رونقِ کشاورزی گیلان با اجرای طرح‌های بنیادی

کشاورزی رکن اصلی معیشت و اقتصاد مردم گیلان است و زندگی‌بخش اعظمی از مردم استان و درآمد خانوارها به این بخش وابسته است؛ ازاین‌رو این حوزه در دولت سیزدهم با اجرای طرح‌های بنیادی و حمایت از تولیدکنندگان رونقی ویژه یافت.

رونقِ کشاورزی گیلان با اجرای طرح‌های بنیادی

به گزارش هشت‌دی استان سبزفام گیلان به دلیل مجاورت با دریاچه کاسپین، بهره‌گیری از نزولات جوی فراوان و خاک حاصلخیز یکی از قطب‌های کشاورزی به شمار می‌رود و حدود سه درصد تولیدات کشور را در این بخش به خود اختصاص داده است.

 گیلان با کمتر از یک درصد مساحت کشور سالانه حدود ۵.۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند، بنابراین به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور در تأمین امنیت غذایی نقش اساسی دارد، به‌طورکلی کشاورزی با تاروپود گیلان درهم‌تنیده شده است.

 طی سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری، تجهیز و تسطیح اراضی کشاورزی، رفع تداخلات اراضی، صدور اسناد کشاورزی و احیاء و بازسازی آب‌بندان‌ها شاهد تحول در حوزه کشاورزی و افزایش تولیدات اعم از تولید شیر خام، گوشت مرغ، گوشت قرمز، آبزی‌پروری، تخم‌مرغ و عسل هستیم.

 تجهیز افزون بر ۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری را یکی از طرح‌های مهم در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر، ۲۶ هزار و ۷۱ هکتار از اراضی شالیزاری استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

 صالح محمدی روز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با مقایسه شاخص‌های مهم بخش کشاورزی گیلان از هفته دولت سال گذشته تا امسال اظهار کرد: تجهیز اراضی کشاورزی گیلان به سامانه‌های نوین از ۲۴ هزار و ۳۷۱ هکتار سال گذشته به ۲۶ هزار و ۷۱ هکتار امسال رسیده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اضافه کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری باتوجه‌به محدودیت آبی اهمیت زیادی دارد و از اولویت وزارت جهاد کشاورزی بوده؛ ازاین‌رو کشاورزان باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.

 وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت بهینه منابع آبی از دغدغه‌های اصلی بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی از جمله معرفی ارقام زودرس برنج و استفاده از روان آب‌ها برای انجام شخم زمستانه راهکاری در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری از منابع آب است.

 محمدی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های تولید برنج از جمله تجهیز و نوسازی شالیزارهای گیلان انجام‌گرفته اظهار کرد: ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان قابلیت تجهیز و نوسازی دارند که تجهیز و نوسازی اراضی شالی‌کاری استان نیز از ۸۷ هزار و ۶۶۰ هکتار هفته دولت پارسال اکنون به ۸۸ هزار و ۱۶۰ هکتار رسیده است.

 وی بیان کرد: اصلاح ساختار سنتی شالیزار به مدرن، حذف مرز و آب رو و زهکش اضافی، جلوگیری از تکه‌تکه‌شدن اراضی و یکپارچه کردن اراضی، تبدیل ناموزون اشکال اراضی به اراضی هندسی، استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، سم و علف‌کش، دسترسی عمومی به جاده و نهر و زهکش و حمل‌ونقل آسان محصول به انبار و کارخانه از مزایای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار کرد: استفاده بهینه از آب در شالیزار و ماشین‌آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، اصلاح آبیاری و آب‌رسانی منظم، کاهش هزینه تولید و افزایش محصول و درآمد خانوار کشاورز، حمل‌ونقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و ایاب‌وذهاب آسان از دیگر مزایای یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری است.

 وی با بیان اینکه با تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری امکان کشت دوم پس از برداشت برنج فراهم می‌شود، افزود: باتوجه‌به اینکه بخش زیادی از شالیزارهای گیلان پس از برداشت برنج بلااستفاده باقی می‌ماند برای افزایش درآمد شالی‌کاران و افزایش کیفیت خاک زراعی باید موضوع تناوب کشت در این استان جدی گرفته شود ضمن اینکه پرورش راتون تولید سبزی و صیفی، محصولات علوفه‌ای و کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا از گزینه‌های مناسب برای کشت دوم در این خطه است.

 رفع تداخل ۱۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان رفع تداخل اراضی کشاورزی را یکی از برنامه‌های مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: بر اساس آخرین آمار رفع تداخل اراضی کشاورزی در این استان از ۱۰۸ هزار هکتار به ۱۸۰ هزار هکتار رسیده است.

 وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح احیا و بازسازی آب‌بندان‌های سنتی در گیلان اظهار کرد: طرح احیا و بازسازی آب‌بندان‌های سنتی در حال اجراست این مهم ضمن افزایش ذخایر آبی استان و آبرسانی به اراضی کشاورزی می‌تواند در اشتغال‌زایی حوزه‌های آبزی‌پروری، اکوتوریسم و پرورش ماکیان نقش داشته باشد؛ ازاین‌رو احیا و بازسازی آب‌بندان‌ها از هزار و ۸۰۰ هکتار به ۲ هزار هکتار طی یک سال اخیر «هفته دولت پارسال تا امسال» رسیده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه انتقال آب با لوله نیز از ۲۵۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر رسیده است، اضافه کرد: صدور اسناد کشاورزی نیز از ۳۰ هزار هکتار به ۵۸ هزار هکتار رسیده است.

 وی با تشریح افزایش فراوری محصولات کشاورزی استان اظهار کرد: تولید شیر خام نیز از ۳۱۳ هزار تن سال گذشته به ۳۲۸ هزار تن و تولید گوشت مرغ نیز از ۲۳۶ هزار و ۹۳۶ تن به ۲۳۷ هزار و ۳۸ تن رسیده است.

 محمدی اضافه کرد: تولید آبزی‌پروری از ۴۶ هزار و ۷۲۶ تن به ۵۸ هزار و ۳۶۳ تن، گوشت قرمز از ۲۹ هزار و ۸۲۲ تن به ۳۰ هزار و ۱۴۴ تن، تولید تخم‌مرغ از ۲۲ هزار و ۸۴۸ تن به ۲۳ هزار و ۷۸۹ تن و عسل از چهارهزار و ۶۱۶ تن به پنج هزار و ۹۵۷ تن رسیده است.

 وی در ادامه از افتتاح ۶۶ پروژه در حوزه کشاورزی هم‌زمان با هفته دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی این تعداد پروژه بالغ بر ۳۰۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با بهره‌برداری این تعداد از پروژه‌ها برای ۵۸۱ نفر اشتغال ایجاد شد، بیان کرد: از مجموع پروژه‌ها، ۴۵ پروژه در بخش عمرانی و ۲۱ مورد خدماتی و تولیدی است.

 وی تعداد روستاهای بهره‌مند از این پروژه‌ها را ۶۸ روستا عنوان کرد و ادامه داد: با افتتاح پروژه‌های جهاد کشاورزی در هفته دولت هزار و ۷۵ خانوار در مناطق مختلف استان گیلان از آن بهره‌مند خواهند شد.

 چای در الگوی کشت محصولات کشاورزی گیلان قرار گرفت

 محصول چای در دولت سیزدهم موردتوجه قرار گرفت و ضمن افزایش برگ سبز و پرداخت مطالبات چای‌کاران این محصول در الگوی گشت محصولات کشاورزی قرار گرفت؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پیش‌ازاین برنج و بادام‌زمینی در طرح الگوی کشت گیلان قرار گرفته بود، گفت: اخیراً چای نیز در فهرست محصولات مناسب کشت استان قرار گرفته و حمایت می‌شود.

 تولید افزون بر ۷۰۰ هزار تن برنج سفید در گیلان

 گیلان با تولید سالانه افزون بر ۷۰۰ هزار تن برنج سفید، دومین استان برنج‌خیز کشور است، شالی‌کاران گیلانی بیشتر رقم‌های بومی هاشمی و علی کاظمی کشت می‌کنند، در ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان ارقام پرمحصول برنج کشت می‌شود.

 عده‌ای از کشاورزان گیلان محصول سال گذشته خود را بیشتر از قیمت تمام شده؛ یعنی به مبلغ ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به فروش رساندند و به امید افزایش قیمت نسبت به انبار محصول برنج و عدم ارائه آن به بازار اقدام کردند تا جایی بعد از مدتی برنج به ۸۰ و ۷۰ هزار تومان رسید؛ اما دولت با ورود به این موضوع در راستای حمایت از کشاورزان برای خرید مازاد آنان اقدام کرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز خرید توافقی برنج مازاد کشاورزان استان گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای این برنج‌ها را از کشاورزان گیلان توافقی خریداری می‌کنند.

پرورش کرم ابریشم از جمله حرِفه‌های کهن گیلان به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر در سایه سیاست‌های حمایتی دولت، جانی دوباره گرفت و شاهد تقویت پرورش کرم ابریشم و در واقع توسعه صنعت نوغان در این خِطه ابریشم خیز کشور هستیم.

انتهای خبر/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه