مدیرکل صمت گیلان:

۲۷۷ کارت بازرگانی در گیلان صادر شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه، ۲۷۷ کارت بازرگانی در گیلان صادر شد که این بخش نسبت به سال قبل ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

۲۷۷ کارت بازرگانی در گیلان صادر شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» تیمور پورحیدری امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در سالن غدیر استانداری گیلان از رشد پنج‌درصدی صادرات و واردات کالا به لحاظ وزنی خبر داد و اظهار کرد: صادرات کالا در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵.۶ درصد افزایش داشت و در بخش واردات کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۷۸ درصدی و به لحاظ ارزشی هم‌افزایش ۵۸ درصدی داشته است. همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه، ۲۷۷ کارت بازرگانی در گیلان صادر شد که این بخش نسبت به سال قبل ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

موانع تجاری میان ایران و روسیه برطرف شود

وی در ادامه بر لزوم توجه به رفع موانع تجاری میان ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف تأکید کرد و افزود: فقدان ثبات، نوسان و گران‌بودن کرایه حمل‌ونقل که باعث ایجاد آسیب به رونق ترانزیت می‌شود، تأخیر در اعلام استعلام گواهی‌های بهداشت صادر شده توسط طرف روسی و نبود سامانه برخط رسمی برای استعلام گواهی بهداشت در آن کشور، انتظار نوبت طولانی کشتی‌های تجاری حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی جهت پهلوگیری و تخلیه و بارگیری کالاها به کشتی‌ها در بنادر کشور روسیه، ناآشنایی با استانداردهای لازم کالاهای کشاورزی موردنیاز در روسیه و برگشت محصولات کشاورزی، تعرفه سنگین روسیه بر واردات کالاهای ایرانی از موانع توسعه مناسبات بین دو کشور است.

تعرفه تجاری ایران و روسیه مطلوب نیست

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان تعرفه تجاری پنج تا ۲۰ درصدی میان دو کشور ایران و روسیه را مطلوب ندانست و تصریح کرد: تعرفه‌ها برای کالاهای برخی کشورهای همسایه این کشور بین صفر تا پنج درصد اعلام شده است و شرایط همکاری‌های تجاری با تعرفه پنج تا ۲۰ درصدی برای کالای ایرانی وارداتی به این کشور مطلوب نیست.

پورحیدری با اشاره به اینکه ناآشنایی با استانداردهای لازم کالاهای کشاورزی موردنیاز در روسیه و برگشت محصولات کشاورزی و تعرفه سنگین روسیه بر واردات کالاهای ایرانی از دیگر موانع توسعه مناسبات بین دو کشور است، گفت: ضعف و نقص لجستیکی در حوزه انبارداری منطقه متناسب با بازار موجود در ایران و روسیه یکی دیگر از مشکلات ترانزیت و افزایش هزینه‌های آن است.

وی ادامه داد: در بخش ایجاد ترمینال اختصاصی کانتینری اعم از یخچالی و غیر یخچالی سرمایه‌گذاری صورت گیرد و پایانه اختصاصی صادرات مجهز به امکانات سورتینگ (جداسازی) و سردخانه به‌منظور تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه کالاهای فاسدشدنی ایجاد شود.

پرورش ماهی از سوی شرکت‌های گیلانی در جنوب

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: قراردادن تعرفه‌ای ثابت برای شناورها و جلوگیری از نوسان کرایه حمل دریایی و امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی در استان، کشت گلخانه‌ای و همچنین پرورش ماهی از سوی شرکت‌های گیلانی در استان‌های جنوبی نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه