مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان مطرح کرد:

اهمیت بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در سال زراعی جدید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با توجه‌ به کاهش آورد آب سد سفیدرود، بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی در سال زراعی جدید مهم است.

اهمیت بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در سال زراعی جدید

به گزارش هشت‌دی وحید خرمی در گفتگوی برنامه دریچه از رادیو گیلان با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در سال زراعی جدید اظهار کرد: با توجه‌ به کاهش آورد آب سد سفیدرود، کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی مهم است.

وی افزود: برای عبور ایمن از چالش‌های فصل زراعی پیشرو، مصرف بهینه آب کشاورزی و کاهش اتلاف آن در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده سد سفیدرود حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب است که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۲۶۵ میلیون مترمکعب و در مدت مشابه ۲ سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این نشان می‌دهد ذخیره آب بسیار کمی در پشت سد سفیدرود داریم.

خرمی بیان کرد: این در حالی است که در فصل کشاورزی ماهانه حداقل ۳۵۰ تا بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب به طور متوسط مصرف آب داریم.

وی گفت: راهبرد مدیریت بهینه مصرف آب و کاهش اتلاف آن در کنار عمل کشاورزان به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی و رعایت جدی تقویم زراعی می‌تواند ضمن بهره‌گیری از تجارب سال‌های گذشته، باعث گذری ایمن از چالش‌ها و تنش‌های آبی پیشرو باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان همچنین افزود: مصرف آب شرب سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که در استان تمهیدات کافی برای تأمین آن که جزء اولویت‌های اصلی ما است، اندیشیده شده و نگرانی از بابت تأمین آب شرب در گیلان نداریم.

خرمی مصرف آب زراعی در استان گیلان را حدود ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب دانست و گفت: حدود ۲ میلیارد آن توسط سد سفیدرود تأمین و مابقی توسط حوضه‌های داخلی استان تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: لذا با توجه کاهش بارش‌ها در کشور چشم امیدمان به آورد آب سد سفیدرود در اسفندماه امسال و فروردین و اردیبهشت سال آینده است و پس از آن آورد قابل‌توجهی نخواهیم داشت، بنابراین باید داشته‌های خودمان را با حساسیت زیاد و ظرافت لازم مدیریت کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه