میهمانی که با ابتکار دولت، میزبان مرزنشینان شد

ریزگردها یا گرد و غبارها چندسالی است در سینه های مرزنشینان استان کرمانشاه و دیگر مناطق مرزی غرب کشور جا خوش کرده است. مردم این مناطق ناچارند هوایی را تنفس کنند که در آن ریسک بروز انواع و اقسام بیماری های تنفسی را افزایش می دهد.

میهمانی که با ابتکار دولت، میزبان مرزنشینان شد

به گزارش هشت دی نیوز، به نقل از الوند خبر، چند سالی است که استان کرمانشاه میزبان دائمی مهمانی ناخوانده شده است که سلامتی مردم را به خطر می اندازد. مهمانی که خود دیگر میزبان شده است و گویا قصد رفتن از این منطقه را ندارد.
ریزگردها یا گرد و غبارها چندسالی است در سینه های مرزنشینان استان کرمانشاه و دیگر مناطق مرزی غرب کشور جا خوش کرده است.مردم این مناطق ناچارند هوایی را تنفس کنند که در آن ریسک بروز انواع و اقسام بیماری های تنفسی را افزایش می دهد.

 

مردمان مرز نشین غرب کشور سالهاست که منتظر اقدامی مثبت از سوی دولت برای رفع این معضل نفس گیر هستند اما گویا مسئولین مربوطه تنها مردم را به کنار آمدن و همزیستی با ریزگردها توصیه می کنند.

 

خانم ابتکار مسئول سازمان محیط زیست کشور نه تنها این مشکل را موشکافی و کارشناسی نمی کند بلکه در قالب یک پاسخ می گوید: مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند!

 

بیشتر مردم قصرشیرین به حساسیت ناشی از گرد و غبار دچار شده اند

 

یکی از جوانان قصرشیرین در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: چند وقتی است که تنگی نفس و سرفه های مداوم مرا به شدت آزاد می دهد و چندباری به پزشک مراجعه کردم اما همه آنها دلیل ناراحتی من را حساسیت شدید ناشی از گرد و غبار عنوان کردند.

 

وی با بیان اینکه با وجود وضعیت هوای شهرستان دیگر امیدی به بهبود خود ندارد، افزود: حدود چهار سال است که با این بیماری دست به گریبان هستم اما هرچه بیشتر میگذرد تنگی نفس و سرفه های من نیز بیشتر می شود.

 

علی مرادی گفت: اکنون اکثریت دوستان من و تقریبا بیشتر مردم قصرشیرین نیز متاسفانه دچار حساسیت شده اند و خصوصا در زمان آغاز گرد و خاک در هوای شهرستان، حساسیت آنان شدت میابد که موجب سرفه، خارش چشم و آبریزش چشم آنان می شود.

 

این شهروند قصرشیرینی با ابراز ناامیدی از وضع موجود افزود: در هوای ۵۰ درجه تابستان درحالی که گرد و خاک گلوی مردم را می فشارد چگونه می توان به زندگی ادامه داد.

 

آسمان قصرشیرین از ابتدای سال تاکنون ۱۹ روز غبار آلود بود

 

محمد خسروی کارشناس هواشناس استان کرمانشاه در گفتگو با الوند خبر با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار از روز گذشته در قصرشیرین و برخی مناطق استان اظهار داشت: این گردو خاک تا اواسط روز جمعه ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: میزان غلظت این ریزگردها طی ساعاتی از امشب تا صبح روز جمعه افزایش خواهد یافت اما از اواسط فردا به مرور از شدت آن کاسته و برطرف خواهد شد.

 

وی دلیل ورود این ریزگردها را وزش باد شدید در بیابان های کشور عراق عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۹ روز آسمان شهر مرزی قصرشیرین غبار آلود بوده که ۹ روز آن در فروردین ماه و ۱۰ روز دیگر نیز از اول اردیبهشت ماه تا کنون رخ داده است.

 

خسروی همچنین افزود: سال گذشته جمعا ۸۱ روز هوای قصرشیرین ناسالم و غبار آلود بود.

 

گردوخاک موجود، سر منشأ بسیاری از بیماری​ها و ویروس​های مختلف است 

 

کارشناس بهداشت محیط قصرشیرین نیز در گفتگو با الوند خبر بیشترین تاثیرات این گردو غبارها روی انسان را در سیستم تنفسی و مخاط بینی و چشم عنوان و تاکید کرد: اثرات این پدیده در چشم با سوزش، خارش و آبریزش چشم، تنگی نفسی و افزایش حساسیت های تنفسی و  ناحیه ای چشم همراه است.

 

حسین محمدی افزود: معمولا  نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی بیشتر از دیگران در معرض آسیب های این پدیده گرد و غبار هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از حضور غیر ضروری در بیرون از خانه خودداری کنند، افزود: قرار گرفتن طولانی در معرض این گرد و غبار موجود در هوا می‌تواند مشکلات تنفسی، ریوی و بیماری‌های قلبی را ایجاد کند.

 

این کارشناس محیط افزود: گردوخاک موجود، سر منشأ بسیاری از بیماری​ها و ویروس​های مختلف است که وارد مجاری تنفسی افراد می شود و همچنین به وسیله آبیاری و یا جذب سطحی در برگ گیاهان به محصولات کشاورزی منتقل خواهد شد.

 

وی با اشاره به تاثیر مخرب ریزگردها روی محصولات کشاورزی گفت: وجود ریزگردها جدای از خطر برای سلامت شهروندان موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود و این مساله درآمد کشاورزان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه