتقادی برگزار می گردد و کارگروه مخصوص امر به معروف و نهی از منکر نیز داریم . پیگیری مبحث سبک زندگی اسلامی ایرانی نیز در جلسات ویژه نوجوانان و جوانان مطرح می شود .بخش از این جلسات به صورت روتین و به طور رسمی برگزار می شود و بخشی فعالیت های ویژه است نظیر طرح تابستانی بصیرت که با جدیت دنبال می گردد . در سال گذشته ۱۹ عنوان جلسه و کلاس برای بیش از ۱۰۰ نفر از نوجوانان برگزار شد و هدف از این جلسات آشنایی آن عزیزان با مسایل دینی و اعتقادی بود . برای دانشجویان در سطح شهر رشت نیز جلساتی داریم و وظیفه ی ما این است که در حد توان و بضاعت خود در زمینه ی موضوعات سیاسی و اتفاقاتی که در کشور رخ می دهد اعلام نظر کنیم . حزب موتلفه نشریه ای نیز دارد که مواضع دبیر کل حزب در آن بیان می شود .

ما نیز مواضع خود را در وبلاگ شخصی و یا پایگاههای خبری منتشر می کنیم . کارهای گوناگونی در این حزب صورت می گیرد . تشکیلات سیاسی آن از سال ۱۳۵۲ توسط حضرت امام (ره) ایجاد شد و با کمک و توصیه ایشان مجموعه ای از نیروهای مقدس دور هم جمع شدند . ۵۴ سال از عمر این تشکیلات می گذرد و در طول این سالها فعالیت های زیادی را داشته است .

رشت پرس : نقش جوانان در حزب موتلفه ی گیلان تا چه حد است ؟

تقریبا اکثر افرادی که در تشکیلات حزب در گیلان فعال هستند جوانند . حتی افرادی در تشکیلات داریم که از دوران دبیرستان با شرکت در کلاس های بصیرت به این تشکیلات قدم می گذارند . هر چقدر نیروهای جوان و قشر جوان تقویت شوند در فعال سازی تشکیلات نقش مهمتری خواهند داشت . بنده اعتقاد دارم که باید از نیروهای جوان و سنین پایین در تشکیلات مختلف استفاده کرد چون افرادی که سن و سالی از آنها گذشته به علت داشتن کهولت سن از انجام برخی از فعالیت ها معذور هستند . البته برخی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی که نیاز به تجربه بزرگان است باید از افراد پخته ، با تجربه و عالم در آن زمینه بهره برد نظیر مجلس خبرگان که نیازمند علمایی است که در حوزه های علمیه در طول سالها تجارب ارزنده ای را کسب نموده اند و ابهامی وجود ندارد که این افراد دین خود را به دنیا بفروشند . اما زمانی که مثلا در خصوص ورزش صحبت می کنیم باید از نسل جوان استفاده شود و بر روی نسل جوان سرمایه گذاری می شود . در بخش کارگروههای فرهنگی در موتلفه از جوانان بهره گیری می شود و جوان سازی بدنه ی تشکل در زمینه ی سیاسی و دینی یک ضرورت است .

رشت پرس : انتقادات زیادی را در زمینه ی انتصابات مدیران در مصاحبه های گوناگون داشتید . نقاط ضعف دولت های نهم و دهم و مقایسه آن با دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید ؟

به عقیده ی بنده ، شاید طلایی ترین دوران در نظام جمهوری اسلامی دوره ی ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود . شاید برخی ها بخواهند در زمینه ی این موضوع کلنجار بروند اما این امر ، اعترافاتی است که سازمانهای بین المللی نیز داشته اند . پیشرفت ، سازندگی ، توسعه و فعالیت در کشور ایران در دوران آقای احمدی نژاد یازده برابر نورم جهانی بوده است . به عبارتی ایران تبدیل شده بود به یک کارگاه بزرگ سازندگی . در حال حاضر اقای روحانی برای افتتاح سدی تشریف می برند ، این سد در این دوسال ریاست جمهوری ایشان ساخته نشده بلکه از گذشته بر روی آن کار شده است . در یک دورانی صحبت از این به میان آمد که پولهای نفتی که گرفته می شود چه می شود ؟

زمانی آقای روحانی به عسلویه رفتند و شرایط آن منطقه را دیدند و بیان کردند که کشور ما می تواند در سال ۴۰ میلیارد دلار درامد گازی داشته باشد . به طور طبیعی اگر سرمایه گذاری های قبلی انجام نمی گرفت و اگر پول های فراوان در آنجا سرمایه گذاری نمی شد و کارهای زیر بنایی صورت نمی گرفت امروز این رضایت مندی حاصل نمی شد . بنابراین در زمینه های مختلف سازندگی رشد داشتیم و ایران اسلامی در تمامی صحنه ها در دنیا مطرح بوده و هست . البته تمامی این دستاوردها به یمن وجود مقام معظم رهبری است . اگر دولت ها بتوانند سیاست های کلی نظام را در داخل و خارج اجرا کنند ما به آنها دولت های موفق می گوییم . آقای احمدی نژاد در بسیاری از این زمینه های موفقیت هایی داشته و در برخی مواقع نقاط ضعفی نیز داشته است . در شش سال اول دولت ایشان ، فعالیت های گسترده ای صورت گرفت . بیشترین تعاریف را از مقام معظم رهبری در دولت گذشته داریم اینکه دولت پرکار است و فعالیت های شبانه روزی انجام می گیرد و یا وزرای ایشان که افراد مردمی بودند و بحث سفرهای استانی ، بحث یارانه ها و بحث کارت سوخت بنزین که دولت های دیگر آنرا انجام ندادند ، شجاعت خاصی در دولت آقای احمدی نژاد بود . اما از سوی دیگر اشکالاتی نیز به وجود داشت که همین موارد هم باعث شد که در یک برهه ی زمانی اصولگرایانی که حامی ایشان بودند دیگر از حمایت وی سر باز زدند . نظیر ماجرای وزیر اطلاعات ، خانه نشینی چند روزه و صحبت هایی که از طرف مشاور ایشان مطرح می شد .

در خصوص دولت آقای روحانی باید عرض کنم که کارنامه ی فعالیت این دولت پس از ورود به سال سوم مشخص می شود . در طول دو سال فعالیت یک دولت بهانه های زیادی وجود دارد نظیر اینکه مدیران و نیروهای هنوز تعویض نشده اند و یا بودجه ی لازم برای انجام فعالیت وجود ندارد .

تا پایان امسال می توان در مورد این دولت قضاوت کرد که موفق بوده یا نبوده است . تا کنون در زمینه ی فعالیت های دولت از سوی مقام معظم رهبری کلامی عنوان نشده است . البته در خصوص مذاکرات ایشان صحبت هایی را بیان فرمودند . اینکه خط قرمز مذاکرات باید رعایت شود مرتبا مورد تاکید ایشان بوده است . اما تا کنون در طول مدت دوسال از مقام معظم رهبری نشنیده اید که در زمینه ی اقتصادی این دولت را تا حدودی موفق اعلام کنند .

البته در کلام مدیران همیشه خوش و بش هایی وجود دارد . چنانچه در جشنی که در ۲۴ خرداد در رشت برگزار شد و آقای استاندار و سایرین عنوان کردند که این دولت موفق بوده است و اگر بخواهیم سفر دکتر روحانی را به استان ارزیابی کنیم باید به آنها اعلام کنم که در سفر آقای روحانی چه پروژه ای افتتاح شد ؟ و یا اینکه چه پروژه ای کلید خورد ؟

در استان گیلان چنین اتفاقاتی نیافتاده و سرمایه ای جذب نشده است . البته این بدان معنی نیست که اگر دولت بودجه ای داشته باشد ما می توانیم فعالیت کنیم .

طرحی در کمیته ی امداد امام خمینی وجود دارد در زمینه استفاده و بهره وری از زمینهایی که در کنار خانه های روستایی وجود دارد و بعد از کشت اولیه بلا استفاده می ماند . در این طرح مراکز تولیدی کشاورزی نظیر تولید قارچ را در همان زمین ها پیش بینی کرده که در استان مازندران نیز این امر در حال انجام است .

با ۲۰ متر زمین می توان شرایطی را فراهم آورد که خانواده ای بتواند در آنجا به فعالیت تولیدی بپردازد و امرار معاش کند این طرحها نیاز به سرمایه گذاری میلیاردی ندارد .نیاز به این نیست که دولت سرمایه گذاری آنچنان داشته باشد بلکه نیازمند همت و تعامل است . باید فکر کنیم که مایحتاج مردم چگونه تامین شود . این توقع از آقای روحانی نیست بلکه مدیران اعم از استاندارد و معاونین و مدیران نهادهای استان باید چاره اندیشی کنند . مدیران و دولتمردان ما درگیرمسایل حزبی و سیاسی هستند . برخی از آنها می اندیشند که این دوران و فرصت ممکن است از دست برود و باید تشکیلات خود را تقویت کنند و برای انتخابات آینده برنامه ریزی کنند و از امکانات دولتی بهره گیری کنند . ما حق داریم که نقد کنیم بعضی از مدیران استانی را و دولت امیدوار است که بتواند پیشرفت کند . پس استاندار نماینده ی دولت است در استان و باید منافع دولت را در این خطه تامین کند . امیدواریم که مدیران بتوانند برای توسعه ی استان سرمایه گذار جذب کنند .

از نظر من ، دولت آقای روحانی که مقام معظم رهبری حتی منتقدین ایشان را از نقد شدید باز داشتند و از مجلس خواسته اند که به دولت از نظر قانونی و بودجه حمایت کنند دولت فعالیت های کمی داشته است . حال باید دید که در مذاکراتی که پیش رو دارند و فکر می کنند در وضعیت اقتصادی تاثیر خواهد داشت به چه صورت خواهد بود .

رشت پرس : مرز بین تخریب و نقد در حزب موتلفه ی اسلامی چگونه تعریف شده است ؟

حزب موتلفه ی اسلامی با حفظ کرامت برای مدیران کشور اعلام موضع می کند . تخریب مختص افرادی است که برنامه ی مشخصی ندارند و احساس محرومیت از مدیریت ها می کنند . این حالت از تخریب را احزابی که از گذشته بوده اند نمی توانند دنبال کنند . ما از احزاب اصلاح طلب که در گذشته دولت نهم و دهم را تخریب کرده اند انتقاد داریم . در حال حاضر دولت و بودجه در اختیار آنان است و باید کار کنند و به مردم گزارش کار دهند . نقد همیشه خوب است و دولت باید استقبال کند . تاکید مقام معظم رهبری نیز بر این امر است که دولت در بحث مذاکرات هسته ای ، انتقادها و نظرات را بشنود و پاسخ دهد و نقد های مثبت را عملیاتی کند . در زمینه های سیاسی و اقتصادی نیز وضع بر همین منوال است .

در استان گیلان نیز حتی یکبار اتفاق نیافتاده است که استاندار محترم پیشنهادات و انتقادات احزاب و گروهها و فعالان سیاسی و اقتصادی را بشنود . این نظام متعلق به ماست این تفکر که چون به این دولت رای ندادیم پس باید کارشکنی کنیم ، تفکر دینی و اسلامی نیست . معتقد هستیم که این دولت با رای ما بر سر کار نیامده بلکه با رای یک مجموعه از مردم استقرار یافته است و در حال حاضر دولت نظام مقدس جمهوری اسلامی ست و باید این دولت را تقویت کنیم ولو اینکه با برخی از دیدگاههای آن مخالف باشیم . توقع ما این است که وقتی نقدی می کنیم فردی پیدا شود و بگوید که چرا نقد می کنید . اخیرا در صحبت هایم خطاب به آقای استاندار مطرح کردم که در جشنی که در سالگرد دولت تدبیر و امید برگزار شد کدامیک از سخنرانی که در آنجا حضور داشتند معتدل بودند ؟

سوابق تندروی های آن افراد موجود است . همان جریاناتی بودند که نقش تندروی در اصلاحات را داشتند و در جریان فتنه نقش اساسی ایفا کردند . موضوع فتنه خط قرمز نظام است و ما توقع داریم که استاندار محترم این انتقادات را پیگیری کنند . ما می توانیم در حد کمک و یاری نقد کنیم نه در حد تخریب .

رشت پرس : عدم هم نشینی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خواست های شماست یا نمایندگان ؟

برای برخی از نمایندگان هم نشینی با بنده مقرون به صرفه نیست . در بعضی از موضوعات بنده توقعاتی دارم . وقتی که مقام معظم رهبری عنوان می کنند که جریان فتنه خط قرمز نظام است و توقع براین است که کسانی که در فتنه دست داشته و یا حمایت کرده اند مدیران این کشور نشوند و یا اینکه در جایی مواضع خود را به صورت شفاف بیان کرده باشند . به عنوان مثال بیان کنند که به آقای موسوی و کروبی رای دادند اما با اتفاقاتی که در سال ۸۸ در کشور افتاد موافق نبوده اند و یا با آن شعارها و اهانت هایی که به مقام معظم رهبری ، نظام و خون شهدا شد مخالفت خود را اعلام کنند . یک مدیر وظیفه دارد که اعلام موضع کند . توقع بنده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که درخصوص انتصاب مدیران در استان دقت نظر بیشتری داشته باشند . بنده در زمینه ی انتصاب یکی از مدیران فرهنگی استان به نمایندگان پیامک دادم که مخالفت و موافقت خود را در خصوص انتصاب اعلام کنند و چون اعلام موضع نکردند به صورت یک طرفه ارتباط خود را قطع کردم و طبیعی است که در مورد انتخابات نیز اگر کاندیدا شوند از ایشان حمایت نخواهم کرد و این نظر ، نظر تشکیلات است .

متاسفانه نمایندگان و کاندید هایی وجود دارند که در هر زمانی حامی همان دولت هستند و مواضع سیاسی آنها از نظر اصولگرایی ، اصلاح طلبی و اعتدالی مشخص نیست ، این افراد منفعت طلب هستند و از نظر سیاسی رفوزه می شوند و اینها آدم های ارزشی نیستند .

در مورد نمایندگان گیلان باید بگویم که کم کاری هایی در خصوص انتصابات داشته اند و در این خصوص تذکرات لازم را به دولت ندادند . در زمینه ی مسایل سیاسی و فرهنگی اعلان موضع نمی کنند . یکی از نمایندگان رشت ، آقای کوچکی نژاد اعلان موضع می کند که این دیدگاه ارزشی است . مقام معظم رهبری همواره تاکید داشته اند که دولتمردان در خصوص گروهکها ، معاندین خودی ها اعلان موضع شفاف داشته باشند . در زمینه ی نهضت آزادی ، منافقین ، سلطنت طلبان که مترود هستند فردی که می خواهد مدیر و نماینده شود باید نظر خود را به طور صریح بیان کند .

در حال حاضر کسانی که می خواهند کاندیدا شوند در هیچ زمینه ای اظهار نظر نمی کنند . این تیپ اشخاص از نظر شورای نگهبان عدم احراز صلاحیت می شوند چون نمی توان تشخیص داد که این افراد چه فعالیت های سیاسی و اجتماعی داشته اند .

باید نظر نماینده را در زمینه ی مذاکرات هسته ای و خط قرمز ها ، اقتصاد مقاومتی و حذف نیروهای ارزشی و مدیران استان و بودجه ها مشخص باشد .

رشت پرس : جنابعالی نقد هایی را در خصوص انتصابات دولت به نماینده ی محترم ولی فقیه در استان نیز داشتید نظرخود را در این مورد بیان کنید .

معتقد هستم که مدیران استان نباید از جایگاه نماینده ی محترم ولی فقیه بهره گیری های شخصی داشته باشند . برخی از مدیران ارشد استان دیدارهایی را با نماینده ی محترم ولی فقیه دارند و این دیدارها را به معنی حمایت ایشان می دانند .

جایگاه نماینده ی ولی فقیه در استان جایگاه رفیعی است . ایشان نماینده ی مقام معظم رهبری در استان هستند و در برخی از مسایل که مقام معظم رهبری نظر صریح دارند باید اظهار نظر کنند .

بنده کمتر مشاهده کرده ام که آیت الله قربانی تذکراتی را بیان کنند . من در جایگاهی قرار ندارم که برای فرد بزرگواری مانند ایشان تعیین تکلیف کنم ، اما این توقع از ایشان وجود دارد . در زمینه ی امر به معروف و نهی از منکر در استان گیلان و انتصاباتی که در زمینه ی مدیران استان می شود این توقع وجود دارد که اظهار نظر شود .

چندی پیش در دفاع از تیم مذاکره کننده ی هسته ای و اعلان خطوط قرمز در توافقات ، تجمعی در بقعه ی خواهر امام رشت برگزار شد و در شهر های دیگر کشور نیز تجمعات اینچنینی شکل گرفته بود . چرا آقای نوبخت باید اعلام کنند که این تجمع خلاف شرع است ؟

چرا معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان باید بگویند که ما برخورد می کنیم ؟ تمامی این افراد از ایثارگران و خانواده های شهداد و جانبازان بودند . در این خصوص آقای استاندار با آیت الله قربانی تماس می گیرند و ایشان نیز در این زمینه موضع خود را اعلام می کنند .ما موضع نماینده ی محترم ولی فقیه در این خصوص را تحسین می کنیم و امیدواریم که ایشان بمانند مقام معظم رهبری چشمان تیزبین در موضوعات مختلف باشند .

و اما سخن پایانی شما ….

باز هم از دعوت پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس تشکر می کنم . اعتقاد دارم که رسانه ها نقش اساسی در اطلاع رسانی به مردم و افکار عمومی را دارند . اگر رسانه ای فقط در راستای تعریف و تمجید از مدیران گام بردارد باید فاتحه ی آن رسانه را خواند چون اگر موضوعی به چالش و نقد کشیده نشود مشکلات حل نخواهد شد .

در پایان باید عرض کنم که بنده با بسیاری از آقایان اصلاح طلب و اعتدال گرا ارتباط دارم و در زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و قرآنی از وجود ایشان بهره می برم . من تمام اصلاح طلبان و دولت اصلاحات را فتنه گر نمی دانم بلکه آن افرادی را مورد خطاب قرار می دهم که همیشه در تمامی دولت ها چه در دولت اصولگرایی و چه در دولت اصلاحات نقش ایفا می کنند و همیشه در همه ی دولت ها جز مدیران ارشد هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه