بلندگوهای دروغ؛ چرا با روایت های کذب رسانه های خاص برخورد نمی شود؟ + فیلم

فضای مجازی امروز نقش زیادی در ابعاد زندگی مردم دارد. فضایی که بیش از هر زمان دیگری در اذهان و افکار مخاطبانش تأثیر می گذارد. اگر چه در استان ها نظارت بر رسانه ها بسیار بالاست اما گویی این موضوع در رسانه های پایتخت آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد تا جایی که برخی از آن ها از انتشار خبر کذب و دروغ هیچ ابایی ندارند، زیرا گویی نظارتی بر این همه دروغ پراکنی وجود ندارد.

بلندگوهای دروغ؛ چرا با روایت های کذب رسانه های خاص برخورد نمی شود؟ + فیلم

به گزارش ۸دی، فضای مجازی امروز نقش زیادی در ابعاد زندگی مردم دارد. فضایی که بیش از هر زمان دیگری در اذهان و افکار مخاطبانش تأثیر می گذارد. اگر چه در استان ها نظارت بر رسانه ها بسیار بالاست اما گویی این موضوع در رسانه های پایتخت آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد تا جایی که برخی از آن ها از انتشار خبر کذب و دروغ هیچ ابایی ندارند، زیرا گویی نظارتی بر این همه دروغ پراکنی وجود ندارد.

در اینجا صرفا از دروغ پراکنی و پردازش خبر کذب در برخی رسانه های وابسته به جریانات خاص سخن می گوییم و این ورای دروغ پراکنی برخی چهره های سیاسی، سلبریتی ها، بازیگران و … است.

به طور مثال در یک ماه اخیر فیلمی در رسانه اعتمادانلاین با عنوان “پرت شدن یک زن از ون گشت ارشاد در رشت” منتشر شد. این رسانه سعی کرد خبر دروغش را با آب و تاب به مخاطبان برساند و آنان را از این موضوع خشمگین کند.

اگر چه این فیلم همچنان با همین تیتر در این رسانه وجود دارد (اینجا ببینید) اما ماجرا آنطور نبوده که اعتماد آنلاین به آن دامن زده است.

در واقع ون مذکور اصلا متعلق به گشت ارشاد نبوده و همسر این زن به دلیل اتهامات وارده توسط پلیس کلانتری دستگیر شده بود. (اظهارات جانشین فرمانده انتظامی گیلان را در این رابطه از اینجا بخوانید)

اگرچه ابعاد ماجرا در کمتر از ۲۴ ساعت منتشر و توسط رسانه هایی که صداقت در اطلاع رسانی را سرلوحه کار قرار داده اند منتشر شد اما خبر کذب برخی رسانه ها و نسبت دادن دروغ یک شکایت به مسئله حجاب و پوشش و مورد هجمه قراردادن گشت امنیت اخلاقی خطایی است که نباید فراموش شود.

دادستانی باید آنطور که به جاست با دروغ پراکنی های رسانه هایی که ذهن مخاطب برایشان اهمیتی ندارد برخورد قانونی داشته باشد.

حال سؤال اینجاست رسانه هایی که در این رابطه خبر دروغ و تیتر کذب زده اند برخورد قانونی شده است؟ اگر در زمان مناسب با این دروغ پراکنی ها برخورد نشود چگونه می توان جلوی انتشار اخبار جعلی و کذب را گرفت؟

پر واضح است اگر با مصادیق دروغ پراکنی و انتشار اخبار کذب توسط این رسانه های خاص برخورد قانونی می شد دیگر در ماجرای مرگ تلخ “مهسا امینی” شاهد انتشار دروغ های گسترده این رسانه ها نبودیم، اینجاست که باید گفت دادستان کجایی؟ دقیقا کجایی!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه