ضربان حوزه علمیه در قلب شهر رشت + عکس

در روزهای ماه محرم میدان شهرداری رشت فضای دیگری پیدا کرد؛ فضایی کم‌سابقه از حضور ۱۵ گروه طلبه و روحانی که با مردم در موضوعات مختلف به گفتگو پرداختند.

ضربان حوزه علمیه در قلب شهر رشت + عکس

به گزارش هشت‌دی، اهل تالش است و ساکن رشت. اعتقادات مذهبی دارد، مانند برخی از خانواده‌های ایرانی که در بطن افکارشان اعتقادات مذهبی دارند اما ممکن است برخی احکام را انجام ندهند؛ عاشق حاج قاسم بود.

کارگر فصلی است با دست‌های زخمی از کار و با همسری محجوب و با حیا. نظرت‌شان خیلی به‌هم نزدیک بود. دو دختر داشتند که هر دو نخبه بودند.

پدر می‌گفت سعی کرده با تمام وجود حواسش به آنها باشد و خوب تربیت‌شان کند، دغدغه‌اش این بود که مدارس تیزهوشان هزینه دارد و نمی‌تواند دخترانش را به آن‌جا بفرستد.

به خاطر مخارج جاری زندگی مجبور شده بود بیمه‌اش را قطع کند، در اوقاتی که کار نداشت خانواده تحت فشار بود اما کل خانواده ایستاده بود و سر خم نمی کرد.

اما پدر خانواده یک حرف داشت و می گفت: اگر شما حرف‌تان با عمل‌تان نزدیک شود مردم راه‌شان را پیدا می‌کنند.

در روزهای ماه محرم میدان شهرداری رشت فضای دیگری پیدا کرده؛ فضایی کم سابقه از حضور ۱۵ گروه طلبه و روحانی.

در هر ۵۰ قدم یک روحانی و طلبه حضور داشتند و با مردم گفتگو می‌کردند؛ نه فقط درباره سیاست و اقتصاد و حجاب، بلکه درباره خانواده، آن هم نه یک گفتگوی خشکِ بی‌ سر و ته، بلکه در قالب یک پژوهش اجتماعی حول معضلات مربوط به خانواده؛ ازدواج، طلاق، فرزندآوری و اعتیاد با پرسشنامه علمی و مکتوب.

جذاب‌ اینکه مردم هم با آنها همکاری می‌کردند. همان مردمی که در شبکه‌های این‌وری و آن‌وری آنها را ضد آخوند و مخالف روحانیت می‌خواندند، همان مردمی که در صفحه‌های مجازی متنفر از طلاب و بسیجی و مذهبی دانسته می‌شدند، همان مردم حاضر بودند در کنار یک طلبه دقایقی را در قالب نگاه‌های متعجب رهگذران بگذرانند، حاضر بودند با او گفتگو کنند و حتی گاهی بر او اعتراض کنند و آن طلبه از اول تا آخر صحبت‌ها را مشتاقانه گوش کند و جواب پرسشنامه‌ها را بدون کم و کاستی ثبت کند.

با در نظر گرفتن تمام این مؤلفه‌ها و شرایط فرهنگی در کنار تبلیغات گسترده شبکه‌های مجازی، این حرکت طلاب بیشتر نمایان می‌شود.

نمی‌دانم چه چیزی بیشتر باعث شد این گروه ۳۰-۴۰ نفره از قم، فرصتِ تبلیغِ سنتی را کنار بزنند و همراه خانواده ۱۰-۱۲ روز را در رشت بگذرانند. بیانات اخیر رهبری با طلاب؟ نیاز حیاتی جامعه به تبیین و گفتگو؟ یا نیاز خانواده گیلانی به احیای سبک زندگی اصیل؟

هر کدام هر چقدر دخیل باشد مهم نیست، مهم این است که این کارِ درست انجام شد و درست هم انجام شد.

علی محمد طاهری و محمد حسن‌زاده

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه