مدیریت شهری تا چه‌وقت نظاره‌گر خواهد بود؟

دردسر سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‎‌های رشت

حیات حیوانات باید سیر طبیعی خود را بگذراند، حیاتی که در سال‌های اخیر با ورود برخی افراد که معابر عمومی و شهری را با محل زندگی سگ و گربه اشتباه گرفته‌اند و آن را به محلی برای غذا دادن به حیوانات تبدیل کرده‌اند، دستخوش تغییرات شده و این در حالی است که ضرر و زیان این موضوع بیش از همه گریبان شهرواندان رشتی را می‌گیرد.

دردسر سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‎‌های رشت

به گزارش هشت‌دی ساعت از هشت شب گذشته بود که برای انجام کاری از منزل خارج شدم. صدای سلام کِش‌دار دختری که در چند قدمی‌ام حضور داشت، توجه‌ام را جلب کرد. دختری که بر روی زمین زانو زده و با آغوشی باز صدا می‌زد: بیا، بیا پسرم، بیا.

برگشتم و پشت سرم را نگاه کردم که دیدم مخاطب دختر، سگ خیابان‌گرد بی‌نوایی است که گویا خود او هم از این دست حرکات عجیب و غریب آدم‌های دور و برش تعجب کرده است.

بگذریم که سگ ‌بی‌نوا نازکشی دخترک را به‌ جان نخرید و راهش را پس کشید و رفت اما آنچه از پس این ماجرا مشخص است، میزان تغییر سبک زندگی و به قهقرا رفتن احساسات انسانی است.

تصویری از گله سگ‌های خیابانی در محله فلسطین رشت 

تصویری از گله سگ‌های خیابانی در محله فلسطین رشت

 

این روزها شاید خیلی کم پیش می‌آید که در کوچه و پس‌‌کوچه‌های شهر رشت گذر کنیم و با انواع و اقسام سگ‌ و گربه‌های تزئینی و خیابانی و… مواجه نشویم؛ کم‌ پیش می‌آید که خبری از حمله سگی به کودک یا پیر و نوجوانی نشنویم.

گویا آش خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنیم شور شده است.

و حال سؤال این است که تا کِی سیر طبیعی زندگی مردم شهر رشت باید اسیر آدم‌هایی باشد که بی‌توجه به اکوسیستم طبیعی حیات حیوانات، با غذا دادن‌های گاه و بی‌گاه در پارک‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها پای‌ آن‌ها را بیش از حد در معابر عمومی باز کرده‌اند و منجر به افزایش بی‌رویه سگ و گربه‌ها و مزاحمت‌هایشان برای کودکان‌مان شده اند؟

و مسئله دیگر اینکه مدیریت شهری تا کجا و تا چه‌وقت نظاره‌گر خواهد بود؟ دیگر نمی‌توان با پز روشنفکری و به اسم حیوان‌دوستی دست به انسان‌آزاری زد! افزایش بی‌رویه تعداد سگ‌های خیابانی گاه روح و روان مردم را بر هم می‌ریزد و مدیران شهری مشخص نیست چه روندی را برای کاهش آسیب‌های جانی و روانی مردم در پیش گرفته‌ است!

کافی است یک جستجوی ساده در پرتابل شهرداری رشت انجام دهید، آنگاه میزان اقدامات انجام شده در این راستا را متوجه می‌شوید؛ زیرا نزدیک‌ترین تاریخ از نتیجه جستجو به سال ۹۹ بر می‌گردد!

 

این در حالی است که بسیاری از سگ‌های ولگرد دارای بیماری‌های خطرناک هستند. انواع بیماری‌های انگلی، هاری، کنه‌های حیوانی و مشکلات پوستی که از راه مدفوع، بزاق و لمس این حیوانات آلوده به انسان منتقل شده و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای انسان داشته باشد. شایع‌ترین بیماری قابل انتقال از سگ به انسان هاری است که در اثر گازگرفتگی حاصل می‌شود و ترس از سگ‌های ولگرد در واقع ترسی به جاست که این روزها در پس اداهای روشنفکری به جان زندگی شهروندان رشتی افتاده است.

حیات سگ‌ها، گربه‌ها و در واقع همه حیوانات باید سیر طبیعی خود را بگذراند؛ حیاتی که در سال‌های اخیر با ورود برخی افراد که معابر عمومی و شهری را با محل زندگی سگ و گربه اشتباه گرفته‌اند و آن را به محلی برای غذا دادن به حیوانات تبدیل کرده‌اند، دستخوش تغییرات شده و این در حالی است که ضرر و زیان این موضوع بیش از همه گریبان شهرواندان رشتی را می‌گیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه