رئیس دانشگاه گیلان:

۳ رقم جدید کیوی در دانشگاه گیلان رونمایی شد

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به رونمایی از سه رقم جدید کیوی در این دانشگاه، گفت: برای نخستین‌بار سه رقم کیوی گوشت زرد یا طلایی با رنگ جدید، عطر و طعم تازه و ارزش غذایی بسیار بالا در داخل کشور تولید شده است.

۳ رقم جدید کیوی در دانشگاه گیلان رونمایی شد

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، فرید نجفی روز شنبه در حاشیه رونمایی از ارقام جدید کیوی، اظهار کرد: برای نخستین‌بار در کشور محمود قاسم‌نژاد استاد گروه علوم باغبانی به همراه تیم پژوهشی خود در مرکز تحقیقاتی کیوی این دانشگاه توانست در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند هشت‌ساله به سه رقم جدید میوه کیوی با گوشت زرد (طلایی) و طعم متفاوت دست یابد.

وی اظهار کرد: سه رقم جدید کیوی با اسامی طلوع، گیلدا و زرین در نود و هفتمین جلسه کمیته معرفی رقم در مؤسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال کشور ثبت شد محصولی که با رعایت استانداردها و درنظرگرفتن نوع ذائقه مصرف‌کننده‌های داخلی و بین‌المللی اصلاح و معرفی شده است.

رئیس دانشگاه گیلان گفت: ایران جزو یکی از پنج کشور برتر دنیا در تولید کیوی بوده و جایگاه خوبی در صادرات این محصول دارد، اما تنها یک رقم این محصول شامل؛ گوشت سبز یا همان هایوارد در ایران کشت می‌شود؛ این در حالی است که در بازارهای بین‌المللی مصرف‌کننده‌ها تمایل دارند تا از میوه‌هایی با طعم، رنگ و مزه جدید استفاده کنند.

محمود قاسم‌نژاد هم با بیان اینکه تقریباً تمام رقبا در بازار بین‌المللی به سمت تولید ارقام جدید و تنوع‌بخشی محصول کیوی رفته‌اند، اظهار کرد: ایران به‌رغم اینکه جزو پنج کشور تاپ دنیا در تولید کیوی است؛ اما تنها با یک رقم در بازارهای جهانی حضور دارد.

 وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار باهدف تنوع‌بخشی به سبد کیوی ایران، سه رقم کیوی گوشت زرد یا طلایی با رنگ جدید، عطر و طعم تازه و ارزش غذایی بسیار بالا را در داخل کشور تولید کرده‌ایم.

 استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه گیلان با تشریح ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارقام جدید محصول کیوی در مقایسه با رقم‌های رایج اظهار کرد: یکی از این ارقام ۲ ماه زودتر می‌رسد و برگ برنده‌ای برای صنعت کیوی ایران به شمار می‌رود که با این ویژگی می‌تواند ارزآوری بیشتری داشته باشد.

 وی خاطرنشان کرد: ماندگاری بسیار مطلوب میوه در سردخانه و امکان عرضه طولانی میوه به بازارهای صادراتی، عملکرد بالا در هکتار و تحمل به انواع تنش‌های زیستی و غیرزیستی از دیگر ویژگی‌های رقم‌های جدید کیوی است.
ر قاسم‌نژاد اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی برای تولید انبوه محصول کیوی با ارقام جدید در اسفندماه سال آینده حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار نهال در سال اول تولید خواهد شد و ظرف مدت سه تا چهار سال نهال اصلاح شده از این ارقام در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

انتهای خبر/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه