بانو مجتهده گیلانی را بیشتر بشناسیم؛

مجتهده شهربانو صفری؛ از مبارزات انقلابی تا تأسیس اولین حوزه علمیه خواهران

به یقین می‎‌توان بانو مجتهده «شهربانو صفری» را نمونه‌ای از دریای بیکران مردمان دیار گیلان دانست که هم عَلم مبارزات انقلابی را برافراشت و هم به تأسی از حضرت خدیجه کبری (س) اموالش و همه داشته‌هایش را در راه حفظ دین در عرصه‌های مختلف هزینه کرد و بر اصل «سیاست ما عین دیانت ماست» جلوه‌ای دوباره بخشید.

مجتهده شهربانو صفری؛ از مبارزات انقلابی تا تأسیس اولین حوزه علمیه خواهران

به گزارش هشت‌دی، شهربانو صفری بانوی مجتهده گیلانی خرداد سال ۱۳۰۸ شمسی در خانواده‌ای مذهبی و متمول در شهر رشت متولد شد. وی تحصیلات دروس دینی را تهران آغاز کرد و به دعوت آیت الله العظمی میلانی به مشهد رفت و از محفل علمی بزرگانی چون وحید خراسانی، فلسفی، میلانی و حاج آقا حسن قمی استفاده کرد و مفتخر به دریافت اجازه نامه اجتهاد گردید.

وی به جهت فعالیت‌های ارزنده‌ای که داشت در سال ۱۳۳۵ پس از ازدواج، به دعوت آیت‌الله العظمی میلانی(از مراجع بزرگ تقلید) به مشهد مقدس هجرت کرد و تا پایان عمر در همان شهر ماند.

این بانوی گیلانی که مؤسس اولین حوزه علمیه خواهران در کشور است، خدمات اجتماعی و فرهنگی ارزنده‌ای را از خود به جای گذاشت.

رهبر معظم انقلاب در تعبیری از مردم گیلان می‌فرمایند: «در طول تاریخ رنگ‌های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکنده بود، اما رنگ ثابت مردم گیلان رنگ ایمان بود»؛ به یقین می‎‌توان بانو مجتهده «شهربانو صفری» را نمونه‌ای از دریای بیکران مردمان دیار گیلان دانست که هم عَلم مبارزات انقلابی را برافراشت و هم به تأسی از حضرت خدیجه کبری (س) اموالش و همه داشته‌هایش را در راه حفظ دین در عرصه‌های مختلف هزینه کرد و بر اصل «سیاست ما عین دیانت ماست» جلوه‌ای دوباره بخشید.

تأسیس اولین حوزه علمیه خواهران توسط بانوی گیلانی

بانو صفری در مشهد از محضر آیات عظام وحید خراسانی، فلسفی، میلانی و حاج حسن قمی به تعلیم علوم دینی و اسلامی پرداخت. در دوران اختناق حکومت طاغوت تصمیم گرفت با تکیه بر اموال شخصی خویش، اولین حوزه علمیه «عصمتیه» خواهران را در ایران تأسیس نماید. حوزه‌ای که خود مقدمه‌ای شد برای تأسیس بیش از ۳۵ حوزه علمیه دیگر در سراسر ایران در شهرهایی همچون تهران، مشهد، نیشابور، اهواز، ساری، بابلسر، یزد، بوشهر، سمنان و … و حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی در کشور بحرین هم توسعه یافت. بانو صفری پس از طاهایی، دومین پیشکسوت تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران کشور بوده است.

فعالیت‌های علمی و خدمات عام‌المنفعه‌

امروزه این مدارس به صورت سلسله مدارسی است که در بسیاری از نقاط کشور تأسیس شده و از مراکز مهم علمی حوزه‌های دینی خواهران به شمار می‌رود. وی همزمان با این فعالیت علمی، خدمات عام‌المنفعه‌ای هم انجام داده است که از آن میان می‌توان به تأسیس موسسه «راه حق رضوی» که پرورشگاهی برای تربیت ایتام است و همچنین تأسیس «خیریه عصمتیه» اشاره کرد.

شهبانو صفری بانوی عالمه مجتهده و از واقفان خیراندیش که مؤسس ۴۰ مکتب عصمتیه در سراسر کشور است، نقش مؤثری در نگاهبانی از فرهنگ عفاف و حجاب داشته‌ است.

 

صفری که از مبارزان انقلاب اسلامی بر ضد رژیم شاهنشاهی بود در تمام دوران نهضت امام خمینی به فعالیت‌های سیاسی مشغول بود و به همین خاطر بارها دستگیر، شکنجه و تبعید شد که اسناد مبارزات وی در پرونده ساواک موجود است. بین وی و منافقان، همچنین اعضای انجمن حجتیه، اصطکاک بسیاری وجود داشت و به‌شدت با اشاعه تفکرات آنان در جامعه و بین شاگردانش برخورد می‌کرد، این موضوع از صفری یک چهره ولایی و انقلابی سرسخت ساخته بود که به هیچ عنوان تسامح و تساهلی با کسی در این‌ خصوص نداشت.

وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از جان و مال خود برای رشد و اعتلای اسلام مایه گذاشت و رهبر انقلاب و نظام را در هر برهه از زمان یاری کرد. به گونه‌ای که تا پایان عمر، به حضرت امام(ره) عشق می‌ورزید و بعد از ایشان نیز به حمایت از رهبر انقلاب می‌پرداخت و همواره در مسیر پیروی از منویات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(‌مدظله‌العالی) قدم برمی‌داشت و طلاب خواهر را به این امر سفارش می‌کرد.

برپایی اولین همایش سراسری بانوان قرآن‌پژوه

اولین همایش سراسری «بانوان قرآن‌پژوه» به همت مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) و با هدف تکریم از بانوان پیشکسوت در رشته‌های قرآنی در روز ولادت اسوه طهارت و پاکی و مظهر زن قرآنی در ۲۸ مرداد ۱۳۸۲ در تالار اجتماعات وزارت کشور با سخنرانی سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت برگزار شد. در این همایش شهربانو صفری به عنوان مفسّر و مروّج پیشکسوت قرآن کریم مورد تقدیر رئیس‌جمهور وقت، احمد مسجدجامعی وزیر ارشاد وقت و احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از اعضای هیئت رئیسه همایش قرار گرفت.

آثار مجتهده گیلانی

در کنار این فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، صفری(ره) از ذوق و قریحه شاعری نیز بی‌بهره نبود و اشعار زیبایی از وی به یادگار مانده است. تألیفاتی نیز از این بانو به جای مانده است که عبارتند از؛

  • شرح التصریف یا صمدیه آسان، شهربانو صفری، مشهد، ۱۳۹۵، ۱۰۴ صفحه. (کتابی به زبان عربی درباره علم صرف و شرحی بر کتاب تصریف است.)
  • ارمغان جاویدان، شهربانو صفری، مشهد، ۱۳۴۲، اول، ۲۱۵ صفحه. (این کتاب درباره اخلاق اسلامی و احادیث اخلاقی است و در سال ۱۳۵۲ با نام علائم‌الایمان یا ارمغان جاویدان در مشهد تجدید چاپ شد.)
  • شجره المفسره یا صمدیه آسان، شهربانو صفری، مشهد، اول، ۱۳۵۰، ۲۷۲ صفحه. (شرحی ساده بر کتاب صمدیه نوشته شیخ بهایی و درباره علم نحو است و در سال ۱۳۶۳ در مشهد تجدید چاپ شد.)
  • نوید سعادت؛ راهنمای احکام بانوان و دوشیزگان، شهربانو صفری، مدرسه عالی عصمتیه (مرکز پخش)، مشهد، اول، ۱۳۷۳، ۵۶ صفحه. (کتابی درباره احکام بانوان است.)

این بانو پس از ۸۴ سال زندگی پربرکت، سرانجام در روز شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ در مشهد مقدس چشم از جهان فروبست.

مراسم وداع طلاب و علاقه‌مندان به علوم دینی با این بانوی عالمه ساعت ۸:۳۰ صبح روز ۲۷ بهمن از محل مدرسه علمیه عصمتیه واقع در میدان گنبد سبز مشهد، آغاز و سپس پیکر وی با حضور اساتید و طلاب حوزه مشهد، از مهدیه به سمت حرم مطهر رضوی تشییع گردید.

بعد از رحلت ابن بانوی مجتهده علی صفری، برادرزاده او عنوان کرد که شهربانو صفری وصیت کرده تا پیکرش در قم، مکانی که مادر وی دفن شده است تدفین شود.

سپیس مراسم تشییع پیکر مرحومه شهربانو صفری ظهر روز دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه جامعه‌الزهرا(س) و حوزه‌های علمیه خواهران از مسجد نو به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد و بر آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) طواف داده شد و پس از اقامه نماز میت توسط آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، پیکر این بانوی مومنه در گلزار شهدای شیخان قم مدفون شد.

مزار مقدس شیخان که در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) واقع است، میزبان علما، صلحا و شهدای گرانقدری است که هر یک در طول تاریخ، نگاهبان دیانت و از رهبران تعظیم شعائر دینی بوده‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه