رئیس اداره امور معادن گیلان:

گیلان در تأمین مصالح پروژه‌های ملی ریلی نیازمند کمک استان‌های مجاور است

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، ظرفیت معادن کوهی و رودخانه‌ای استان را برای تأمین مصالح پروژه ملی راه‌آهن رشت ـ آستارا ناکافی دانست و گفت: گیلان برای تأمین مصالح مشکل جدی دارد و وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه باید از استان‌های اردبیل، زنجان و قزوین برای تأمین مصالح کمک بگیرد.

گیلان در تأمین مصالح پروژه‌های ملی ریلی نیازمند کمک استان‌های مجاور است

به گزارش هشت‌دی عبدالله خرمدل بابیان اینکه احداث راه‌آهن رشت- آستارا و رشت – انزلی پروژه‌ای ملی است اظهار کرد: گیلان تمام امکانات و تجهیزات موجود را برای اجرا و انجام هرچه سریع‌تر آن بکار گرفته است.

وی عنوان کرد: این پروژه ملی گرچه برای گیلان بسیار دارای اهمیت است اما مسئولان باید در همه بخش‌های اجرا آن را ملی دیده و از استان‌های دیگر و ظرفیت آن‌ها در اجرا و انجام آن‌ها کمک گیرند.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: باوجود تلاش جهادی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ما در تأمین مصالح راه‌آهن با مشکل جدی روبه‌رو هستیم، این مشکل به دلیل نبود معدنی که بتواند مصالح مسیر طولانی رشت تا آستارا را تأمین کند، است.

وی ادامه داد: گیلان باید مصالح را از معادن آستارا، تالش و رودبار تأمین کند و به‌جز این سه شهرستان معادن دیگری ندارد که بتواند مصالح این پروژه عظیم را تأمین نماید.

وی توضیح داد: آستارا یک معدن فعال دارد و در تالش هم یک معدن کوهی است و سایر معادن ما یا تعطیل هستند و یا دارای معارض هستند.

خرمدل گفت: در آستارا معادنی داشتیم که به دلایلی تعطیل شدند والان تنها معدن کوهی آستارا پاسخگوی مصالح موردنیاز شهرستان هم نیست و از این محل برای اجرای پروژه راه‌آهن رشت – آستارا نمی‌توان مصالحی تأمین کرد و مسئولان باید برای این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

وی از دستگاه‌های نظارتی و دستگاه قضایی با محوریت استانداری خواست در راستای احیای معادن موجود ثبت‌شده و دارای شناسنامه اقدام کنند و اضافه کرد: حداقل چهار معدن در تالش و آستارا شرایط لازم رادارند که با کمک منابع طبیعی و محیط‌زیست و دستگاه قضایی جهت تأمین بخشی از مصالح این پروژه، فعال شوند.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه راه‌ها هم خواست از ظرفیت استان‌های اردبیل، قزوین و زنجان برای تأمین مصالح کمک بگیرند.

وی گفت: این پروژه ملی باید اجرا شود اما گیلان محدودیت‌هایی دارد که باید با کمک سایر استان‌ها برطرف شود.

رئیس اداره معادن گیلان اظهار کرد: شرکت‌های پیمانکاری که احداث راه‌آهن را برعهده‌گرفته‌اند تمام نگاهشان در تأمین مصالح به گیلان است هرچند الآن بخشی از مصالح از قزوین می‌آید اما تمرکز بر تأمین مصالح رودخانه‌ای است و ما در معادن رودخانه‌ای فقیر هستیم و سفیدرود پتانسیل چندانی ندارد، ما نمی‌توانیم فشار مضاعفی بر این رودخانه‌ها وارد کنیم.

خرمدل خاطرنشان کرد: تنها راهکار استفاده از ظرفیت سایر استان‌ها برای تأمین مصالح این پروژه ملی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه