مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان:

۷۰۰ اثر تاریخی در رودبار شناسایی شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از شناسایی ۷۰۰ اثر تاریخی در رودبار خبر داد و گفت: بیشترین آثار فرهنگی و تاریخی کشور در رودبار وجود دارد که این ظرفیت را مرهون رودخانه سفیدرود و جنگل‌های هیرکانی است.

۷۰۰ اثر تاریخی در رودبار شناسایی شده است

 به گزارش هشت‌دی ولی جهانی در چهارمین جشنواره ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در رودبار، اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی در ۵ استان کشور از جمله گیلان زیست می‌کنند.

 وی از راه‌اندازی پایگاه جنگل‌های هیرکانی در میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان برای ساماندهی و تقویت این پایگاه اختصاص‌یافته است.

بیشترین آثار فرهنگی و تاریخی کشور در رودبار وجود دارد

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از شناسایی ۷۰۰ اثر تاریخی در رودبار خبر داد و بیان کرد: بیشترین آثار فرهنگی و تاریخی کشور در رودبار وجود دارد که این ظرفیت را مرهون رودخانه سفیدرود و جنگل‌های هیرکانی است.

وجود قدیمی‌ترین سکونت‌گاه بشر در رودبار

 جهانی با اشاره به وجود قدیمی‌ترین سکونت‌گاه بشر در رودبار، اضافه کرد: فرصت سرمایه‌گذاری در غار دربند رشی فراهم‌شده و در حال مطالعات طرح می‌باشد.

 وی با اشاره به استقبال گردشگران و مسافران از غار دربند رشی، افزود: بعد از ماسوله، قلعه‌رودخان و موزه میراث روستایی، غار دربند رشی از اماکن پربازدید گیلان است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به راه‌اندازی موزه پارینه‌سنگی در رودبار، بیان کرد: دست‌ساخته‌ها و یافته‌های تاریخی غار دربند رشی در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

 جهانی با بیان اینکه غار رشی از جمله غارهای سرپوشیده کشور است، گفت: بازسازی غار دربند رشی در موزه پارینه‌سنگی صورت می‌گیرد.

 وی از احیا و احداث موزه زلزله ایران در رودبار خبر داد و افزود: مقدمات راه‌اندازی موزه زلزله ایران در رودبار فراهم شده و فقط مشکل مکان وجود دارد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در رودبار، اضافه کرد: رودبار پیشتاز برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در گیلان است.

 جهانی با اشاره به روند ثبت پرونده جنگل‌های هیرکانی استان گیلان در فهرست میراث جهانی گفت: ۳۰۶ هزار هکتار از بهترین و دست‌نخورده‌ترین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی در قالب ثبت سریالی با ۱۲ سایت و ۱۵ لکه در پنج استان، در تاریخ ۱۹ تیرماه سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰ جولای ۲۰۱۹، در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان، باکو، به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹، به شماره ۱۵۸۴، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند که ۳ سایت در شهرستان‌های تالش، فومن و رودبار استان گیلان قرار دارد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: از جمله برنامه‌های جشن چهارمین سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ایستگاه نقاشی کودکان و توزیع ساک‌های دوستدار طبیعت منقش به لوگوی جنگل‌های هیرکانی که با حضور اقشار مختلف علاقه‌مندان، متخصصین و مدیران تأسیسات گردشگری استان گیلان برگزار شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه