مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

مبارزه بیولوژیک با آفت ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای گیلان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کنترل بیولوژیک نسل دوم کرم ساقه‌خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما در شالیزارهای استان گفت: هشت هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان تحت پوشش کنترل بیولوژیک آفت ساقه‌خوار برنج قرار گرفت.

مبارزه بیولوژیک با آفت ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای گیلان

به گزارش هشت‌دی، رضا غیاثی امروز در گفتگویی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: برای کنترل مناسب و اصولی آفات و بیماری‌های گیاهی نیاز است تا از انواع روش‌های کنترلی از جمله زراعی، مکانیکی و نیز بیولوژیک استفاده شود ضمن اینکه تنها در موارد خاص مثل زمانی که جمعیت یا میزان بروز آفات و بیماری‌های گیاهی بالا باشد، استفاده از سموم شیمیایی توصیه می‌شود.

وی کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید را از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج عنوان کرد و افزود: زنبور تریکوگراما یکی از زنبورهای پارازیت بسیار کوچک است که با قراردادن تخم خود در داخل تخم آفت ساقه‌خوار برنج با استفاده از محتویات تخم آفت موجب از بین رفتن آن شده و به جای لارو آفت، زنبور تریکوگراما از آن خارج می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: هزینه کنترل بیولوژیک کرم ساقه‌خوار برنج با استفاده از نصب تریکوکارت «کارت‌های حاوی تخم زنبور تریکوگراما» در استان، در هر هکتار ۱۸۰ هزار تومان است.

غیاثی با بیان اینکه تریکوکارت‌ها در زمان مناسب که البته با نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط شبکه مراقبت گیاه‌پزشکی شهرستان‌های گیلان و توسط واحد حفظ‌ نباتات هر شهرستان تعیین می‌شود، در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌گیرد، گفت: کشاورزان علاقمند در گیلان می‌توانند با مراجعه به واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات کشاورزی برای این نوع مبارزه با آفت اطلاعات بیشتری کسب کنند.

این مسئول در پابان خاطرنشان کرد: کنترل بیولوژیک آفات در استان در سطحی از باغات چای نیز با استفاده از رهاسازی کفشدوزک کریپتولموس علیه شپشک آردآلود و در بخشی از باغات کیوی نیز با رهاسازی زنبور پروسپالتلا علیه شپشک سفید توت انجام می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه